2018 a dále

Školní rok byl byl významný oslavami 100. výročí samostatného Československého státu. Z podstaty našeho poslání jsme se chtěli tím, co je nám nejbližší, tj. zaměřením na umělecké vzdělávání, připojit k důstojné oslavě sta let vzniku naší státnosti. Byli jsme osloveni vedením města Modřice ke spoluúčasti při slavnostním zasazení lípy, kde vystoupil náš školní dechový orchestr s Českou státní hymnou a dalším nastudovaným programem. V návaznosti dále proběhly jak v Modřicích, tak v Ořechově k oslavě 100. výročí založení Československa koncerty učitelů „REPUBLIKA“. Patřily svým významem a pojetím k těm, na které se nezapomíná. Finále školního roku patřilo III. ročníku celostátního happeningu základních uměleckých škol ve veřejném prostoru ZUŠ OPEN - "POSPOLU ZA ŠKOLU", kdy byl na upraveném prostoru před Obecní hospodou v Ořechově připraven kombinovaný program prezentace hudebního, výtvarného a literárně-dramatického oboru. Podařilo se nám zde oživit významnou ořechovskou tradici - vzácné obřadní tance - ořechovské „Královničky“. Žákyně pěvecké třídy předvedly tance ze sbírky ořechovské rodačky paní Lucie Bakešové za zpěvu písní v klavírní úpravě Leoše Janáčka, které choreograficky vedla paní Markéta Dudíková. K anonci této akce a ke zdůraznění významu základního uměleckého vzdělávání jsme dostali prostor ve vysílání Českého rozhlasu Brno. Děkujeme vedení obce Ořechov, panu starostovi Tomáši Dudíkovi a panu místostarostovi Pavlu Smištíkovi za pomoc s organizací a trvalou podporu, které si velmi vážíme.

Zcela novou zkušeností bylo období pandemie od pololetí školního roku 2019 / 2020 do zmírnění protiepidemických opatření v březnu 2022. Pro celou společnost, a tedy i pro školství jako její nedílnou součást, se stalo následující dvouleté období obrovskou výzvou.

Chtěl bych i zde vyjádřit poděkování všem rodičům, kteří podporovali své děti při online výuce. Hledali jsme společně cesty, jak překlenout období, které nemělo pevné časové vymezení. Vznikaly domácí audio a videonahrávky, ze kterých na nás vždy dýchl pocit sounáležitosti a vztahu mezi žákem a učitelem, na kterém nám velmi záleží. A mohu s velkou dávkou pokory a úcty konstatovat, že jsme toto složité období překonali. Jako vždy platí, že vše špatné je i k něčemu dobré. V tomto případě pozitivum vidím ve zdokonalení v IT dovednostech jak na straně žáků, tak i na straně nás, učitelů uměleckých předmětů. Bez nadsázky lze říci, že jsme si nedokázali ještě v nedávné minulosti představit, že by vůbec šlo umělecký předmět vyučovat jen přes obrazovky, různé aplikace či telefony.

Po úpravě protiepidemických opatření škola pokračovala v rámci Šablon II (projekt spolufinancovaný EU „Škola hrou“) v realizaci více než 20 projektových dnů. Uskutečnily se v prostorách školy ve spolupráci s odborníky z Konzervatoře Brno, JAMU, Filharmonie Brno a za účasti profesionálních hudebníků. Z projektových dnů mimo školu uveďme např. návštěvu našich žáků v Památníku L. Janáčka a v dílnách, kde vznikají hudební nástroje. Poslední týdny před letními prázdninami patřily prezentaci všech oborů (hudebního, literárně-dramatického, výtvarného a tanečního) na interních absolventských koncertech a představeních, dále vystoupení žesťového kvinteta a školního dechového orchestru Taškaříci na brněnském náměstí Svobody v rámci 12. ročníku festivalu „Mozartovy děti“.

Blahopřání ředitele k 70.výročí založení školy

ZUŠ Ořechov jako součást uměleckého školství navazuje na vše pozitivní, co jí zanechali její předchůdci. Reflektuje požadavky na výchovu a vzdělávání svých žáků. Tvořivá činnost dětí napomáhá trvalému propojování smyslových okruhů. Svým zaměřením na tvořivou a emocionální součást osobnosti žáků plní významnou přidanou hodnotu ke komplexnímu a dlouhodobému procesu jejich výchovy a vzdělávání. Utváří klíčové kompetence, kterými jsou vědomosti, dovednosti a postoje jako základ pro budoucí uplatnění v praktickém profesním i osobním životě a připravuje žáky k dalšímu uměleckému nebo pedagogickému studiu nebo do úrovně poučených amatérů, kterým se stává umění celoživotním koníčkem a zálibou. Společenská poptávka po uměleckém vzdělávání neklesá, spíše naopak. Domnívám se, že je to důkaz jeho kvality a též tradičních kulturních hodnot, kterých jsme jako národ nositelé a na které můžeme být i v širokém evropském srovnání hrdí.

Dovolte mi popřát škole do dalších let vše dobré. Nelze určovat pořadí toho, co ovlivňuje zásadně její činnost, je to velmi subjektivní. Kvalitní pedagogové a ostatní zaměstnanci školy jsou zárukou toho, že naše škola bude i nadále místem radostného setkávání s žáky i vámi navzájem. Místem, kam jste případně chodili i vy, nyní chodí vaše děti, vnuci rádi a s vědomím, že zde poznávají a učí se tomu, co sice nejde uchopit, koupit, nespadne samo do klína, ale o to je to vzácnější substance, neoddělitelná od našeho bytí, která činí náš život krásnějším.