Vzdělávací obsah výtvarného oboru

Charakteristika výtvarného oboru

Vzdělávací obsah výtvarného oboru vychází z RVP ZUV, jehož základem jsou základem dvě hlavní, vzájemně se prolínající a podmiňující oblasti: „výtvarná tvorba“ a „recepce a reflexe výtvarného umění“, čili propojení aspektů tvorby, vnímání a přijetí.

Oblast „výtvarná tvorba“ je realizována především v rámci předmětu „Výtvarná tvorba“, která děti jednak hravou formou uvádí do obecné problematiky výtvarného vyjadřování (barva, linie, plocha, prostor, materiál), ale také žáka vede k osvojení si různých vyjadřovacích disciplín, jakými jsou kresba, malba, grafika, či prostorová a akční tvorba. Žák se učí rozvíjet svou fantazii a kreativitu, stejně jako hledat inspiraci ve světě kolem nás – v přírodě, historii a společnosti. Postupně se učí samostatnému myšlení a sebe-prezentaci, ale také práci v kolektivu a respektování odborného vedení a názorů druhých.

Oblast „recepce a reflexe výtvarného umění“ je realizována zejména v předmětu „Výtvarná kultura“, kde se žák seznamuje s dějinami výtvarné kultury a současně se učí nahlížet uměleckou tvorbu v širším, sociálně-společenském a kulturně-historickém kontextu.

Studijní zaměření - Přípravná výtvarná tvorba

Přípravné studium

Učební plán – varianta 1: dvouleté přípravné studium

Pro žáky od 5 roků – formou kolektivní výuky v rozsahu nejdéle 2 let 2 hodiny týdně.

Název předmětu 1. ročník 2. ročník
Přípravná výtvarná výchova 2 2
Celkem 2 2

Učební plán – varianta 2: jednoleté přípravné studium

Pro žáky od 6 roků – formou kolektivní výuky v rozsahu 2 hodiny týdně.

Název předmětu 1. ročník
Přípravná výtvarná výchova 2
Celkem 2

Studijní zaměření - Výtvarná tvorba

Studijní zaměření - Výtvarná tvorba
Název předmětu I. stupeň II. stupeň
1.r 2.r 3.r 4.r 5.r 6.r 7.r I.r II.r III.r IV.r
Výtvarná tvorba 3 3 3 3 3 2 2 2 2 2 2
Výtvarná kultura 1 1 1 1 1 1
Celkem 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
Studium s rozšířeným počtem vyučovacích hodin
Název předmětu I. stupeň II. stupeň
1.r 2.r 3.r 4.r 5.r 6.r 7.r I.r II.r III.r IV.r
Výtvarná tvorba 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
Výtvarná kultura 1 1 1 1 1 1
Celkem 3 3 3 3 3 4 4 4 4 4 4

Studium pro dospělé

Vzdělávací obsah studia pro dospělé vytváří učitel předmětu na základě vzdělávacích potřeb žáků formou studijního plánu zapsaného v třídní knize a schváleného ředitelem školy. Výuka probíhá v rozsahu minimálně 2 vyučovacích hodin týdně.

Učební osnovy vyučovacích předmětů

Přípravná výtvarná výchova

Žák:

  • dokáže se orientovat ve třídě, dokáže si samostatně připravit pracovní místo a  pracovní pomůcky (případně pod vedením učitelky)

  • rozlišuje barvy

  • chápe rozdíl mezi základními způsoby výtvarného vyjadřování

  • je seznámen se základními výtvarnými technikami, jako jsou kresba tužkou, tuší a špejlí, malba pastelem, vodovými a temperovými barvami

  • projevuje radost z tvorby či potřebu tvořit

I. STUPEŇ

1. ročník

Předmět: Výtvarná tvorba

Žák:

  • postupně směřuje od intuitivní hry k usměrňované výtvarné činnosti, kdy už hra není pouze cílem, ale stává se prostředkem k dosažení výsledku

  • chápe rozdíl mezi plochou a prostorem

  • je seznámen se základní naukou o barvě: teplé a studené tóny, základní barvy

  • učí se zaznamenávat okolní realitu formou zjednodušeného záznamu či tvaru

  • seznamuje se se základními grafickými technikami jako jsou slepotisk či frotáž

  • cítí potřebu tvořit a experimentovat, zajímá se o ilustrace v dětských knihách a učí se tak poznávat obraz a jeho čtení

  • dokáže tvořit v kolektivu

2. ročník

Předmět: Výtvarná tvorba

Žák:

  • ve výtvarné činnosti směřuje za poznáváním a sebepoznáváním

  • správně chápe a užívá základní výtvarné prostředky – linii, plochu, barvu

  • ovládá základní výtvarné techniky (kresba tužkou, tuší, malba pastelem, vodovými a temperovými barvami,…) způsobem odpovídajícím věku žáka

  • dokáže tvořit barevné, tvarové a prostorové kompozice

3. ročník

Předmět: Výtvarná tvorba

Žák:

  • vědomě využívá všech dříve nabytých dovedností a schopností plošného, kresebného, malířského a prostorového vyjádření

  • učí se prospěšnosti drobných studijních kopií – chápe, že základem tvorby dle fantazie je běžně zažívaná realita – svět a jeho vztahy (příběhy)

  • zkoumá výtvarné prvky jako bod a tvar

  • z primární barevné škály dokáže namíchat sekundární barvy

  • učí se grafické techniky jako je tisk z výšky či linoryt (výroba matrice, chápe princip zrcadlového řešení)

  • řeší samostatně zadané téma, dokáže odůvodnit zvolené prostředky a způsoby své tvorby v rámci dialogu s učitelem

4. ročník

Předmět: Výtvarná tvorba

Žák:

  • k tvorbě přistupuje samostatně, respektuje názory učitele

  • vědomě používá obrazotvorné prvky (bod, linie, tvar, plocha, objem, světlo)

  • chápe funkčnost a smysl jednotlivých výtvarných disciplín (zátiší, figura, krajina)

  • chápe vzájemné vztahy mezi realitou a fantazií, realistickým a abstraktním vyjadřováním prostřednictvím běžně dostupných výtvarných technik

  • dokáže správně zvolit (a odůvodnit) techniku z hlediska funkčnosti i technologické správnosti

  • smyslové podněty přivádí do vizuální formy pomocí výtvarného jazyka

5. ročník

Předmět: Výtvarná tvorba

Žák:

  • směřuje od relaxace k uvědomělé výtvarné činnosti

  • dokáže na konkrétním výtvarném díle určit základní kompoziční prvky v rámci plošného i prostorového vyjadřování

  • dokáže přizpůsobovat výběr kombinovaných technik danému tématu

  • ví, co je kontrast, harmonie, šrafování, abstrakce

  • uplatňuje výtvarný přepis

  • chápe principy stínování

  • inspiraci hledá v umění

6. ročník

Předmět: Výtvarná tvorba

Žák:

  • dokáže vnímat a reflektovat výtvarné projevy a jejich funkce v rámci jiných uměleckých oborů (např. divadla, animovaného filmu, knižní ilustrace)

  • používá obrazotvorné prvky plošného i prostorového vyjádření a využívá jejich vzájemné vztahy (podobnost, opakování, rytmus, dynamika, pohyb, povrch,…)

  • umí používat základní výtvarné techniky a prostředky v rámci studijních záznamů reality

  • dokáže pracovat s fantazijním námětem na základě reálných podkladů a různých vizuálních podnětů z reálného světa

Předmět: Výtvarná kultura

Žák:

  • chápe smysl vlastní výtvarné činnosti, tvorbu vnímá jako obohacení kvality svého života, nejbližšího okolí a prostředí

  • chápe povznášející smysl krásy, dokáže vysvětlit, proč je z jeho pohledu určitá věc esteticky libá, chápe nutnost a smysl estetického vzdělávání, estetického chápání skutečnosti a své vlastní seberealizace v rámci přijatých estetických norem

  • zná základní umělecké slohy, má pojem o nejvýraznějších osobnostech v dějinách umění 

7. ročník

Předmět: Výtvarná tvorba

Žák:

  • má vlastní výtvarný názor

  • objevuje souvislosti mezi sebou, světem a kulturou

  • orientuje se ve způsobu realistického záznamu, jak studijního (např. portrét), tak symbolického  charakteru (karikatura), a chápe jejich specifičnost

  • dokáže samostatně volit témata své tvorby i jejich zpracování, umí obhájit svá řešení

  • respektuje názory a postoje ostatních

Předmět: Výtvarná kultura

Žák:

  • orientuje se v základních pojmech výtvarné teorie a dějin výtvarného umění, uvědomuje si různé dobové souvislosti a vztahy

  • chápe smysl vlastní výtvarné činnosti

  • dokáže si vzít z pozitivních, ale i negativních výsledků svých spolužáků poučení pro vlastní tvorbu, učí se úctě k výsledkům práce jiných

II. STUPEŇ

1. a 2. ročník

Předmět: Výtvarná tvorba

Žák:

  • projevuje hlubší zájem o výtvarné činnosti

  • pracuje vědomě s výtvarnými vizuálními znaky a symboly

  • samostatně volí vyjadřovací prostředky a také se zajímá o vyjadřovací prostředky jiných

  • má přirozenou potřebu vlastní prezentace

  • diskutuje, experimentuje a zkoumá různá hlediska, svůj postoj umí obhájit, ale i změnit

  • nachází inspiraci v uměleckých „vzorech“ (v dílech jiných autorů)

  • užívá vědomě všech běžně dostupných malířských technik v oblasti studijní i volné   tvorby

  • dokáže použít výtvarné metody a prostředky k abstrahování realistického záznamu daného tématu – např. od studijní kresby ke grafickému listu, od akvarelového záznamu k barevné kompozici atp.

Předmět: Výtvarná kultura

Žák:

  • váží si své samostatnosti, nikoli však na úkor svévolnosti (je si vědom toho, že výtvarná činnost podléhá po celé věky a kultury lidstva jistým principům a zákonitostem, projevujícím se v nepřeberné pestrosti projevů a jejich možností)

  • projevuje zájem o výtvarné umění, kulturní a umělecké dění

  • rozumí vztahu mezi obsahem a formou výtvarného projevu (díla)

  • čerpá inspiraci ve výtvarných encyklopediích a časopisech, zpracovává si svůj výtvarný archiv

3. a 4. ročník

Předmět: Výtvarná tvorba

Žák:

  • vědomě uplatňuje různé principy výstavby obrazu, zkoumá vztahy jednotlivých částí kompozice

  • zkoumá podoby světa a mezilidských vztahů z různých úhlů pohledu

  • je schopen využít principů rukopisu jiných autorů

  • procesuálnost ve své tvorbě chápe jako předpoklad a prostředek k dalšímu rozvoji

  • dokáže prezentovat jak své práce, tak práce ostatních, volí vhodné formy výstavní koncepce

  • studium ukončuje veřejnou výstavou svých prací, které jsou jednak finálním výstupem jeho umělecké profilace na ZUŠ, ale také osobitým vyjádřením žákova prožitku světa

Předmět: Výtvarná kultura

Žák:

  • prohlubuje schopnost orientace v současném kulturním dění, využívá informační zdroje

  • používá odbornou terminologii

  • dokáže spatřit historické kulturní odkazy v reálném světě (např. film, reklama)

  • zabývá se objekty v kontextu prostoru či prostředí, pro které či do kterého je určeno (site-specific)

  • má úctu k uměleckému dílu a vůli porozumět mu

  • má svébytný neotřelý pohled na svět

Profil absolventa Výtvarného oboru

Výtvarné profesní vědomosti a schopnosti žáka získané během studia na ZUŠ zahrnují veškeré penzum dovedností a znalostí, které jsou na absolventovi „jasně patrné“ – to jak v jeho přístupu k vlastní výtvarné činnosti a výtvarnému umění vůbec, tak v rámci běžných osobnostních projevů a postojů.Samostatnost je základním rysem žákova snažení; z výstupů jeho činnosti je patrné, zda se bude výtvarným uměním zabývat i v budoucnu způsobem přesahujícím běžný dětský zájem.