Vzdělávací obsah výtvarného oboru
Charakteristika výtvarného oboru
Vzdělávací obsah výtvarného oboru vychází z RVP ZUV, jehož základem jsou základem dvě hlavní, vzájemně se prolínající a podmiňující oblasti: „výtvarná tvorba“ a „recepce a reflexe výtvarného umění“, čili propojení aspektů tvorby, vnímání a přijetí.
Oblast „výtvarná tvorba“ je realizována především v rámci předmětu „Výtvarná tvorba“, která děti jednak hravou formou uvádí do obecné problematiky výtvarného vyjadřování (barva, linie, plocha, prostor, materiál), ale také žáka vede k osvojení si různých vyjadřovacích disciplín, jakými jsou kresba, malba, grafika, či prostorová a akční tvorba. Žák se učí rozvíjet svou fantazii a kreativitu, stejně jako hledat inspiraci ve světě kolem nás – v přírodě, historii a společnosti. Postupně se učí samostatnému myšlení a sebe-prezentaci, ale také práci v kolektivu a respektování odborného vedení a názorů druhých.
Oblast „recepce a reflexe výtvarného umění“ je realizována zejména v předmětu „Výtvarná kultura“, kde se žák seznamuje s dějinami výtvarné kultury a současně se učí nahlížet uměleckou tvorbu v širším, sociálně-společenském a kulturně-historickém kontextu.
Studijní zaměření - Přípravná výtvarná tvorba
Přípravné studium
Učební plán – varianta 1: dvouleté přípravné studium
Pro žáky od 5 roků – formou kolektivní výuky v rozsahu nejdéle 2 let 2 hodiny týdně.
Název předmětu | 1. ročník | 2. ročník |
---|---|---|
Přípravná výtvarná výchova | 2 | 2 |
Celkem | 2 | 2 |
Učební plán – varianta 2: jednoleté přípravné studium
Pro žáky od 6 roků – formou kolektivní výuky v rozsahu 2 hodiny týdně.
Název předmětu | 1. ročník |
---|---|
Přípravná výtvarná výchova | 2 |
Celkem | 2 |
Studijní zaměření - Výtvarná tvorba
Název předmětu | I. stupeň | II. stupeň | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.r | 2.r | 3.r | 4.r | 5.r | 6.r | 7.r | I.r | II.r | III.r | IV.r | |
Výtvarná tvorba | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Výtvarná kultura | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||
Celkem | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Název předmětu | I. stupeň | II. stupeň | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.r | 2.r | 3.r | 4.r | 5.r | 6.r | 7.r | I.r | II.r | III.r | IV.r | |
Výtvarná tvorba | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Výtvarná kultura | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||
Celkem | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Studium pro dospělé
Vzdělávací obsah studia pro dospělé vytváří učitel předmětu na základě vzdělávacích potřeb žáků formou studijního plánu zapsaného v třídní knize a schváleného ředitelem školy. Výuka probíhá v rozsahu minimálně 2 vyučovacích hodin týdně.
Učební osnovy vyučovacích předmětů
Přípravná výtvarná výchova
Žák:
dokáže se orientovat ve třídě, dokáže si samostatně připravit pracovní místo a pracovní pomůcky (případně pod vedením učitelky)
rozlišuje barvy
chápe rozdíl mezi základními způsoby výtvarného vyjadřování
je seznámen se základními výtvarnými technikami, jako jsou kresba tužkou, tuší a špejlí, malba pastelem, vodovými a temperovými barvami
projevuje radost z tvorby či potřebu tvořit
I. STUPEŇ
1. ročník
Předmět: Výtvarná tvorba
Žák:
postupně směřuje od intuitivní hry k usměrňované výtvarné činnosti, kdy už hra není pouze cílem, ale stává se prostředkem k dosažení výsledku
chápe rozdíl mezi plochou a prostorem
je seznámen se základní naukou o barvě: teplé a studené tóny, základní barvy
učí se zaznamenávat okolní realitu formou zjednodušeného záznamu či tvaru
seznamuje se se základními grafickými technikami jako jsou slepotisk či frotáž
cítí potřebu tvořit a experimentovat, zajímá se o ilustrace v dětských knihách a učí se tak poznávat obraz a jeho čtení
dokáže tvořit v kolektivu
2. ročník
Předmět: Výtvarná tvorba
Žák:
ve výtvarné činnosti směřuje za poznáváním a sebepoznáváním
správně chápe a užívá základní výtvarné prostředky – linii, plochu, barvu
ovládá základní výtvarné techniky (kresba tužkou, tuší, malba pastelem, vodovými a temperovými barvami,…) způsobem odpovídajícím věku žáka
dokáže tvořit barevné, tvarové a prostorové kompozice
3. ročník
Předmět: Výtvarná tvorba
Žák:
vědomě využívá všech dříve nabytých dovedností a schopností plošného, kresebného, malířského a prostorového vyjádření
učí se prospěšnosti drobných studijních kopií – chápe, že základem tvorby dle fantazie je běžně zažívaná realita – svět a jeho vztahy (příběhy)
zkoumá výtvarné prvky jako bod a tvar
z primární barevné škály dokáže namíchat sekundární barvy
učí se grafické techniky jako je tisk z výšky či linoryt (výroba matrice, chápe princip zrcadlového řešení)
řeší samostatně zadané téma, dokáže odůvodnit zvolené prostředky a způsoby své tvorby v rámci dialogu s učitelem
4. ročník
Předmět: Výtvarná tvorba
Žák:
k tvorbě přistupuje samostatně, respektuje názory učitele
vědomě používá obrazotvorné prvky (bod, linie, tvar, plocha, objem, světlo)
chápe funkčnost a smysl jednotlivých výtvarných disciplín (zátiší, figura, krajina)
chápe vzájemné vztahy mezi realitou a fantazií, realistickým a abstraktním vyjadřováním prostřednictvím běžně dostupných výtvarných technik
dokáže správně zvolit (a odůvodnit) techniku z hlediska funkčnosti i technologické správnosti
smyslové podněty přivádí do vizuální formy pomocí výtvarného jazyka
5. ročník
Předmět: Výtvarná tvorba
Žák:
směřuje od relaxace k uvědomělé výtvarné činnosti
dokáže na konkrétním výtvarném díle určit základní kompoziční prvky v rámci plošného i prostorového vyjadřování
dokáže přizpůsobovat výběr kombinovaných technik danému tématu
ví, co je kontrast, harmonie, šrafování, abstrakce
uplatňuje výtvarný přepis
chápe principy stínování
inspiraci hledá v umění
6. ročník
Předmět: Výtvarná tvorba
Žák:
dokáže vnímat a reflektovat výtvarné projevy a jejich funkce v rámci jiných uměleckých oborů (např. divadla, animovaného filmu, knižní ilustrace)
používá obrazotvorné prvky plošného i prostorového vyjádření a využívá jejich vzájemné vztahy (podobnost, opakování, rytmus, dynamika, pohyb, povrch,…)
umí používat základní výtvarné techniky a prostředky v rámci studijních záznamů reality
dokáže pracovat s fantazijním námětem na základě reálných podkladů a různých vizuálních podnětů z reálného světa
Předmět: Výtvarná kultura
Žák:
chápe smysl vlastní výtvarné činnosti, tvorbu vnímá jako obohacení kvality svého života, nejbližšího okolí a prostředí
chápe povznášející smysl krásy, dokáže vysvětlit, proč je z jeho pohledu určitá věc esteticky libá, chápe nutnost a smysl estetického vzdělávání, estetického chápání skutečnosti a své vlastní seberealizace v rámci přijatých estetických norem
zná základní umělecké slohy, má pojem o nejvýraznějších osobnostech v dějinách umění
7. ročník
Předmět: Výtvarná tvorba
Žák:
má vlastní výtvarný názor
objevuje souvislosti mezi sebou, světem a kulturou
orientuje se ve způsobu realistického záznamu, jak studijního (např. portrét), tak symbolického charakteru (karikatura), a chápe jejich specifičnost
dokáže samostatně volit témata své tvorby i jejich zpracování, umí obhájit svá řešení
respektuje názory a postoje ostatních
Předmět: Výtvarná kultura
Žák:
orientuje se v základních pojmech výtvarné teorie a dějin výtvarného umění, uvědomuje si různé dobové souvislosti a vztahy
chápe smysl vlastní výtvarné činnosti
dokáže si vzít z pozitivních, ale i negativních výsledků svých spolužáků poučení pro vlastní tvorbu, učí se úctě k výsledkům práce jiných
II. STUPEŇ
1. a 2. ročník
Předmět: Výtvarná tvorba
Žák:
projevuje hlubší zájem o výtvarné činnosti
pracuje vědomě s výtvarnými vizuálními znaky a symboly
samostatně volí vyjadřovací prostředky a také se zajímá o vyjadřovací prostředky jiných
má přirozenou potřebu vlastní prezentace
diskutuje, experimentuje a zkoumá různá hlediska, svůj postoj umí obhájit, ale i změnit
nachází inspiraci v uměleckých „vzorech“ (v dílech jiných autorů)
užívá vědomě všech běžně dostupných malířských technik v oblasti studijní i volné tvorby
dokáže použít výtvarné metody a prostředky k abstrahování realistického záznamu daného tématu – např. od studijní kresby ke grafickému listu, od akvarelového záznamu k barevné kompozici atp.
Předmět: Výtvarná kultura
Žák:
váží si své samostatnosti, nikoli však na úkor svévolnosti (je si vědom toho, že výtvarná činnost podléhá po celé věky a kultury lidstva jistým principům a zákonitostem, projevujícím se v nepřeberné pestrosti projevů a jejich možností)
projevuje zájem o výtvarné umění, kulturní a umělecké dění
rozumí vztahu mezi obsahem a formou výtvarného projevu (díla)
čerpá inspiraci ve výtvarných encyklopediích a časopisech, zpracovává si svůj výtvarný archiv
3. a 4. ročník
Předmět: Výtvarná tvorba
Žák:
vědomě uplatňuje různé principy výstavby obrazu, zkoumá vztahy jednotlivých částí kompozice
zkoumá podoby světa a mezilidských vztahů z různých úhlů pohledu
je schopen využít principů rukopisu jiných autorů
procesuálnost ve své tvorbě chápe jako předpoklad a prostředek k dalšímu rozvoji
dokáže prezentovat jak své práce, tak práce ostatních, volí vhodné formy výstavní koncepce
studium ukončuje veřejnou výstavou svých prací, které jsou jednak finálním výstupem jeho umělecké profilace na ZUŠ, ale také osobitým vyjádřením žákova prožitku světa
Předmět: Výtvarná kultura
Žák:
prohlubuje schopnost orientace v současném kulturním dění, využívá informační zdroje
používá odbornou terminologii
dokáže spatřit historické kulturní odkazy v reálném světě (např. film, reklama)
zabývá se objekty v kontextu prostoru či prostředí, pro které či do kterého je určeno (site-specific)
má úctu k uměleckému dílu a vůli porozumět mu
má svébytný neotřelý pohled na svět
Profil absolventa Výtvarného oboru
Výtvarné profesní vědomosti a schopnosti žáka získané během studia na ZUŠ zahrnují veškeré penzum dovedností a znalostí, které jsou na absolventovi „jasně patrné“ – to jak v jeho přístupu k vlastní výtvarné činnosti a výtvarnému umění vůbec, tak v rámci běžných osobnostních projevů a postojů.Samostatnost je základním rysem žákova snažení; z výstupů jeho činnosti je patrné, zda se bude výtvarným uměním zabývat i v budoucnu způsobem přesahujícím běžný dětský zájem.