Vzdělávací obsah tanečního oboru
Charakteristika vyučovacích předmětů
Přípravná taneční výchova
vytváří návyk ke správnému držení těla, formuje elementární pohybové dovednosti, rozvíjí individuální fantazii, základy rytmického cítění, učí orientaci v prostoru, zvyšuje rozsah pohybu nohou a ohebnosti páteře, dětské taneční hry a skladby rozvíjejí hudební vnímání
obsahuje klasické i moderní taneční a pohybové aktivity, které vytváří žádoucí pohybové a mentální návyky, které souzní s další výukou tance
Taneční průprava
podněcuje tělesnou citlivost a vede ke správnému, vyváženému držení těla ve všech základních polohách na zemi, ve stoji, v pohybu i z místa, rozvíjí základy taneční techniky, taneční projev a hudební cítění
učí prostorové orientaci a vhodně motivuje vzájemné vztahy
podporuje zvětšování rozsahu pohybu těla
rozvíjí improvizační schopnosti s uplatněním principu pravdy při osobním projevu
využívá originálních vlastních námětů žáků, jednoduchých lidových předloh tanců a her, pohybových a tanečních her s náčiním a drobných hudebních skladeb pro děti
Současný tanec
rozvíjí specifickými prostředky taneční techniku a taneční projev žáků, prohlubuje a rozšiřuje jejich hudební a prostorové cítění, jejich vzájemné vztahy a rozvíjí individuální tvořivé schopnosti
učí žáky cíleně řídit pohyb z těžiště a orientovat se ve svém těle
rozpracovává a zdokonaluje vedený pohyb, vede žáky k samostatnému řešení prostorových, rytmických a výrazových úkolů, k citlivému vyjádření soudobé hudby a vlastních námětů s uplatněním principu improvizace
Klasický tanec
rozvíjí taneční techniku, upevňuje správné držení těla a zdokonaluje pohybovou koordinaci, rovnováhu a smysl pro přesnost a čistost provádění pohybu
rozvíjí pohybovou kázeň, vytrvalost a vůli
Lidový tanec
učí zvládnout základní taneční kroky moravských a českých lidových tanců
vede k přesnému vyjádření tempa, rytmu, dynamiky a výrazu lidové písně a lidové hudby
učí vnímat kořeny a podstatné rysy naší národní kultury
Taneční praxe
slouží ke zdokonalování a prohlubování taneční techniky a tanečního projevu, přípravě tanečních skladeb pro interní i veřejná vystoupení apod.
cílem je přivést žáky k tanci
Studijní zaměření - Přípravná taneční výchova
Přípravné studium
Učební plán – varianta 1: dvouleté přípravné studium
Pro žáky od 5 let – formou kolektivní výuky v rozsahu nejdéle 2 let 2 hodiny týdně.
Název předmětu | 1. ročník | 2. ročník |
---|---|---|
Přípravná taneční výchova | 2 | 2 |
Celkem | 2 | 2 |
Učební plán – varianta 2: jednoleté přípravné studium
Pro žáky od 6 let – formou kolektivní výuky v rozsahu 2 hodiny týdně
Název předmětu | 1. ročník |
---|---|
Přípravná taneční výchova | 2 |
Celkem | 2 |
Studijní zaměření - Taneční tvorba
Název předmětu | I. stupeň | II. stupeň | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.r | 2.r | 3.r | 4.r | 5.r | 6.r | 7.r | I.r | II.r | III.r | IV.r | |
Taneční průprava | 1 | 2 | |||||||||
Taneční praxe | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Klasický tanec | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||
Základy klasického tance | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
Současný tanec | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||
Lidový tanec | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | ||||||
Celkový počet hodin | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Název předmětu | I. stupeň | II. stupeň | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.r | 2.r | 3.r | 4.r | 5.r | 6.r | 7.r | I.r | II.r | III.r | IV.r | |
Taneční průprava | 2 | 2 | |||||||||
Taneční praxe | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Klasický tanec | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||
Základy klasického tance | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
Současný tanec | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||
Lidový tanec | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 1 | ||||||
Celkový počet hodin | 3 | 4 | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 4,5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Studium pro dospělé
Vzdělávací obsah studia pro dospělé vytváří učitel oboru na základě vzdělávacích potřeb žáků formou studijního plánu zapsaného v třídní knize a schváleného ředitelem školy. Výuka probíhá v rozsahu minimálně 2 vyučovacích hodin týdně.
Učební osnovy vyučovacích předmětů
Přípravná taneční výchova
Žák:
vytvoří návyky správného držení těla a jeho jednotlivých částí při pohybu a orientaci v prostoru – dvojice, trojice, skupiny
vnímá hudební předehru a rozličné náměty, které dokáže vyjádřit pohybem na úrovni provedení odpovídajícího jeho věku
rozvine základy rytmického a intonačního cítění a schopnost jednoduchého rozlišení dynamiky
uplatní bezprostřední citový a pravdivý projev odpovídající nízkému věku
rozšíří rozsah pohybu svého těla
spolupracuje s ostatními žáky, zapojuje se do pohybových činností – ve dvojicích, trojicích, skupinách
I. STUPEŇ
1. ročník
Předmět: Taneční průprava
Žák:
uplatní pravdivý a emocionálně bezprostřední projev taneční skladby dle svého věku
orientuje se v dané hudební předloze
dokáže dle věku interpretovat zadaný pohybový úkol
vytvoří návyk pro správné držení těla v základních polohách a v různých polohách na místě i z místa a uvědomuje si princip prováděného pohybu
rozliší tempo, rytmus, dynamiku pohybu v souladu s hudbou
Předmět: Taneční praxe
Žák:
předvede pohybově jednoduché taneční skladby na základě dětské improvizace
2. ročník
Předmět: Taneční průprava
Žák:
upevní návyky správného držení těla v základních polohách na místě i pohybu z místa
se projeví při improvizaci především spontánně, vyjádří náladu vycítěnou při poslechu živé hudební skladby
užije při tanci různých pohybových náčiní (šátek, švihadlo)
zvýší celkovou sílu koordinací jednotlivých částí i celého těla
rozvine smysl pro tempo, rytmus, dynamiku pohybu
zvládá jednoduché taneční kroky – poskok, cval, přísun, koníčkový přeskok (např. polkový krok) a jednoduché cviky obratnosti (kotouly, svíčka)
Předmět: Taneční praxe
Žák:
pohybem vyjádří jednotlivé hudební skladby pro děti
předvede jednoduché pohybové taneční hry pro děti
3., 4. a 5. ročník
Předmět: Současný tanec
Žák:
zvládá správné držení těla při pohybu na místě i z místa v krátkých pohybových vazbách a různých polohách
reaguje na různá tempa odpovídajícím pohybem
chápe hudební předlohu a dokáže ji vyjádřit pohybem
ovládá jednotlivé svalové skupiny
uplatní změny polohy těžiště a zdokonalí pohybovou koordinaci
předvede hudební a prostorové cítění
individuálně vytvoří pohybové vazby na základě zadaných pohybových prvků a rytmů
využije základní znalosti o fyziologii pohybu – uvědomí si vlastní pohybové možnosti
rozvine ve větší míře tvořivé schopnosti v improvizaci a výrazových etudách
zvládá různé vazby prvků obratnosti
Předmět: Lidový tanec
Žák:
předvede základní taneční kroky lidového tance
ovládá jednotlivé prvky ve dvojici, samostatně a v různých kombinačních provedení
zvládá předvést jednotlivé prvky v řadě, diagonále, kruhu
uplatní získané dovednosti v taneční praxi
orientuje se v prostoru
Předmět: Základy klasického tance
Žák:
správně drží tělo – pozice horních a dolních končetin v postavení čelem i bokem k tyči
zvládá základní prvky cvičení u tyče se zaměřením na správné držení těla
předvede základy skoků
Předmět: Taneční praxe
Žák:
improvizuje na dané téma na úrovni odpovídající individuálním možnostem
tančí sám, ve dvojici, ve trojici, ve skupině
předvede daný tanec či choreografii, ztvární pohybem vhodnou hudební skladbu
rozliší základní druhy tance (lidový, klasický, současný tanec)
dokáže ohodnotit výkony svoje i svých spolužáků
zhodnotí zhlédnutou choreografii a je schopen o ní diskutovat
zdokonalí pohybovou paměť
6. a 7. ročník
Předmět: Současný tanec
Žák:
zdokonalí nejrůznější vazby pohybových prvků s důrazem na uvědomělý centrální pohyb
samostatně vyřeší drobné prostorové rytmické a výrazové úkoly v etudách na hudbu i bez hudebního doprovodu
dodrží zásady a zákonitosti správného držení těla a jeho jednotlivých částí při pohybu v prostoru, ve skupině, s rekvizitou
orientuje se v dané hudební předloze a vyjádří ji pohybem, přizpůsobí svoji pohybovou interpretaci ostatním ve skupině
Předmět: Lidový tanec
využije svých teoretických i praktických znalostí v taneční praxi
ovládá jednotlivé taneční kroky a taneční kombinace v různých prostorových variacích
Předmět: Základy klasického tance
provede na odpovídající úrovni koordinované pohyby dolních a horních končetin a hlavy při užití základních prvků klasické taneční techniky u tyče, některých i na volnosti
zvládne základní pózy a skoky klasické taneční techniky
Předmět: Taneční praxe
Žák:
převede odpovídající hudební skladbu do pohybového projevu
vloží do tance emoce dle individuálních možností a předpokladů
předvede vlastní nebo pedagogem vytvořenou choreografii
navštíví taneční představení a dokáže ho vlastními slovy ohodnotit
zhodnotí choreografické dílo, vyjádří své pocity, dokáže popsat základní myšlenku díla a rozliší různé taneční styly
rozumí a užívá základní pojmy názvosloví klasického tance
ukončí studium I. stupně absolventským vystoupením
II. STUPEŇ
1. a 2. ročník
Předmět: Současný tanec
Žák:
interpretuje v návaznosti na výuku I. stupně pohybové úkoly větší technické a obsahové náročnosti se získanými pohybovými návyky a stereotypy
předvede častěji improvizaci při vyjádření hudební předlohy pohybem, v pohybovém vyjádření stále více uplatňuje prvky vyplývající z individuálních rysů jeho osobnosti
uvědomí si svůj pohybový projev v prostoru a čase
orientuje se ve vnitřním a vnějším prostoru
Předmět: Klasický tanec
Žák:
předvede cvičení u tyče i na volnosti v rychlejším tempu
dodrží čistotu provedení a dotažení prvků v náročnějších vazbách
předvede některé cviky na špičkách
rozumí a užívá základní pojmy názvosloví klasického tance
Předmět: Taneční praxe
Žák:
improvizuje na zadané téma
přijímá pozitivně připomínky svých spolužáků a učitele, vnímá je kladně jako motivační podnět při své tvůrčí práci
zhodnotí zhlédnuté taneční představení a jeho choreografii
zvládá variace z různých tanečních technik
zapojí se do diskuse hodnotící drobné úkoly tvorby spolužáků, viděného díla v rámci tanečního představení
prezentuje choreografickou tvorbu vyučujícího pedagoga nebo vlastní tvorbu, či jiného tanečníka
předvede získané dovednosti na veřejných vystoupeních a soutěžích
3. a 4. ročník
Předmět: Současný tanec
Žák:
uplatní při pohybovém vyjádření hudební předlohy prvky těžší technické a obsahové náročnosti – vazby skoků, piruet
předvede na základě poznání pohybových zákonitostí harmonický pohybový projev
vnímá nezbytnou jednotu mezi intelektuální, emocionální a fyzickou stránkou člověka
zopakuje po učiteli náročnější pohybové vazby s rozdílnou dynamikou a se střídáním úrovní těžiště v prostoru
využije anatomické znalosti hybnosti těla v praxi
užije principu improvizace s využitím techniky z různých oblastí tanečního umění při provedení zadaných pohybových úkolů, respektive pohybovém vyjádření hudby, s ohledem na jeho individuální možnost (tělesná a psychická schopnost a talent)
citlivě vnímá skupinu spolužáků a ovlivní kladně vzájemné vztahy
v pohybovém projevu aktivně uplatní prvky vyplývající z individuálních zvláštností jeho osobnosti
Předmět: Klasický tanec
Žák:
používá při vyjadřování správné odborné názvosloví klasického tance
zvládá dokonalejší pohybovou koordinaci
uplatňuje prvky těžší pohybové náročnosti
předvede jednoduché skoky a piruety u tyče a na volnosti
dbá na čistotu provedení taneční choreografie
Předmět: Taneční praxe
Žák:
užívá při improvizaci různou taneční techniku
zapojí se do kolektivní práce
vnímá hudbu a přenese ji do pohybu těla
vytvoří nebo se podílí na tvorbě taneční choreografie, vyjádří se k volbě hudby, kostýmů, je schopen ji zhodnotit a zdůvodnit vlastní interpretační názor
prezentuje získané taneční umění na veřejných vystoupeních, koncertech a soutěžích
ukončí studium II. stupně absolventským vystoupením