Vzdělávací obsah tanečního oboru

Charakteristika vyučovacích předmětů

Přípravná taneční výchova

  • vytváří návyk ke správnému držení těla, formuje elementární pohybové dovednosti, rozvíjí individuální fantazii, základy rytmického cítění, učí orientaci v prostoru, zvyšuje rozsah pohybu nohou a ohebnosti páteře, dětské taneční hry a skladby rozvíjejí hudební vnímání

  • obsahuje klasické i moderní taneční a pohybové aktivity, které vytváří žádoucí pohybové a mentální návyky, které souzní s další výukou tance

Taneční průprava

  • podněcuje tělesnou citlivost a vede ke správnému, vyváženému držení těla ve všech základních polohách na zemi, ve stoji, v pohybu i z místa, rozvíjí základy taneční techniky, taneční projev a hudební cítění

  • učí prostorové orientaci a vhodně motivuje vzájemné vztahy

  • podporuje zvětšování rozsahu pohybu těla

  • rozvíjí improvizační schopnosti s uplatněním principu pravdy při osobním projevu

  • využívá originálních vlastních námětů žáků, jednoduchých lidových předloh tanců a her, pohybových a tanečních her s náčiním a drobných hudebních skladeb pro děti

Současný tanec

  • rozvíjí specifickými prostředky taneční techniku a taneční projev žáků, prohlubuje a rozšiřuje jejich hudební a prostorové cítění, jejich vzájemné vztahy a rozvíjí individuální tvořivé schopnosti

  • učí žáky cíleně řídit pohyb z těžiště a orientovat se ve svém těle

  • rozpracovává a zdokonaluje vedený pohyb, vede žáky k samostatnému řešení prostorových, rytmických a výrazových úkolů, k citlivému vyjádření soudobé hudby a vlastních námětů s uplatněním principu improvizace

Klasický tanec

  • rozvíjí taneční techniku, upevňuje správné držení těla a zdokonaluje pohybovou koordinaci, rovnováhu a smysl pro přesnost a čistost provádění pohybu

  • rozvíjí pohybovou kázeň, vytrvalost a vůli

Lidový tanec

  • učí zvládnout základní taneční kroky moravských a českých lidových tanců

  • vede k přesnému vyjádření tempa, rytmu, dynamiky a výrazu lidové písně a lidové hudby

  • učí vnímat kořeny a podstatné rysy naší národní kultury

Taneční praxe

  • slouží ke zdokonalování a prohlubování taneční techniky a tanečního projevu, přípravě tanečních skladeb pro interní i veřejná vystoupení apod.

  • cílem je přivést žáky k tanci

Studijní zaměření - Přípravná taneční výchova

Přípravné studium

Učební plán – varianta 1: dvouleté přípravné studium

Pro žáky od 5 let – formou kolektivní výuky v rozsahu nejdéle 2 let 2 hodiny týdně.

Název předmětu 1. ročník 2. ročník
Přípravná taneční výchova 2 2
Celkem 2 2

Učební plán – varianta 2: jednoleté přípravné studium

Pro žáky od 6 let – formou kolektivní výuky v rozsahu 2 hodiny týdně

Název předmětu 1. ročník
Přípravná taneční výchova 2
Celkem 2

Studijní zaměření - Taneční tvorba

Studijní zaměření - Taneční tvorba
Název předmětu I. stupeň II. stupeň
1.r 2.r 3.r 4.r 5.r 6.r 7.r I.r II.r III.r IV.r
Taneční průprava 1 2
Taneční praxe 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Klasický tanec 1 1 1 1
Základy klasického tance 1 1 1 1 1
Současný tanec 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 1 1 1 1
Lidový tanec 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5
Celkový počet hodin 2 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
Studium s rozšířeným počtem vyučovacích hodin
Název předmětu I. stupeň II. stupeň
1.r 2.r 3.r 4.r 5.r 6.r 7.r I.r II.r III.r IV.r
Taneční průprava 2 2
Taneční praxe 1 2 1 1 1 2 1 2 2 2 2
Klasický tanec 1 1 1 1
Základy klasického tance 1 1 1 1 1
Současný tanec 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Lidový tanec 0,5 0,5 0,5 0,5 1
Celkový počet hodin 3 4 3,5 3,5 3,5 4,5 4 4 4 4 4

Studium pro dospělé

Vzdělávací obsah studia pro dospělé vytváří učitel oboru na základě vzdělávacích potřeb žáků formou studijního plánu zapsaného v třídní knize a schváleného ředitelem školy. Výuka probíhá v rozsahu minimálně 2 vyučovacích hodin týdně.

Učební osnovy vyučovacích předmětů

Přípravná taneční výchova

Žák:

  • vytvoří návyky správného držení těla a jeho jednotlivých částí při pohybu a orientaci v prostoru – dvojice, trojice, skupiny

  • vnímá hudební předehru a rozličné náměty, které dokáže vyjádřit pohybem na úrovni provedení odpovídajícího jeho věku

  • rozvine základy rytmického a intonačního cítění a schopnost jednoduchého rozlišení dynamiky

  • uplatní bezprostřední citový a pravdivý projev odpovídající nízkému věku

  • rozšíří rozsah pohybu svého těla

  • spolupracuje s ostatními žáky, zapojuje se do pohybových činností – ve dvojicích, trojicích, skupinách

I. STUPEŇ

1. ročník

Předmět: Taneční průprava

Žák:

  • uplatní pravdivý a emocionálně bezprostřední projev taneční skladby dle svého věku

  • orientuje se v dané hudební předloze

  • dokáže dle věku interpretovat zadaný pohybový úkol

  • vytvoří návyk pro správné držení těla v základních polohách a v různých polohách na místě i z místa a uvědomuje si princip prováděného pohybu

  • rozliší tempo, rytmus, dynamiku pohybu v souladu s hudbou

Předmět: Taneční praxe

Žák:

  • předvede pohybově jednoduché taneční skladby na základě dětské improvizace

2. ročník

Předmět: Taneční průprava

Žák:

  • upevní návyky správného držení těla v základních polohách na místě i pohybu z místa

  • se projeví při improvizaci především spontánně, vyjádří náladu vycítěnou při poslechu živé hudební skladby

  • užije při tanci různých pohybových náčiní (šátek, švihadlo)

  • zvýší celkovou sílu koordinací jednotlivých částí i celého těla

  • rozvine smysl pro tempo, rytmus, dynamiku pohybu

  • zvládá jednoduché taneční kroky – poskok, cval, přísun, koníčkový přeskok (např. polkový krok) a jednoduché cviky obratnosti (kotouly, svíčka)

Předmět: Taneční praxe

Žák:

  • pohybem vyjádří jednotlivé hudební skladby pro děti

  • předvede jednoduché pohybové taneční hry pro děti

3., 4. a 5. ročník

Předmět: Současný tanec

Žák:

  • zvládá správné držení těla při pohybu na místě i z místa v krátkých pohybových vazbách a různých polohách

  • reaguje na různá tempa odpovídajícím pohybem

  • chápe hudební předlohu a dokáže ji vyjádřit pohybem

  • ovládá jednotlivé svalové skupiny

  • uplatní změny polohy těžiště a zdokonalí pohybovou koordinaci

  • předvede hudební a prostorové cítění

  • individuálně vytvoří pohybové vazby na základě zadaných pohybových prvků a rytmů

  • využije základní znalosti o fyziologii pohybu – uvědomí si vlastní pohybové možnosti

  • rozvine ve větší míře tvořivé schopnosti v improvizaci a výrazových etudách

  • zvládá různé vazby prvků obratnosti

Předmět: Lidový tanec

Žák:

  • předvede základní taneční kroky lidového tance

  • ovládá jednotlivé prvky ve dvojici, samostatně a v různých kombinačních provedení

  • zvládá předvést jednotlivé prvky v řadě, diagonále, kruhu

  • uplatní získané dovednosti v taneční praxi

  • orientuje se v prostoru

Předmět: Základy klasického tance

Žák:

  • správně drží tělo – pozice horních a dolních končetin v postavení čelem i bokem k tyči

  • zvládá základní prvky cvičení u tyče se zaměřením na správné držení těla

  • předvede základy skoků

Předmět: Taneční praxe

Žák:

  • improvizuje na dané téma na úrovni odpovídající individuálním možnostem

  • tančí sám, ve dvojici, ve trojici, ve skupině

  • předvede daný tanec či choreografii, ztvární pohybem vhodnou hudební skladbu

  • rozliší základní druhy tance (lidový, klasický, současný tanec)

  • dokáže ohodnotit výkony svoje i svých spolužáků

  • zhodnotí zhlédnutou choreografii a je schopen o ní diskutovat

  • zdokonalí pohybovou paměť

6. a 7. ročník

Předmět: Současný tanec

Žák:

  • zdokonalí nejrůznější vazby pohybových prvků s důrazem na uvědomělý centrální pohyb

  • samostatně vyřeší drobné prostorové rytmické a výrazové úkoly v etudách na hudbu i bez hudebního doprovodu

  • dodrží zásady a zákonitosti správného držení těla a jeho jednotlivých částí při pohybu v prostoru, ve skupině, s rekvizitou

  • orientuje se v dané hudební předloze a vyjádří ji pohybem, přizpůsobí svoji pohybovou interpretaci ostatním ve skupině

Předmět: Lidový tanec
  • využije svých teoretických i praktických znalostí v taneční praxi

  • ovládá jednotlivé taneční kroky a taneční kombinace v různých prostorových  variacích

Předmět: Základy klasického tance
  • provede na odpovídající úrovni koordinované pohyby dolních a horních končetin a hlavy při užití základních prvků klasické taneční techniky u tyče, některých i na volnosti

  • zvládne základní pózy a skoky klasické taneční techniky

Předmět: Taneční praxe

Žák:

  • převede odpovídající hudební skladbu do pohybového projevu

  • vloží do tance emoce dle individuálních možností a předpokladů

  • předvede vlastní nebo pedagogem vytvořenou choreografii

  • navštíví taneční představení a dokáže ho vlastními slovy ohodnotit

  • zhodnotí choreografické dílo, vyjádří své pocity, dokáže popsat základní myšlenku díla a rozliší různé taneční styly

  • rozumí a užívá základní pojmy názvosloví klasického tance

  • ukončí studium I. stupně absolventským vystoupením

II. STUPEŇ

1. a 2. ročník

Předmět: Současný tanec

Žák:

  • interpretuje v návaznosti na výuku I. stupně pohybové úkoly větší technické a obsahové náročnosti se získanými pohybovými návyky a stereotypy

  • předvede častěji improvizaci při vyjádření hudební předlohy pohybem, v pohybovém vyjádření stále více uplatňuje prvky vyplývající z individuálních rysů jeho osobnosti

  • uvědomí si svůj pohybový projev v prostoru a čase

  • orientuje se ve vnitřním a vnějším prostoru

Předmět: Klasický tanec

Žák:

  • předvede cvičení u tyče i na volnosti v rychlejším tempu

  • dodrží čistotu provedení a dotažení prvků v náročnějších vazbách

  • předvede některé cviky na špičkách

  • rozumí a užívá základní pojmy názvosloví klasického tance

Předmět: Taneční praxe

Žák:

  • improvizuje na zadané téma

  • přijímá pozitivně připomínky svých spolužáků a učitele, vnímá je kladně jako motivační podnět při své tvůrčí práci

  • zhodnotí zhlédnuté taneční představení a jeho choreografii

  • zvládá variace z různých tanečních technik

  • zapojí se do diskuse hodnotící drobné úkoly tvorby spolužáků, viděného díla v rámci tanečního představení

  • prezentuje choreografickou tvorbu vyučujícího pedagoga nebo vlastní tvorbu, či jiného tanečníka

  • předvede získané dovednosti na veřejných vystoupeních a soutěžích

3. a 4. ročník

Předmět: Současný tanec

Žák:

  • uplatní při pohybovém vyjádření hudební předlohy prvky těžší technické a obsahové náročnosti – vazby skoků, piruet

  • předvede na základě poznání pohybových zákonitostí harmonický pohybový projev

  • vnímá nezbytnou jednotu mezi intelektuální, emocionální a fyzickou stránkou člověka

  • zopakuje po učiteli náročnější pohybové vazby s rozdílnou dynamikou a se střídáním úrovní těžiště v prostoru

  • využije anatomické znalosti hybnosti těla v praxi

  • užije principu improvizace s využitím techniky z různých oblastí tanečního umění při provedení zadaných pohybových úkolů, respektive pohybovém vyjádření hudby, s ohledem na jeho individuální možnost (tělesná a psychická schopnost a talent)

  • citlivě vnímá skupinu spolužáků a ovlivní kladně vzájemné vztahy

  • v pohybovém projevu aktivně uplatní prvky vyplývající z individuálních zvláštností jeho osobnosti

Předmět: Klasický tanec

Žák:

  • používá při vyjadřování správné odborné názvosloví klasického tance

  • zvládá dokonalejší pohybovou koordinaci

  • uplatňuje prvky těžší pohybové náročnosti

  • předvede jednoduché skoky a piruety u tyče a na volnosti

  • dbá na čistotu provedení taneční choreografie

Předmět: Taneční praxe

Žák:

  • užívá při improvizaci různou taneční techniku

  • zapojí se do kolektivní práce

  • vnímá hudbu a přenese ji do pohybu těla

  • vytvoří nebo se podílí na tvorbě taneční choreografie, vyjádří se k volbě hudby, kostýmů, je schopen ji zhodnotit a zdůvodnit vlastní interpretační názor

  • prezentuje získané taneční umění na veřejných vystoupeních, koncertech a soutěžích

  • ukončí studium II. stupně absolventským vystoupením