Vzdělávací obsah literárně-dramatického oboru

Charakteristika literárně-dramatického oboru

Literárně-dramatický obor (dále jen LDO) rozvíjí přirozený talent k divadelnímu a slovesnému projevu tak, aby byl projev tvořivý, kultivovaný a přirozený. Děje se tak prostřednictvím pohybových, mluvních, přednesových, rytmických a slovesných činností, které jsou rovněž důležitým faktorem pro rozvoj osobnosti žáků jako celku. Učí je týmové práci, vzájemné toleranci, úctě jednoho k druhému, ale také sebeúctě, sebepoznání, kritice i sebekritice, a žáci jsou pak schopni adekvátně reagovat na různé situace v životě. Důležitou složkou výuky je individuální práce na přiměřeně zvolené látce (poezie, próza, monolog), kdy se žáci učí rozpoznávat kvalitu díla a hodnotit ho. Osvojí si základy literární teorie, základní pojmy tvůrčího psaní, jsou seznámeni s historií dramatického umění a s nejvýznamnějšími českými a světovými básníky, spisovateli a dramatiky.

V LDO žáci získají základy pro další studium uměleckých oborů, ale osvojené návyky uplatní i v běžném životě a v jiných profesích, nejen uměleckých. LDO tak přispívá k celkovému rozvoji osobnosti žáka, z něhož se stane sebevědomý, samostatný, zodpovědný, citlivý a otevřený člověk schopný plnohodnotně prožít svůj život a pozitivně ovlivňovat své okolí.

Studijní zaměření - Přípravná dramatická výchova

Přípravné studium

Učební plán – varianta 1: dvouleté přípravné studium

Pro žáky od 5 roků – formou kolektivní výuky v rozsahu nejdéle 2 let 2 hodiny týdně.

Název předmětu 1. ročník 2. ročník
Přípravná dramatická výchova (PDV) 2 2
Celkem 2 2

Učební plán – varianta 2: jednoleté přípravné studium

Pro žáky od 6 roků – formou kolektivní výuky v rozsahu 2 hodiny týdně

Název předmětu 1. ročník
Přípravná dramatická výchova (PDV) 2
Celkem 2

Učební plán – jednoleté přípravné studium k II. stupni základního studia

Pro žáky od 14 roků - formou kolektivní výuky v rozsahu 3 hodiny týdně.

Název předmětu 1. ročník
Základy divadelní tvorby (ZDT) 2
Přednes a tvůrčí psaní 1

Učební osnovy vyučovacích předmětů

Přípravné studium k 1. stupni: Přípravná dramatická výchova (PDV)

PDV předchází studiu LDO. Jejím cílem je prostřednictvím rytmických, pohybových a mluvních cvičení naučit děti chovat se a jednat v kolektivu, tj. být ohleduplný jeden k druhému, respektovat se, pomáhat si, aktivně se účastnit dramatické hry, která je hlavním obsahem práce v PDV. Úkolem PDV je vzbudit v dětech zájem o další návazné studium LDO. Děje se tak prostřednictvím cílené a správné motivace veškeré činnosti ve výuce, kde důležitým faktorem je osobní příklad a účast učitele na veškeré činnosti při vyučování.

1. a 2. ročník

Přípravná dramatická výchova

Žák:

  • zvládá elementární prostorovou orientaci

  • aktivně se účastní společné hry

  • interpretuje adekvátně svým možnostem krátká říkadla nebo repliky

  • dodržuje stanovená pravidla hry

  • zvládá kontrast napětí a uvolnění těla

  • dokáže gestem a mimikou vyjádřit základní emoce

  • ovládá jednoduchou hru s plošnou loutkou

Přípravné studium ke 2. stupni: vyučovací předmět Základy divadelní tvorby (ZDT) a Přednes a tvůrčí psaní

Přípravné studium ke 2. stupni předchází studiu druhého cyklu literárně-dramatického oboru. Slouží k seznámení se základními divadelními principy, osvojení názvosloví a základních hereckých dovedností, které jsou adekvátní k věku a přibližují se dovednostem absolventů prvního stupně studia.

1. ročník

Základy divadelní tvorby

Žák:

  • ovládá štronzo, utvoří jednoduchý živý obraz

  • dokáže utvořit postavu a vyjádřit základními prostředky její charakter

  • dokáže ve skupině utvořit jednoduchou fixovanou jevištní situaci

  • orientuje se v herním prostoru, rozlišuje prostor jeviště a hlediště

  • zvládá kontrast napětí a uvolnění těla

  • improvizuje na zadané téma

Přednes a tvůrčí psaní

Žák:

  • předvede správný tělesný postoj a držení těla

  • zná základní dechová a artikulační cvičení

  • dokáže si připravit srozumitelné vyprávění smyšleného příběhu či prožitého zážitku

  • zná pojmy epická, lyrická báseň, rým, verš, sloka

  • s pomocí učitele rozebere význam textu a adekvátně svým možnostem ho kultivovaně interpretuje

  • dokáže napsat vlastní vypravování nebo báseň s pointou

  • reflektuje poslechnutý přednes nebo psaný projev spolužáka

Studijní zaměření - Divadelní tvorba

Studium s rozšířeným počtem vyučovacích hodin
Název předmětu I. stupeň II. stupeň
1.r 2.r 3.r 4.r 5.r 6.r 7.r I.r II.r III.r IV.r
Divadelní průprava 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Přednes a tvůrčí psaní 1 1 1 1 1 1 1 1
Divadelní praxe 1 1 1 2 2 2 2 2 2 2 2
Celkem 2 2 2 4 4 4 4 4 4 4 4
Studijní zaměření - Divadelní tvorba
Název předmětu I. stupeň II. stupeň
1.r 2.r 3.r 4.r 5.r 6.r 7.r I.r II.r III.r IV.r
Divadelní průprava 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Přednes a tvůrčí psaní 1 1 1 1 1 1 1 1
Divadelní praxe 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Celkem 2 2 2 3 3 3 3 3 3 3 3

Studium pro dospělé

Vzdělávací obsah studia pro dospělé vytváří učitel předmětu na základě vzdělávacích potřeb žáků formou studijního plánu zapsaného v třídní knize a schváleného ředitelem školy. Výuka probíhá v rozsahu minimálně 2 vyučovacích hodin týdně.

Učební osnovy vyučovacích předmětů

I. STUPEŇ

1. a 2. ročník

Divadelní průprava

Žák:

  • přijímá a udrží roli v jednoduché herní situaci

  • zvládá základy správného držení těla

  • ovládá štronzo a utvoří živý obraz

  • dokáže souvisle vyprávět příběh, prožitek, děj knihy či filmu

  • rozezná prostor hlediště a jeviště

  • ovládá jednoduchá dechová cvičení pro rozvoj správného dýchání

  • prostřednictvím artikulačních cvičení ovládá správnou výslovnost vokálů

  • adekvátně interpretuje text vybraný učitelem

Divadelní praxe

Žák:

  • se účastní herního jednání a zkoumá tak různá témata pro další tvorbu

  • se seznámí se základními pravidly fungování na jevišti sám či s hereckým partnerem

  • zapamatuje si svou úlohu a scénář ve fixovaném jevištním jednání

  • prezentuje přirozeně a kultivovaně krátkou jevištní situaci před diváky

3. ročník

Divadelní průprava

Žák:

  • zná pojmy rekvizita, imaginární a zástupná rekvizita

  • v herních situacích zvládne práci se zástupným textem

  • je schopen jednoduché improvizace na dané téma

  • chápe svou roli a řídící úkol v situaci a jedná podle nich

  • dokáže utvořit postavu a vyjádřit základními prostředky její charakter

  • dokáže s pomocí učitele reflektovat motivace postav k jednání

  • ovládá praktická mluvní cvičení sloužící k návyku správné výslovnosti hlásek

Divadelní praxe

Žák:

  • aktivně hlídá dodržování základních pravidel fungování na jevišti u sebe i u druhých

  • vymyslí a zapíše jednoduchý krátký příběh se zápletkou na základě konkrétního zadání nebo literární předlohy

  • převede literární úryvek, báseň nebo zadané téma do krátké jevištní situace

4. a 5. ročník

Divadelní průprava

Žák:

  • ovládá hru s rekvizitou i s imaginární a zástupnou rekvizitou

  • ovládá hru s předmětem a mapetovou loutkou, dodržuje základní pravidla loutkoherectví

  • dokáže pohybem vyjádřit konkrétní i abstraktní pojmy

  • ve spolupráci s ostatními je schopen improvizace na dané téma

  • využívá vhodné pohybové prvky k charakteristice vytvářené postavy

Přednes a tvůrčí psaní

Žák:

  • vybere spolu s učitelem text adekvátní věku a svým interpretačním schopnostem

  • rozezná, co je próza a co poezie

  • rozliší báseň lyrickou od epické, vysvětlí, co je rým, verš, sloka

  • zná hrudně-brániční dýchání a cvičení na jeho trénink

  • ovládá praktická mluvní cvičení sloužící k návyku správné výslovnosti všech hlásek

  • dokáže napsat vlastní krátkou povídku nebo epickou báseň

  • ve spolupráci s učitelem připraví jednoduché průvodní slovo k žákovským koncertům a odpovídajícím způsobem je interpretuje

Divadelní praxe

Žák:

  • podílí se na přípravě divadelního představení vlastními nápady

  • spolupracuje na nápadech ostatních spolužáků a tvořivě s nimi komunikuje

  • umí kriticky zhodnotit výkon ostatních

  • umí vytknout chyby a naopak vyzdvihnout klady a věci správné

  • vytvoří fixovanou jevištní situaci na zadané téma a zapíše ji do scénáře

6. a 7. ročník

Divadelní průprava

Žák:

  • rozpozná pravdivý a přirozený projev od falešného a nepřirozeného

  • adekvátně svému věku a zkušenostem zhodnotí dramatické a literární dílo

  • dokáže přijmout kritiku vlastní práce, respektuje názory ostatních a naslouchá jim

  • zná základní výstavbu dramatického oblouku

  • dokáže vymyslet dramatickou situaci a převést ji do jevištní podoby

  • podílí se na výrobě kostýmů a rekvizit

Přednes a tvůrčí psaní

Žák:

  • sám si vybere adekvátní text, rozebere a vyloží ho

  • text interpretuje kultivovaně, přirozeně a se správnou výslovností

  • zvládá intonačně podpořit význam věty a udržet významové pauzy při interpretaci uměleckého textu

  • je schopen samostatně připravit průvodní slovo koncertu, adekvátně ho interpretovat

Divadelní praxe

Žák:

  • je aktivním členem realizačního týmu při přípravě inscenace

  • je spoluautorem textu společné inscenace

  • podílí se na výtvarné, hudební, pohybové i režijní složce závěrečného projektu

  • použije při ztvárnění dramatické postavy prakticky všechny získané dovednosti – mluvní, pohybové, literární, improvizační

II. STUPEŇ

1. a 2. ročník

Divadelní průprava

Žák:

  • reaguje na výtvarné, hudební a literární podněty jako na východisko pro vlastní hereckou či pohybovou tvorbu

  • zná pojem stylizace a dokáže ji uplatnit v pohybovém i mluvním projevu

  • v improvizaci dokáže reagovat na změnu vnějších okolností či vnitřních motivací

  • uvědomuje si úlohu mizanscény

Přednes a tvůrčí psaní

Žák:

  • samostatně zvolí vhodný text k individuální prezentaci (poezii, prózu, dramatický text)

  • realizuje text odpovídající formou (recitace, herecký výstup, pohybový výstup)

  • vědomě použije všechny nabyté vědomosti tak, aby jeho výkon byl zcela přirozený a pravdivý

  • je seznámen s díly nejvýznamnějších básníků, spisovatelů a dramatiků světových i českých, z jejichž děl poté sám volí látku k interpretaci

  • vytvoří podle svých schopností na dané téma autorské, obsahově, tematicky i formálně náročnější texty, a to i texty dramatické

Divadelní praxe

Žák:

  • je aktivní při přípravě divadelní inscenace

  • podílí se na návrhu i realizaci jednotlivých složek – dramaturgie, scénář, režie, inscenační klíč, kostýmy, rekvizity, choreografie, kulisy

  • ve spolupráci s učitelem zrežíruje v jevištní situaci své spolužáky

  • dovede kriticky zhodnotit přístup k práci jak svůj, tak ostatních

  • zhodnotí kriticky profesionální divadelní dílo

  • samostatně zpracuje zprávu o divadelním představení, ve které ho rozebere a zhodnotí jak jako celek, tak i jednotlivé složky (hereckou, výtvarnou, hudební) a vyjádří svůj

  • vlastní názor na představení

3. a 4. ročník

Divadelní průprava

Žák:

  • ovládá koordinaci svého těla a využívá vědomě všech výrazových prostředků pro ztvárnění postavy

  • vědomě pracuje s významy mizanscény

  • je schopen samostatně utvořit individuální herecký výstup na základě literární předlohy či vlastního textu, ve kterém vyjádří osobní téma

Přednes a tvůrčí psaní

Žák:

  • zcela samostatně zvládne praktickou realizaci textu od jeho výběru přes volbu adekvátních výrazových prostředků, zařazení díla do historického a sociokulturního kontextu, až po rozbor a zhodnocení díla

  • dokáže rozebrat poetické dílo a pojmenovat základní básnické figury

  • dokáže napsat rýmovanou báseň, úvahu, novinářský rozhovor, seznámí se s náročnějšími slovesnými útvary jako je fejeton, líčení

Divadelní praxe

Žák:

  • připraví pod vedením pedagoga realizaci absolventského představení se znalostí struktury dramatu

  • využije veškeré výrazové prostředky slovní i mimoslovní (pohyb, mimika), vědomě vytvoří dramatickou postavu a udrží ji ve stylizaci příslušného žánru

  • vymyslí dle svých schopností a ve spolupráci s ostatními spolužáky připraví a zrežíruje drobný dramatický útvar, který prezentuje na veřejnosti

  • umí konkrétní dílo zařadit do historického kontextu doby, ve které vzniklo,i do konkrétní doby, ve které se odehrává

  • umí bezpečně určit žánr daného díla

  • osobně se podílí při realizaci závěrečného představení na přípravě textu, výtvarné a hudební složky, choreografie, ale i na režii, která je výsledkem kolektivní práce všech zúčastněných

  • výsledný tvar je plnohodnotné divadelní přestavení, ve kterém každý vytvoří předem určenou roli podle schopností a dovedností nabytých během studia LDO

  • dokáže sám svou roli popsat a zhodnotit svůj výkon i výkony ostatních, dokáže přijmout a ocenit kritiku spolužáků