Vzdělávací obsah literárně-dramatického oboru
Charakteristika literárně-dramatického oboru
Literárně-dramatický obor (dále jen LDO) rozvíjí přirozený talent k divadelnímu a slovesnému projevu tak, aby byl projev tvořivý, kultivovaný a přirozený. Děje se tak prostřednictvím pohybových, mluvních, přednesových, rytmických a slovesných činností, které jsou rovněž důležitým faktorem pro rozvoj osobnosti žáků jako celku. Učí je týmové práci, vzájemné toleranci, úctě jednoho k druhému, ale také sebeúctě, sebepoznání, kritice i sebekritice, a žáci jsou pak schopni adekvátně reagovat na různé situace v životě. Důležitou složkou výuky je individuální práce na přiměřeně zvolené látce (poezie, próza, monolog), kdy se žáci učí rozpoznávat kvalitu díla a hodnotit ho. Osvojí si základy literární teorie, základní pojmy tvůrčího psaní, jsou seznámeni s historií dramatického umění a s nejvýznamnějšími českými a světovými básníky, spisovateli a dramatiky.
V LDO žáci získají základy pro další studium uměleckých oborů, ale osvojené návyky uplatní i v běžném životě a v jiných profesích, nejen uměleckých. LDO tak přispívá k celkovému rozvoji osobnosti žáka, z něhož se stane sebevědomý, samostatný, zodpovědný, citlivý a otevřený člověk schopný plnohodnotně prožít svůj život a pozitivně ovlivňovat své okolí.
Studijní zaměření - Přípravná dramatická výchova
Přípravné studium
Učební plán – varianta 1: dvouleté přípravné studium
Pro žáky od 5 roků – formou kolektivní výuky v rozsahu nejdéle 2 let 2 hodiny týdně.
Název předmětu | 1. ročník | 2. ročník |
---|---|---|
Přípravná dramatická výchova (PDV) | 2 | 2 |
Celkem | 2 | 2 |
Učební plán – varianta 2: jednoleté přípravné studium
Pro žáky od 6 roků – formou kolektivní výuky v rozsahu 2 hodiny týdně
Název předmětu | 1. ročník |
---|---|
Přípravná dramatická výchova (PDV) | 2 |
Celkem | 2 |
Učební plán – jednoleté přípravné studium k II. stupni základního studia
Pro žáky od 14 roků - formou kolektivní výuky v rozsahu 3 hodiny týdně.
Název předmětu | 1. ročník |
---|---|
Základy divadelní tvorby (ZDT) | 2 |
Přednes a tvůrčí psaní | 1 |
Učební osnovy vyučovacích předmětů
Přípravné studium k 1. stupni: Přípravná dramatická výchova (PDV)
PDV předchází studiu LDO. Jejím cílem je prostřednictvím rytmických, pohybových a mluvních cvičení naučit děti chovat se a jednat v kolektivu, tj. být ohleduplný jeden k druhému, respektovat se, pomáhat si, aktivně se účastnit dramatické hry, která je hlavním obsahem práce v PDV. Úkolem PDV je vzbudit v dětech zájem o další návazné studium LDO. Děje se tak prostřednictvím cílené a správné motivace veškeré činnosti ve výuce, kde důležitým faktorem je osobní příklad a účast učitele na veškeré činnosti při vyučování.
1. a 2. ročník
Přípravná dramatická výchova
Žák:
zvládá elementární prostorovou orientaci
aktivně se účastní společné hry
interpretuje adekvátně svým možnostem krátká říkadla nebo repliky
dodržuje stanovená pravidla hry
zvládá kontrast napětí a uvolnění těla
dokáže gestem a mimikou vyjádřit základní emoce
ovládá jednoduchou hru s plošnou loutkou
Přípravné studium ke 2. stupni: vyučovací předmět Základy divadelní tvorby (ZDT) a Přednes a tvůrčí psaní
Přípravné studium ke 2. stupni předchází studiu druhého cyklu literárně-dramatického oboru. Slouží k seznámení se základními divadelními principy, osvojení názvosloví a základních hereckých dovedností, které jsou adekvátní k věku a přibližují se dovednostem absolventů prvního stupně studia.
1. ročník
Základy divadelní tvorby
Žák:
ovládá štronzo, utvoří jednoduchý živý obraz
dokáže utvořit postavu a vyjádřit základními prostředky její charakter
dokáže ve skupině utvořit jednoduchou fixovanou jevištní situaci
orientuje se v herním prostoru, rozlišuje prostor jeviště a hlediště
zvládá kontrast napětí a uvolnění těla
improvizuje na zadané téma
Přednes a tvůrčí psaní
Žák:
předvede správný tělesný postoj a držení těla
zná základní dechová a artikulační cvičení
dokáže si připravit srozumitelné vyprávění smyšleného příběhu či prožitého zážitku
zná pojmy epická, lyrická báseň, rým, verš, sloka
s pomocí učitele rozebere význam textu a adekvátně svým možnostem ho kultivovaně interpretuje
dokáže napsat vlastní vypravování nebo báseň s pointou
reflektuje poslechnutý přednes nebo psaný projev spolužáka
Studijní zaměření - Divadelní tvorba
Název předmětu | I. stupeň | II. stupeň | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.r | 2.r | 3.r | 4.r | 5.r | 6.r | 7.r | I.r | II.r | III.r | IV.r | |
Divadelní průprava | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Přednes a tvůrčí psaní | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
Divadelní praxe | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Celkem | 2 | 2 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Název předmětu | I. stupeň | II. stupeň | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.r | 2.r | 3.r | 4.r | 5.r | 6.r | 7.r | I.r | II.r | III.r | IV.r | |
Divadelní průprava | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Přednes a tvůrčí psaní | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
Divadelní praxe | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Celkem | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Studium pro dospělé
Vzdělávací obsah studia pro dospělé vytváří učitel předmětu na základě vzdělávacích potřeb žáků formou studijního plánu zapsaného v třídní knize a schváleného ředitelem školy. Výuka probíhá v rozsahu minimálně 2 vyučovacích hodin týdně.
Učební osnovy vyučovacích předmětů
I. STUPEŇ
1. a 2. ročník
Divadelní průprava
Žák:
přijímá a udrží roli v jednoduché herní situaci
zvládá základy správného držení těla
ovládá štronzo a utvoří živý obraz
dokáže souvisle vyprávět příběh, prožitek, děj knihy či filmu
rozezná prostor hlediště a jeviště
ovládá jednoduchá dechová cvičení pro rozvoj správného dýchání
prostřednictvím artikulačních cvičení ovládá správnou výslovnost vokálů
adekvátně interpretuje text vybraný učitelem
Divadelní praxe
Žák:
se účastní herního jednání a zkoumá tak různá témata pro další tvorbu
se seznámí se základními pravidly fungování na jevišti sám či s hereckým partnerem
zapamatuje si svou úlohu a scénář ve fixovaném jevištním jednání
prezentuje přirozeně a kultivovaně krátkou jevištní situaci před diváky
3. ročník
Divadelní průprava
Žák:
zná pojmy rekvizita, imaginární a zástupná rekvizita
v herních situacích zvládne práci se zástupným textem
je schopen jednoduché improvizace na dané téma
chápe svou roli a řídící úkol v situaci a jedná podle nich
dokáže utvořit postavu a vyjádřit základními prostředky její charakter
dokáže s pomocí učitele reflektovat motivace postav k jednání
ovládá praktická mluvní cvičení sloužící k návyku správné výslovnosti hlásek
Divadelní praxe
Žák:
aktivně hlídá dodržování základních pravidel fungování na jevišti u sebe i u druhých
vymyslí a zapíše jednoduchý krátký příběh se zápletkou na základě konkrétního zadání nebo literární předlohy
převede literární úryvek, báseň nebo zadané téma do krátké jevištní situace
4. a 5. ročník
Divadelní průprava
Žák:
ovládá hru s rekvizitou i s imaginární a zástupnou rekvizitou
ovládá hru s předmětem a mapetovou loutkou, dodržuje základní pravidla loutkoherectví
dokáže pohybem vyjádřit konkrétní i abstraktní pojmy
ve spolupráci s ostatními je schopen improvizace na dané téma
využívá vhodné pohybové prvky k charakteristice vytvářené postavy
Přednes a tvůrčí psaní
Žák:
vybere spolu s učitelem text adekvátní věku a svým interpretačním schopnostem
rozezná, co je próza a co poezie
rozliší báseň lyrickou od epické, vysvětlí, co je rým, verš, sloka
zná hrudně-brániční dýchání a cvičení na jeho trénink
ovládá praktická mluvní cvičení sloužící k návyku správné výslovnosti všech hlásek
dokáže napsat vlastní krátkou povídku nebo epickou báseň
ve spolupráci s učitelem připraví jednoduché průvodní slovo k žákovským koncertům a odpovídajícím způsobem je interpretuje
Divadelní praxe
Žák:
podílí se na přípravě divadelního představení vlastními nápady
spolupracuje na nápadech ostatních spolužáků a tvořivě s nimi komunikuje
umí kriticky zhodnotit výkon ostatních
umí vytknout chyby a naopak vyzdvihnout klady a věci správné
vytvoří fixovanou jevištní situaci na zadané téma a zapíše ji do scénáře
6. a 7. ročník
Divadelní průprava
Žák:
rozpozná pravdivý a přirozený projev od falešného a nepřirozeného
adekvátně svému věku a zkušenostem zhodnotí dramatické a literární dílo
dokáže přijmout kritiku vlastní práce, respektuje názory ostatních a naslouchá jim
zná základní výstavbu dramatického oblouku
dokáže vymyslet dramatickou situaci a převést ji do jevištní podoby
podílí se na výrobě kostýmů a rekvizit
Přednes a tvůrčí psaní
Žák:
sám si vybere adekvátní text, rozebere a vyloží ho
text interpretuje kultivovaně, přirozeně a se správnou výslovností
zvládá intonačně podpořit význam věty a udržet významové pauzy při interpretaci uměleckého textu
je schopen samostatně připravit průvodní slovo koncertu, adekvátně ho interpretovat
Divadelní praxe
Žák:
je aktivním členem realizačního týmu při přípravě inscenace
je spoluautorem textu společné inscenace
podílí se na výtvarné, hudební, pohybové i režijní složce závěrečného projektu
použije při ztvárnění dramatické postavy prakticky všechny získané dovednosti – mluvní, pohybové, literární, improvizační
II. STUPEŇ
1. a 2. ročník
Divadelní průprava
Žák:
reaguje na výtvarné, hudební a literární podněty jako na východisko pro vlastní hereckou či pohybovou tvorbu
zná pojem stylizace a dokáže ji uplatnit v pohybovém i mluvním projevu
v improvizaci dokáže reagovat na změnu vnějších okolností či vnitřních motivací
uvědomuje si úlohu mizanscény
Přednes a tvůrčí psaní
Žák:
samostatně zvolí vhodný text k individuální prezentaci (poezii, prózu, dramatický text)
realizuje text odpovídající formou (recitace, herecký výstup, pohybový výstup)
vědomě použije všechny nabyté vědomosti tak, aby jeho výkon byl zcela přirozený a pravdivý
je seznámen s díly nejvýznamnějších básníků, spisovatelů a dramatiků světových i českých, z jejichž děl poté sám volí látku k interpretaci
vytvoří podle svých schopností na dané téma autorské, obsahově, tematicky i formálně náročnější texty, a to i texty dramatické
Divadelní praxe
Žák:
je aktivní při přípravě divadelní inscenace
podílí se na návrhu i realizaci jednotlivých složek – dramaturgie, scénář, režie, inscenační klíč, kostýmy, rekvizity, choreografie, kulisy
ve spolupráci s učitelem zrežíruje v jevištní situaci své spolužáky
dovede kriticky zhodnotit přístup k práci jak svůj, tak ostatních
zhodnotí kriticky profesionální divadelní dílo
samostatně zpracuje zprávu o divadelním představení, ve které ho rozebere a zhodnotí jak jako celek, tak i jednotlivé složky (hereckou, výtvarnou, hudební) a vyjádří svůj
vlastní názor na představení
3. a 4. ročník
Divadelní průprava
Žák:
ovládá koordinaci svého těla a využívá vědomě všech výrazových prostředků pro ztvárnění postavy
vědomě pracuje s významy mizanscény
je schopen samostatně utvořit individuální herecký výstup na základě literární předlohy či vlastního textu, ve kterém vyjádří osobní téma
Přednes a tvůrčí psaní
Žák:
zcela samostatně zvládne praktickou realizaci textu od jeho výběru přes volbu adekvátních výrazových prostředků, zařazení díla do historického a sociokulturního kontextu, až po rozbor a zhodnocení díla
dokáže rozebrat poetické dílo a pojmenovat základní básnické figury
dokáže napsat rýmovanou báseň, úvahu, novinářský rozhovor, seznámí se s náročnějšími slovesnými útvary jako je fejeton, líčení
Divadelní praxe
Žák:
připraví pod vedením pedagoga realizaci absolventského představení se znalostí struktury dramatu
využije veškeré výrazové prostředky slovní i mimoslovní (pohyb, mimika), vědomě vytvoří dramatickou postavu a udrží ji ve stylizaci příslušného žánru
vymyslí dle svých schopností a ve spolupráci s ostatními spolužáky připraví a zrežíruje drobný dramatický útvar, který prezentuje na veřejnosti
umí konkrétní dílo zařadit do historického kontextu doby, ve které vzniklo,i do konkrétní doby, ve které se odehrává
umí bezpečně určit žánr daného díla
osobně se podílí při realizaci závěrečného představení na přípravě textu, výtvarné a hudební složky, choreografie, ale i na režii, která je výsledkem kolektivní práce všech zúčastněných
výsledný tvar je plnohodnotné divadelní přestavení, ve kterém každý vytvoří předem určenou roli podle schopností a dovedností nabytých během studia LDO
dokáže sám svou roli popsat a zhodnotit svůj výkon i výkony ostatních, dokáže přijmout a ocenit kritiku spolužáků