Studijní zaměření – Sólový zpěv
Zpěv je jedním z nejpřirozenějších hudebních projevů člověka, a proto by se měl zájem o něj pěstovat již v útlém věku. Obor sólový zpěv nabízí začínajícím, ale i pokročilým zpěvákům dobré zázemí pro rozvoj jejich hudební osobnosti. Do budoucna se mohou vydat cestou nejen amatérského zpěvu (sólového, komorního, případně sborového), ale dostat se i ke dráze profesionálního zpěváka (divadlo, koncertní vystupování aj.). Našim hlavním cílem je pracovat se žáky individuálně a především je zaujmout. Proto se obor sólový zpěv nezabývá pouze klasickým repertoárem, ale podněcuje žákův zájem i zpěvem jiných žánrů, jako je pop, jazz aj. Dáváme žákům také možnost vystupovat na nejrůznějších koncertech jak za doprovodu klavíru, tak i orchestru a dalších hudebních seskupení. V neposlední řadě se žáci seznámí s ansámblovým zpěvem, který velkou měrou napomáhá rozvoji jejich muzikálnosti.
Učební plán
Přípravné studium
Je realizováno formou individuální výuky podle varianty 1 nebo 2 pro přípravné studium I. stupně.
Název předmětu | I. stupeň | II. stupeň | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.r | 2.r | 3.r | 4.r | 5.r | 6.r | 7.r | I.r | II.r | III.r | IV.r | |
Sólový zpěv | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Hudební nauka | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
*Komorní nebo souborová hra, Komorní zpěv | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
Celkem | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1 – 2 hodiny
Učební osnovy vyučovacího předmětu Sólový zpěv
Přípravné studium
Žák:
dbá na správné držení těla
rozvíjí hravou formou hudební schopnosti a dovednosti (sluchové vnímání, hudební paměť a představivost, tonální cítění aj.)
fixuje tři fáze dechu (nádech na bránici, zadržení dechu, prodloužený výdech)
zpívá lidové i umělé písně přiměřené jeho schopnostem a věku s doprovodem
osvojí si přirozený a nenucený projev při zpěvu
čistě intonuje a fixuje správnou artikulaci
zpívá především ve střední poloze (rozsah 5 – 6 tónů)
seznámí se se zpěvem za doprovodu hudebního nástroje (klavír, Orffovy nástroje)
I. STUPEŇ
1. ročník
Žák:
dbá na správný pěvecký postoj
ovládá klidné a hluboké dýchání
uvolňuje bradu a čelist
fixuje zásady hlasové hygieny a pěvecké techniky
procvičuje vyrovnávání všech vokálů na jednom tónu ve střední hlasové poloze
si navodí pomocí brumenda hlavový tón
zpívá ve střední poloze za doprovodu hudebního nástroje
rozliší a použije dynamiku (p, mf)
rozvine na jednoduchých písních svou rytmickou a melodickou představivost
2. ročník
Žák:
postupně upevní správné držení těla
prohloubí klidné a hluboké dýchání při zpěvu, učí se hravou formou další práci s dechem (hospodaření s dechem, dechová opora),
spojí a vyrovná vokály
dbá na uvolněnou bradu a čelist
osvojí si správnou pěveckou artikulaci
rozšířuje dle možností svůj hlasový rozsah do oktávy
rozvine hudební paměť
udrží svou melodickou linku i za složitějšího doprovodu a rozumí textu
rozvine rytmickou a melodickou představivost (příprava na tvorbu dvojhlasu)
3. ročník
Žák:
dodrží základy správného držení těla
užívá žeberně-brániční dýchání
zdokonaluje práci s dechem (dechovou oporu, hospodaření s dechem)
uvědoměle spojí a vyrovná vokály
získá základy legatového zpěvu a základní dynamiky a agogiky
dbá na měkké nasazení tónu, správnou pěveckou artikulaci a ovládá mluvidla
dobře intonuje a dle svých možností dále rozšíří hlasový rozsah oběma směry
se učí spojovat hlavovou a hrudní rezonanci
zpívá svou melodickou linku s hudebním doprovodem i bez něj, a tím rozvine tonální představivost
užívá rytmickou a melodickou představivost
zpívá většinu repertoáru zpaměti s jasným porozuměním textu
tvoří jednoduchý dvojhlas, popř. kánon
4. ročník
Žák:
rozvine získané dovednosti
prohloubí žeberně-brániční dýchání
prohlubuje svou pěveckou, dechovou a artikulační techniku
spojuje hlavovou a hrudní rezonanci
zpívá dynamiku p, mf, crescendo, decrescendo
rozšíří dle individuálních možností svůj hlasový rozsah pomocí cvičení v rozsahu durové oktávy, rozloženého kvintakordu (dur, moll)
zpívá podle potřeby hlasová cvičení k předcházení mutačních šelestů a hlasových zlomů
tvoří kantilénu, zpívá lidové, umělé písně a dvojhlasy různých charakterů, avšak s přihlédnutím k jeho hlasové, interpretační vyspělosti, popř. mutačnímu období
5. ročník
Žák:
zdokonalí žeberně-brániční dýchání a zlepší dechovou oporu
pracuje s pěveckou, dechovou a artikulační technikou
zpívá podle potřeby hlasová cvičení k předcházení mutačních šelestů a hlasových zlomů
předvede pomocí hlasových cvičení vedených shora správné nasazení tónu a spojí hlavovou a hrudní rezonanci
dodrží dynamiku crescendo, decrescendo, p, mf a agogiku (rit.) v jednoduché melodii
rozšíří dle svých možností hlasový rozsah v celé poloze hlasu
zpívá náročnější technická cvičení v rozsahu oktávy
tvoří kantilénu a rozvíjí svou hudební představivost
rozumí složitějšímu textu a jeho repertoár tvoří i skladby v cizím jazyce
zpívá písně lidové a umělé, dvojhlasy i vícehlasy
zpívá jednoduché skladby z listu
6. ročník
Žák:
použije žeberně-brániční dýchání a uplatní zpěv s dechovou oporou
upevní správné nasazení tónu a hlas v celém jeho rozsahu
propojuje hlavovou a hrudní rezonanci
uvědoměle zpívá dynamiku crescendo, decrescendo, p, mf a agogiku v náročnější melodii
využívá poznatky získané z předchozího studia k samostatné práci
naučí se další technická cvičení (stupnice dur, rozklady do oktávy)
zpívá lidové a umělé písně různých stylů a žánrů s odpovídajícím výrazem, souvisejícím s porozuměním textu
ovládá jednoduchý zpěv z listu a orientuje se ve vícehlase
7. ročník
Žák:
samostatně ovládá správnou dechovou techniku a zdokonalí dosud zvládnuté základní pěvecké návyky
zpívá s propojenou hlavovou a hrudní rezonancí a dle svých možností má vyrovnané hlasové rejstříky
tvoří kantilénu v souladu se správnou pěveckou artikulací
ovládá frázování a zachová si přirozený projev při zpěvu
zpívá skladby jednohlasé i vícehlasé různých stylů a žánrů, dokáže se v nich sám orientovat a rozumí jejich obsahu
je schopen vystoupit před publikem
uplatní základní hlasovou hygienu
II. STUPEŇ
1. a 2. ročník
Žák:
naváže na návyky a technické dovednosti získané ve studiu I. stupně, které zdokonalí, je schopen samostatné sebekontroly
tvoří kultivovaný tón, využívá dynamickou i agogickou škálu
má přehled o kulturním dění, orientuje se v hudbě různých stylů a žánrů
zpívá skladby s příslušným výrazem a zachovává jejich hudební charakter
zpívá dvojhlasy i vícehlasy složitější po stránce melodické a rytmické
dodrží zásady hlasové hygieny
3. a 4. ročník
Žák:
ovládá hlas po technické stránce v celém svém rozsahu (vyrovnané vokály, rejstříky, správná dechová opora a artikulace, propojení hrudní a hlavové rezonance) • orientuje se ve skladbě, dodržuje fráze a kantilénu
chápe rozdíly mezi různými hudebními obdobími, skladby dokáže zpívat s patřičným výrazovým charakterem
dodrží dynamiku p, mf, f a crescendo, decrescendo
interpretuje skladby vícehlasé, a to i ve složitějších hudebních úpravách
je schopen samostatného nastudování skladeb
je schopen samostatného rozezpívání a samostatného cvičení
má povědomí o základní pěvecké literatuře a utvoří si vlastní názor na poslouchané i interpretované skladby
umí pracovat samostatně, zvládá přípravu jak na hodinu zpěvu, tak na korepetici
profiluje se v jím zvoleném žánru s akcentem na samostatnou přípravu
posoudí přiměřenost repertoáru ke svým hlasovým a interpretačním možnostem a dokáže kriticky zhodnotit svůj pěvecký výkon i výkon ostatních