Studijní zaměření – Sólový zpěv

Zpěv je jedním z nejpřirozenějších hudebních projevů člověka, a proto by se měl zájem o něj pěstovat již v útlém věku. Obor sólový zpěv nabízí začínajícím, ale i pokročilým zpěvákům dobré zázemí pro rozvoj jejich hudební osobnosti. Do budoucna se mohou vydat cestou nejen amatérského zpěvu (sólového, komorního, případně sborového), ale dostat se i ke dráze profesionálního zpěváka (divadlo, koncertní vystupování aj.). Našim hlavním cílem je pracovat se žáky individuálně a především je zaujmout. Proto se obor sólový zpěv nezabývá pouze klasickým repertoárem, ale podněcuje žákův zájem i zpěvem jiných žánrů, jako je pop, jazz aj. Dáváme žákům také možnost vystupovat na nejrůznějších koncertech jak za doprovodu klavíru, tak i orchestru a dalších hudebních seskupení. V neposlední řadě se žáci seznámí s ansámblovým zpěvem, který velkou měrou napomáhá rozvoji jejich muzikálnosti.

Učební plán

Přípravné studium

Je realizováno formou individuální výuky podle varianty 1 nebo 2 pro přípravné studium I. stupně.

Název předmětu I. stupeň II. stupeň
1.r 2.r 3.r 4.r 5.r 6.r 7.r I.r II.r III.r IV.r
Sólový zpěv 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Hudební nauka 1 1 1 1 1
*Komorní nebo souborová hra, Komorní zpěv 1 1 1 1 1 1 1 1
Celkem 2 2 2 3 3 2 2 2 2 2 2

*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1 – 2 hodiny

Učební osnovy vyučovacího předmětu Sólový zpěv

Přípravné studium

Žák:

  • dbá na správné držení těla

  • rozvíjí hravou formou hudební schopnosti a dovednosti (sluchové vnímání, hudební paměť a představivost, tonální cítění aj.)

  • fixuje tři fáze dechu (nádech na bránici, zadržení dechu, prodloužený výdech)

  • zpívá lidové i umělé písně přiměřené jeho schopnostem a věku s doprovodem

  • osvojí si přirozený a nenucený projev při zpěvu

  • čistě intonuje a fixuje správnou artikulaci

  • zpívá především ve střední poloze (rozsah 5 – 6 tónů)

  • seznámí se se zpěvem za doprovodu hudebního nástroje (klavír, Orffovy nástroje)

I. STUPEŇ

1. ročník

Žák:

  • dbá na správný pěvecký postoj

  • ovládá klidné a hluboké dýchání

  • uvolňuje bradu a čelist

  • fixuje zásady hlasové hygieny a pěvecké techniky

  • procvičuje vyrovnávání všech vokálů na jednom tónu ve střední hlasové poloze

  • si navodí pomocí brumenda hlavový tón

  • zpívá ve střední poloze za doprovodu hudebního nástroje

  • rozliší a použije dynamiku (p, mf)

  • rozvine na jednoduchých písních svou rytmickou a melodickou představivost

2. ročník

Žák:

  • postupně upevní správné držení těla

  • prohloubí klidné a hluboké dýchání při zpěvu, učí se hravou formou další práci s dechem (hospodaření s dechem, dechová opora),

  • spojí a vyrovná vokály

  • dbá na uvolněnou bradu a čelist

  • osvojí si správnou pěveckou artikulaci

  • rozšířuje dle možností svůj hlasový rozsah do oktávy

  • rozvine hudební paměť

  • udrží svou melodickou linku i za složitějšího doprovodu a rozumí textu

  • rozvine rytmickou a melodickou představivost (příprava na tvorbu dvojhlasu)

3. ročník

Žák:

  • dodrží základy správného držení těla

  • užívá žeberně-brániční dýchání

  • zdokonaluje práci s dechem (dechovou oporu, hospodaření s dechem)

  • uvědoměle spojí a vyrovná vokály

  • získá základy legatového zpěvu a základní dynamiky a agogiky

  • dbá na měkké nasazení tónu, správnou pěveckou artikulaci a ovládá mluvidla

  • dobře intonuje a dle svých možností dále rozšíří hlasový rozsah oběma směry

  • se učí spojovat hlavovou a hrudní rezonanci

  • zpívá svou melodickou linku s hudebním doprovodem i bez něj, a tím rozvine tonální představivost

  • užívá rytmickou a melodickou představivost

  • zpívá většinu repertoáru zpaměti s jasným porozuměním textu

  • tvoří jednoduchý dvojhlas, popř. kánon

4. ročník

Žák:

  • rozvine získané dovednosti

  • prohloubí žeberně-brániční dýchání

  • prohlubuje svou pěveckou, dechovou a artikulační techniku

  • spojuje hlavovou a hrudní rezonanci

  • zpívá dynamiku p, mf, crescendo, decrescendo

  • rozšíří dle individuálních možností svůj hlasový rozsah pomocí cvičení v rozsahu durové oktávy, rozloženého kvintakordu (dur, moll)

  • zpívá podle potřeby hlasová cvičení k předcházení mutačních šelestů a hlasových zlomů

  • tvoří kantilénu, zpívá lidové, umělé písně a dvojhlasy různých charakterů, avšak s přihlédnutím k jeho hlasové, interpretační vyspělosti, popř. mutačnímu období

5. ročník

Žák:

  • zdokonalí žeberně-brániční dýchání a zlepší dechovou oporu

  • pracuje s pěveckou, dechovou a artikulační technikou

  • zpívá podle potřeby hlasová cvičení k předcházení mutačních šelestů a hlasových zlomů

  • předvede pomocí hlasových cvičení vedených shora správné nasazení tónu a spojí hlavovou a hrudní rezonanci

  • dodrží dynamiku crescendo, decrescendo, p, mf a agogiku (rit.) v jednoduché melodii

  • rozšíří dle svých možností hlasový rozsah v celé poloze hlasu

  • zpívá náročnější technická cvičení v rozsahu oktávy

  • tvoří kantilénu a rozvíjí svou hudební představivost

  • rozumí složitějšímu textu a jeho repertoár tvoří i skladby v cizím jazyce

  • zpívá písně lidové a umělé, dvojhlasy i vícehlasy

  • zpívá jednoduché skladby z listu

6. ročník

Žák:

  • použije žeberně-brániční dýchání a uplatní zpěv s dechovou oporou

  • upevní správné nasazení tónu a hlas v celém jeho rozsahu

  • propojuje hlavovou a hrudní rezonanci

  • uvědoměle zpívá dynamiku crescendo, decrescendo, p, mf a agogiku v náročnější melodii

  • využívá poznatky získané z předchozího studia k samostatné práci

  • naučí se další technická cvičení (stupnice dur, rozklady do oktávy)

  • zpívá lidové a umělé písně různých stylů a žánrů s odpovídajícím výrazem, souvisejícím s porozuměním textu

  • ovládá jednoduchý zpěv z listu a orientuje se ve vícehlase

7. ročník

Žák:

  • samostatně ovládá správnou dechovou techniku a zdokonalí dosud zvládnuté základní pěvecké návyky

  • zpívá s propojenou hlavovou a hrudní rezonancí a dle svých možností má vyrovnané hlasové rejstříky

  • tvoří kantilénu v souladu se správnou pěveckou artikulací

  • ovládá frázování a zachová si přirozený projev při zpěvu

  • zpívá skladby jednohlasé i vícehlasé různých stylů a žánrů, dokáže se v nich sám orientovat a rozumí jejich obsahu

  • je schopen vystoupit před publikem

  • uplatní základní hlasovou hygienu

II. STUPEŇ

1. a 2. ročník

Žák:

  • naváže na návyky a technické dovednosti získané ve studiu I. stupně, které zdokonalí, je schopen samostatné sebekontroly

  • tvoří kultivovaný tón, využívá dynamickou i agogickou škálu

  • má přehled o kulturním dění, orientuje se v hudbě různých stylů a žánrů

  • zpívá skladby s příslušným výrazem a zachovává jejich hudební charakter

  • zpívá dvojhlasy i vícehlasy složitější po stránce melodické a rytmické

  • dodrží zásady hlasové hygieny

3. a 4. ročník

Žák:

  • ovládá hlas po technické stránce v celém svém rozsahu (vyrovnané vokály, rejstříky, správná dechová opora a artikulace, propojení hrudní a hlavové rezonance) • orientuje se ve skladbě, dodržuje fráze a kantilénu

  • chápe rozdíly mezi různými hudebními obdobími, skladby dokáže zpívat s patřičným výrazovým charakterem

  • dodrží dynamiku p, mf, f a crescendo, decrescendo

  • interpretuje skladby vícehlasé, a to i ve složitějších hudebních úpravách

  • je schopen samostatného nastudování skladeb

  • je schopen samostatného rozezpívání a samostatného cvičení

  • má povědomí o základní pěvecké literatuře a utvoří si vlastní názor na poslouchané i interpretované skladby

  • umí pracovat samostatně, zvládá přípravu jak na hodinu zpěvu, tak na korepetici

  • profiluje se v jím zvoleném žánru s akcentem na samostatnou přípravu

  • posoudí přiměřenost repertoáru ke svým hlasovým a interpretačním možnostem a dokáže kriticky zhodnotit svůj pěvecký výkon i výkon ostatních