Studijní zaměření – Sborový zpěv

Sborový zpěv má všechny přednosti kolektivní výuky. Zahrnuje nejen hlasovou výchovu, nácvik písní, následně skladeb jakéhokoliv žánru, zaměření a stylu, ale především učí jedince podřizovat se celku, umožňuje žákům seznámit se s hudbou podrobněji a z jiného úhlu pohledu než při individuální výuce. Snaží se více rozvíjet hudební cítění, tvořivost, představivost, rozvíjet muzikálnost v návaznosti na schopnost spolupráce v kolektivu. To podněcuje žáky k hlubšímu vnímání emocionálních zážitků, estetickému vnímání a uměleckému poznávání hudby od nejmenších žáčků až po dospívající žáky, kde jejich studium sborového zpěvu a následné úspěchy a prezentace sboru působí rovněž jako prevence sociálně patologických jevů.

Žáci jsou vedeni k aktivnímu vnímání hudby prostřednictvím vokální interpretace. Prakticky se seznamují, jak pracovat s hlasem (hlasová hygiena), osvojí si a prohlubují správné pěvecké návyky, přirozené držení těla, správné pěvecké dýchání, nasazení tónu, artikulaci, intonační a rytmické cítění, nácvik jednohlasu, učí se poslouchat jednotlivé hlasy v nácviku dvouhlasých a vícehlasých skladeb. Rozvíjejí schopnost reagovat jeden na druhého a spolupracovat tak mezi sebou. Učí se tím zároveň nejen kolektivní morálce, zodpovědnosti, toleranci k ostatním žákům, ale i kolegiální kázni, která vede k úspěšnému výsledku celé skupiny a k uspokojení z vlastní činnosti, ale nepotlačuje přitom jejich individualitu. Seznamují se také s možností doprovodu zpěvu hrou na hudební nástroje, na nástroje Orffova instrumentáře, hrou na tělo či možností pohybového vyjádření v sounáležitosti se sborovým zpěvem, avšak bez narušení kvality sborového pěveckého projevu. Sborový repertoár je velmi pestrý s širokým výběrem hudebních stylů a žánrů.

Učební plán

Přípravné studium

Učební plán – varianta 2: jednoleté přípravné studium (pro žáky od 6 let)

Přípravné studium je realizováno formou kolektivní výuky v rozsahu 1 hodiny týdně.

Název předmětu I. stupeň II. stupeň
1.r 2.r 3.r 4.r 5.r 6.r 7.r I.r II.r III.r IV.r
*Sborový zpěv 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
Hudební nauka 1 1 1 1 1
Celkem 3 3 3 3 3 2 2 2 2 2 2

*v případě žáků jiného studijního zaměření hudebního oboru je časová dotace 1 – 2 hodiny

Učební osnovy vyučovacího předmětu Sborový zpěv

Přípravné studium

Žák:

  • umí zopakovat jednoduchá rytmická cvičení

  • umí zopakovat jednoduchá melodická cvičení

  • zvládá jednoduchá dechová cvičení

  • zazpívá jednoduchou dětskou i lidovou píseň s doprovodem klavíru

  • umí vytvořit jednoduchý doprovod k písni z Orffových nástrojů

I. STUPEŇ

1. - 3. ročník

Žák:

  • používá správné a přirozené držení těla

  • zvládá jednoduchá dechová cvičení

  • rozezpívá se na jednom a následně více tónech a zpívá sestupné a vzestupné melodie

  • zpívá ve své přirozené hlasové poloze a svůj rozsah postupně dle možností rozšiřuje, nepřepíná své síly

  • přirozeně artikuluje, je schopen dostatečně uvolnit dolní čelist na vokály

  • při zpěvu používá základní dynamiku (p, mf, f) a ritardando

  • umí vytvořit jednoduchý doprovod k písni z Orffových nástrojů

  • orientuje se v notovém zápise

  • zazpívá jednohlasou případně jednoduchou dvojhlasou píseň zpaměti

  • umí reagovat na sbormistrova gesta

  • naučí se vystupování na veřejnosti před publikem

  • účastní se společných vystoupení a akcí spojených se sborovým zpíváním

4. - 7. ročník

Žák:

  • zvládá dle možností uvolněný postoj při zpěvu

  • ovládá jednoduchá i složitější dechová cvičení v návaznosti na frázování

  • naučí se správnému používání hlavového tónu s propojením hrudního rejstříku

  • užívá při rozezpívání brumendo a postupně náročnější melodická cvičení

  • měkce nasazuje tóny, je schopen čisté intonace jednoduchých i náročnějších skladeb a capella i s doprovodem

  • přirozeně a přesně artikuluje, uvolňuje dolní čelist a dodržuje hlasovou hygienu, nepřepíná hlas, a zachovává tak jeho přirozenost v celém rozsahu dle svých možností

  • při zpěvu používá dynamiku (p, mf, f, crescendo, decrescendo) a ritardando, zvládá agogické změny

  • je schopen vnímat vyváženost jednotlivých hlasů ve vícehlasu (dvojhlas, trojhlas)

  • umí vytvořit složitější doprovod k písni z Orffových nástrojů a zapojit i hru na tělo popřípadě jednoduchou pohybovou kreaci

  • orientuje se ve sborové partituře • zazpívá vícehlasou skladbu zpaměti

  • chápe význam jednotlivých sbormistrovských gest a umí na ně reagovat

  • ovládá základy chování při vystupování na veřejnosti před publikem

  • podílí se na organizaci a přípravě společných vystoupení a akcí spojených se sborovým zpíváním

  • ukončí studium I. stupně veřejným vystoupením ve sboru

II. STUPEŇ

1. a 2. ročník

Žák:

  • naváže na dovednosti a vědomosti získané studiem a absolvováním I. stupně

  • ovládá při zpěvu kulturu a kultivovanost sborového zpěvu (dechová technika, hlasová kultura, tvorba tónu, artikulace, frázování atd.)

  • dodržuje hlasovou hygienu, nepřepíná hlas, střídá plynule hlasové rejstříky a používá hlas v celém svém rozsahu

  • dokáže rozlišit skladby z různých období a vhodně je interpretovat

  • pracuje s větším rozsahem dynamických, agogických a výrazových prostředků

  • čistě intonuje náročnější skladby a capella a uplatňuje zpěv zpaměti

  • orientuje se ve sborových partiturách

  • umí propojit pěveckou kulturu s menší pohybovou choreografií s využitím Orffových nástrojů

  • reaguje srozumitelně a citlivě na všechna sbormistrovská gesta

  • ovládá základy chování při vystupování na veřejnosti před publikem a na jevišti

  • podílí se na výrazové a organizační přípravě společných vystoupení a akcí spojených se sborovým zpíváním

3. a 4. ročník

Žák:

  • zdokonalí při zpěvu hlasovou kulturu a vše s tím související

  • dobře ovládá práci s dechem, umí rozezpívání v plném rozsahu s plynulým přechodem hlasových rejstříků

  • ve skladbách uplatňuje smysl pro hudební frázi, kultivovaný projev a kantilénu

  • orientuje se ve struktuře složitějších sborových partitur, vnímá vyváženost jednotlivých hlasů ve vícehlasu (čtyřhlas, vícehlas) a interpretaci sborové skladby

  • při zpěvu využívá širokou škálu dynamických, agogických a výrazových prostředků

  • reaguje pohotově a s jistotou na sbormistrovská gesta

  • zpívá z listu jednodušší skladby

  • zná základní sborovou literaturu různých hudebních stylů a žánrů a je schopen interpretace takové skladby

  • umí propojit pěveckou kulturu s pohybovou choreografii a využitím dalších doprovodných nástrojů

  • ovládá základy chování při vystupování na veřejnosti před publikem a na jevišti

  • spolupracuje s ostatními zpěváky, mladší žáci jsou vedeni k hodnocení a všímají si práce starších žáků, starší jsou mladším žákům dobrým příkladem

  • podílí se na výrazové a organizační přípravě společných vystoupenía a akcí spojených se sborovým zpíváním

  • ukončí studium II. stupně veřejným vystoupením ve sboru