Studijní zaměření – Sborový zpěv
Sborový zpěv má všechny přednosti kolektivní výuky. Zahrnuje nejen hlasovou výchovu, nácvik písní, následně skladeb jakéhokoliv žánru, zaměření a stylu, ale především učí jedince podřizovat se celku, umožňuje žákům seznámit se s hudbou podrobněji a z jiného úhlu pohledu než při individuální výuce. Snaží se více rozvíjet hudební cítění, tvořivost, představivost, rozvíjet muzikálnost v návaznosti na schopnost spolupráce v kolektivu. To podněcuje žáky k hlubšímu vnímání emocionálních zážitků, estetickému vnímání a uměleckému poznávání hudby od nejmenších žáčků až po dospívající žáky, kde jejich studium sborového zpěvu a následné úspěchy a prezentace sboru působí rovněž jako prevence sociálně patologických jevů.
Žáci jsou vedeni k aktivnímu vnímání hudby prostřednictvím vokální interpretace. Prakticky se seznamují, jak pracovat s hlasem (hlasová hygiena), osvojí si a prohlubují správné pěvecké návyky, přirozené držení těla, správné pěvecké dýchání, nasazení tónu, artikulaci, intonační a rytmické cítění, nácvik jednohlasu, učí se poslouchat jednotlivé hlasy v nácviku dvouhlasých a vícehlasých skladeb. Rozvíjejí schopnost reagovat jeden na druhého a spolupracovat tak mezi sebou. Učí se tím zároveň nejen kolektivní morálce, zodpovědnosti, toleranci k ostatním žákům, ale i kolegiální kázni, která vede k úspěšnému výsledku celé skupiny a k uspokojení z vlastní činnosti, ale nepotlačuje přitom jejich individualitu. Seznamují se také s možností doprovodu zpěvu hrou na hudební nástroje, na nástroje Orffova instrumentáře, hrou na tělo či možností pohybového vyjádření v sounáležitosti se sborovým zpěvem, avšak bez narušení kvality sborového pěveckého projevu. Sborový repertoár je velmi pestrý s širokým výběrem hudebních stylů a žánrů.
Učební plán
Přípravné studium
Učební plán – varianta 2: jednoleté přípravné studium (pro žáky od 6 let)
Přípravné studium je realizováno formou kolektivní výuky v rozsahu 1 hodiny týdně.
Název předmětu | I. stupeň | II. stupeň | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.r | 2.r | 3.r | 4.r | 5.r | 6.r | 7.r | I.r | II.r | III.r | IV.r | |
*Sborový zpěv | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Hudební nauka | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
Celkem | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
*v případě žáků jiného studijního zaměření hudebního oboru je časová dotace 1 – 2 hodiny
Učební osnovy vyučovacího předmětu Sborový zpěv
Přípravné studium
Žák:
umí zopakovat jednoduchá rytmická cvičení
umí zopakovat jednoduchá melodická cvičení
zvládá jednoduchá dechová cvičení
zazpívá jednoduchou dětskou i lidovou píseň s doprovodem klavíru
umí vytvořit jednoduchý doprovod k písni z Orffových nástrojů
I. STUPEŇ
1. - 3. ročník
Žák:
používá správné a přirozené držení těla
zvládá jednoduchá dechová cvičení
rozezpívá se na jednom a následně více tónech a zpívá sestupné a vzestupné melodie
zpívá ve své přirozené hlasové poloze a svůj rozsah postupně dle možností rozšiřuje, nepřepíná své síly
přirozeně artikuluje, je schopen dostatečně uvolnit dolní čelist na vokály
při zpěvu používá základní dynamiku (p, mf, f) a ritardando
umí vytvořit jednoduchý doprovod k písni z Orffových nástrojů
orientuje se v notovém zápise
zazpívá jednohlasou případně jednoduchou dvojhlasou píseň zpaměti
umí reagovat na sbormistrova gesta
naučí se vystupování na veřejnosti před publikem
účastní se společných vystoupení a akcí spojených se sborovým zpíváním
4. - 7. ročník
Žák:
zvládá dle možností uvolněný postoj při zpěvu
ovládá jednoduchá i složitější dechová cvičení v návaznosti na frázování
naučí se správnému používání hlavového tónu s propojením hrudního rejstříku
užívá při rozezpívání brumendo a postupně náročnější melodická cvičení
měkce nasazuje tóny, je schopen čisté intonace jednoduchých i náročnějších skladeb a capella i s doprovodem
přirozeně a přesně artikuluje, uvolňuje dolní čelist a dodržuje hlasovou hygienu, nepřepíná hlas, a zachovává tak jeho přirozenost v celém rozsahu dle svých možností
při zpěvu používá dynamiku (p, mf, f, crescendo, decrescendo) a ritardando, zvládá agogické změny
je schopen vnímat vyváženost jednotlivých hlasů ve vícehlasu (dvojhlas, trojhlas)
umí vytvořit složitější doprovod k písni z Orffových nástrojů a zapojit i hru na tělo popřípadě jednoduchou pohybovou kreaci
orientuje se ve sborové partituře • zazpívá vícehlasou skladbu zpaměti
chápe význam jednotlivých sbormistrovských gest a umí na ně reagovat
ovládá základy chování při vystupování na veřejnosti před publikem
podílí se na organizaci a přípravě společných vystoupení a akcí spojených se sborovým zpíváním
ukončí studium I. stupně veřejným vystoupením ve sboru
II. STUPEŇ
1. a 2. ročník
Žák:
naváže na dovednosti a vědomosti získané studiem a absolvováním I. stupně
ovládá při zpěvu kulturu a kultivovanost sborového zpěvu (dechová technika, hlasová kultura, tvorba tónu, artikulace, frázování atd.)
dodržuje hlasovou hygienu, nepřepíná hlas, střídá plynule hlasové rejstříky a používá hlas v celém svém rozsahu
dokáže rozlišit skladby z různých období a vhodně je interpretovat
pracuje s větším rozsahem dynamických, agogických a výrazových prostředků
čistě intonuje náročnější skladby a capella a uplatňuje zpěv zpaměti
orientuje se ve sborových partiturách
umí propojit pěveckou kulturu s menší pohybovou choreografií s využitím Orffových nástrojů
reaguje srozumitelně a citlivě na všechna sbormistrovská gesta
ovládá základy chování při vystupování na veřejnosti před publikem a na jevišti
podílí se na výrazové a organizační přípravě společných vystoupení a akcí spojených se sborovým zpíváním
3. a 4. ročník
Žák:
zdokonalí při zpěvu hlasovou kulturu a vše s tím související
dobře ovládá práci s dechem, umí rozezpívání v plném rozsahu s plynulým přechodem hlasových rejstříků
ve skladbách uplatňuje smysl pro hudební frázi, kultivovaný projev a kantilénu
orientuje se ve struktuře složitějších sborových partitur, vnímá vyváženost jednotlivých hlasů ve vícehlasu (čtyřhlas, vícehlas) a interpretaci sborové skladby
při zpěvu využívá širokou škálu dynamických, agogických a výrazových prostředků
reaguje pohotově a s jistotou na sbormistrovská gesta
zpívá z listu jednodušší skladby
zná základní sborovou literaturu různých hudebních stylů a žánrů a je schopen interpretace takové skladby
umí propojit pěveckou kulturu s pohybovou choreografii a využitím dalších doprovodných nástrojů
ovládá základy chování při vystupování na veřejnosti před publikem a na jevišti
spolupracuje s ostatními zpěváky, mladší žáci jsou vedeni k hodnocení a všímají si práce starších žáků, starší jsou mladším žákům dobrým příkladem
podílí se na výrazové a organizační přípravě společných vystoupenía a akcí spojených se sborovým zpíváním
ukončí studium II. stupně veřejným vystoupením ve sboru