Studijní zaměření – Komorní a souborová hra

Vyučovací předmět Komorní a souborová hra je vyučován v hudebním oboru od čtvrtého ročníku I. stupně základního studia jako předmět povinný a volitelný a je možno využít i Komorní zpěv, pro žáky jiných studijních zaměření, kteří prokáží předpoklady k dosahování očekávaných výstupů ve studijním zaměření Sborový zpěv,  který je vyučován  v I. a II. stupni základního studia v stanovené hodinové dotaci jako samostatný předmět Komorní zpěv studijního zaměření Sólový zpěv. Pro žáky studijního zaměření Hra na klavír je určen předmět Klavírní seminář, který má samostané učební osnovy. Ze zaměření školy vyplývá její profilace na vzdělávání a výchovu praktických hudebníků, kde je výuka komorní a souborové hry stěžejním prvkem. Již v počátcích studia vycházíme z podstaty dětské hravosti a přirozené touhy po práci v kolektivu. V nižších ročnících jsou do ročních metodických plánů plánů implementovány didaktické postupy vedoucí k budování dovedností žáků ve hře nebo zpěvu v duu, s dalším nástrojem, s klavírním doprovodem, čtyřruční hře  klávesových nástrojů, nebo jsou žáci případně zařazováni do souborů komorní, nebo souborové hry nad rámec hodinové dotace stanovené učebním plánem jednotlivých studijních zaměření a jsou i z předmětů studijního zaměření  Komorní a souborová hra hodnoceni klasifikačním stupněm.  Návazně ve vyšších ročnících je žákům umožněno zařazení do souborů smyčcových, dechových, strunných a bicích nástrojů. Žáci školy se mají možnost zapojit do souborů klasického obsazení, swingových či jazzových seskupení, dechového orchestru a školního pěveckého komorního souboru. Tato činnost rozhodující měrou přispívá k naplňování motta našeho ŠVP – Škola hrou, tancem, malbou a přednesem.

Učební osnovy vyučovacího předmětu Komorní a souborová hra

I. STUPEŇ

4. - 5. ročník

Žák:

  • zvládá intonačně a technicky zadaný part

  • je schopen udržet rytmické a melodické členění skladby ve hře s dalším nástrojem

  • užívá základní dynamická rozlišení

  • rozpozná v melodii důležitost svého partu vzhledem k ostatním hlasům

  • poslouchá své spoluhráče a vnímá zvuk celého souboru

  • dbá na souhru a intonaci s ostatními nástroji a na správné frázování

  • dokáže zahrát náročnější skladbu ve čtyřruční úpravě s dalším žákem (Studijní zaměření Hra na klavír)

6. - 7. ročník

Žák:

  • je schopen doladit svůj nástroj k ostatním

  • se přizpůsobuje svým spoluhráčům v rytmu, dynamice a v celkovém přednesu

  • vnímá a reaguje přizpůsobením se po stránce intonační, rytmické a dynamické

  • má interpretační představu o rozdílných stylech hudby

  • rozliší hudební styl skladby a dokáže mu přizpůsobit frázování

  • přistupuje příkladně a zodpovědně ke komorní a souborové hře

  • si prohloubí své zkušenosti s prací v kolektivu a uvědomuje si odpovědnost za společnou práci

  • se seznámí s koncertní praxí

  • reprezentuje svým chováním a vystupováním školu navenek

II. STUPEŇ

1. - 4. ročník

Žák:

  • má utvořenu vlastní interpretační představu a tu uplatní při souhře s dalším nástrojem

  • dokáže odposlouchat a zahrát jednodušší známou melodii a harmonický doprovod k ní

  • je schopen jednoduché vertikální a horizontální improvizace na jazzové standardy s využitím vlastní fantazie (jazzová a swingová zaměření)

  • orientuje se v akordech používaných v jazzu a v jejich značení (jazzová a swingová zaměření)

  • jednoduchou melodii dokáže vkusně obměnit a rozvinout v rámci vlastních improvizačních schopností (jazzová a swingová zaměření)

  • vyhledá dle svého zájmu druh a žánr hudby, který ho inspiruje a poskytuje mu prostor k sebevyjádření

  • spojí do souvislostí své hráčské dovednosti a znalosti oblasti hudby, která ho inspiruje

  • interpretuje skladby odlišných hudebních slohů, stylů a žánrů v odpovídající stylizaci