Studijní zaměření – Klavírní seminář
Tento předmět navštěvují žáci studijního zaměření Hra na klavír od 4. ročníku I. stupně. Seznamují se s historií a vývojem klavíru. Aktivně poslouchají a rozebírají stěžejní klavírní díla v jednotlivých hudebních slozích. Učí se rozpoznávat charakteristické znaky hudebního vyjadřování v jednotlivých hudebních epochách. Žáci se učí diskutovat o hudbě. Získají přehled o významných světových i českých klavíristech. Žáci si mezi sebou přehrávají nastudované skladby a učí se je vzájemně hodnotit. Hrají skladby pro sólový klavír i skladby čtyřruční. Velký důraz je kladen na doprovody písní (základními harmonickými funkcemi) a na hru písní podle akordových značek nezbytnou pro klavírní praxi. Při výuce jsou využívány Orffovy nástroje pro zlepšení rytmického cítění žáků a jejich vzájemná spolupráce při souborové hře.
Učební osnovy vyučovacího předmětu Klavírní seminář
I. STUPEŇ
4. - 7. ročník
Žák:
popíše hlavní části klavíru
vyjádří svými slovy svůj názor na reprodukovanou hudbu a umí svůj názor zdůvodnit
orientuje se v klavírní literatuře a vyjmenuje stěžejní díla v jednotlivých hudebních epochách
zapojuje se do souborové hry na rytmické a melodické orffovy nástroje
zhodnotí své výkony i výkony spolužáků
realizuje doprovod k lidové písni základními harmonickými funkcemi
II. STUPEŇ
1. - 4. ročník
Žák:
popíše hlavní části klavíru a zná historii jeho vzniku
vyjádří svými slovy svůj názor na reprodukovanou hudbu a umí svůj názor zdůvodnit
zapojuje se do souborové hry na rytmické a melodické orffovy nástroje
orientuje se v klavírní literatuře a vyjmenuje stěžejní díla v jednotlivých hudebních epochách
zhodnotí své výkony i výkony spolužáků
realizuje doprovod k písni podle akordických značek základními harmonickými funkcemi + D7 nebo zahraje čtyřruční skladbu nebo klavírní part ke komorní hře