Studijní zaměření – Klavírní seminář

Tento předmět navštěvují žáci studijního zaměření Hra na klavír od 4. ročníku I. stupně. Seznamují se s historií a vývojem klavíru. Aktivně poslouchají a rozebírají stěžejní klavírní díla v jednotlivých hudebních slozích. Učí se rozpoznávat charakteristické znaky hudebního vyjadřování v jednotlivých hudebních epochách. Žáci se učí diskutovat o hudbě. Získají přehled o významných světových i českých klavíristech. Žáci si mezi sebou přehrávají nastudované skladby a učí se je vzájemně hodnotit. Hrají skladby pro sólový klavír i skladby čtyřruční. Velký důraz je kladen na doprovody písní (základními harmonickými funkcemi) a na hru písní podle akordových značek nezbytnou pro klavírní praxi. Při výuce jsou využívány Orffovy nástroje pro zlepšení rytmického cítění žáků a jejich vzájemná spolupráce při souborové hře.

Učební osnovy vyučovacího předmětu Klavírní seminář

I. STUPEŇ

4. - 7. ročník

Žák:

  • popíše hlavní části klavíru

  • vyjádří svými slovy svůj názor na reprodukovanou hudbu a umí svůj názor zdůvodnit

  • orientuje se v klavírní literatuře a vyjmenuje stěžejní díla v jednotlivých hudebních epochách

  • zapojuje se do souborové hry na rytmické a melodické orffovy nástroje

  • zhodnotí své výkony i výkony spolužáků

  • realizuje doprovod k lidové písni základními harmonickými funkcemi

II. STUPEŇ

1. - 4. ročník

Žák:

  • popíše hlavní části klavíru a zná historii jeho vzniku

  • vyjádří svými slovy svůj názor na reprodukovanou hudbu a umí svůj názor zdůvodnit

  • zapojuje se do souborové hry na rytmické a melodické orffovy nástroje

  • orientuje se v klavírní literatuře a vyjmenuje stěžejní díla v jednotlivých hudebních epochách

  • zhodnotí své výkony i výkony spolužáků

  • realizuje doprovod k písni podle akordických značek základními harmonickými funkcemi + D7 nebo zahraje čtyřruční skladbu nebo klavírní part ke komorní hře