Studijní zaměření – Hra na zobcovou flétnu

Studium Hry na zobcovou flétnu nabízí možnost dvojího zaměření studia:

  1. jako přípravný nástroj pro jiný akustický dechový nástroj (vytváří návyk správného a zdravého dýchání)

  2. jako renesančně-barokní základní nebo souborový nástroj

Učební plán

Přípravné studium

Je realizováno formou individuální výuky podle varianty 1 nebo 2 pro přípravné studium I. stupně.

Název předmětu I. stupeň II. stupeň
1.r 2.r 3.r 4.r 5.r 6.r 7.r I.r II.r III.r IV.r
Hra na zobcovou flétnu 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Hudební nauka 1 1 1 1 1
*Komorní nebo souborová hra, sborový zpěv 1 1 1 1 1 1 1 1
Celkem 2 2 2 3 3 2 2 2 2 2 2

*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1–2 hodiny

Učební osnovy vyučovacího předmětu Hra na zobcovou flétnu

Přípravné studium

Žák:

  • předvede základní postoj při hře a správné držení nástroje

  • má vytvořen návyk uvolněného svalstva při vdechu a výdechu, vdechuje pouze ústy

  • nasazuje tón jazykem

  • dokáže dle individuálních schopností opakovat intonační a rytmické modely

  • hraje a rozliší notu a pomlku celou, půlovou, čtvrťovou

  • zahraje dle individuálních možností zpaměti jednoduchou melodii

I. STUPEŇ

1. ročník

Žák:

  • dbá správného postoje při hře

  • dodržuje vyslovení, označení tónu jazykem

  • zvládá pokrytí prstokladu d1–d2, hraje v 4/4, 2/4 a 3/4 taktu v celých, půlových a čtvrťových hodnotách

  • nadechuje se v označených místech ústy

  • zahraje lidovou píseň zpaměti

2. ročník

Žák:

  • upevní správný postoj a držení nástroje

  • hraje tenuto a legato

  • zahraje stupnice C, G, F s T5

  • ovládá prstoklad c1–g2 a zvládá orientaci v osminových hodnotách

  • nadechuje v označených místech ústy

  • zahraje lidovou píseň zpaměti

3. ročník

Žák:

  • vede správným způsobem dech při nasazení a ukončení tónu

  • předvede hru tenuto a legato

  • hraje stupnice dur a moll do 1 křížku a 1 b s příslušným T5 a D7 zpaměti

  • ovládá prstoklad c1–a2 a zvládá kombinace tečkovaných rytmů v hodnotách not šestnáctinových

  • nadechuje ústy ve vhodných místech melodie a fráze

  • přednese lidovou píseň nebo jednodušší skladbu dle individuálních možností zpaměti

  • hraje jednoduché melodie podle sluchu

  • předvede souhru s dalším nástrojem

4. ročník

Pokud žák do tohoto období nepřestoupí na jiný dechový nástroj, pokračuje ve studiu na základní altovou zobcovou flétnu v F ladění.

Žák:

  • dbá správného postoje při hře

  • tvoří kvalitní tón se základní jednoduchou artikulací

  • dodržuje správný prstoklad v součinnosti s rytmickou složkou hry

  • dýchá ústy na vhodných místech

  • vnímá náladu skladby a ztvárňuje ji výrazovými prostředky

  • zapojí se do komorní nebo souborové hry

5. ročník

Žák:

  • hraje kvalitním vyrovnaným tónem

  • se dokáže správně nadechovat ve vhodných místech skladby

  • ovládá základní melodické ozdoby

  • zapojí se do komorní nebo souborové hry

6. ročník

Žák:

  • je schopen určit náladu a charakter skladby a vyjádřit ji dostupnými a zvládnutými prostředky v artikulaci, dynamice, agogice

  • dotváří skladbu vhodnými melodickými ozdobami

  • je v komorní či souborové hře zodpovědný za svou přípravu a výkon

7. ročník

Žák:

  • disponuje kvalitním tónem v rozsahu nástroje

  • je schopen sám určit vhodné místo pro nádech

  • uplatní znalosti o agogice, dynamice, tempu, melodických ozdobách a artikulaci při interpretaci skladeb různých stylů a žánrů

  • zahraje z listu skladby 1.–2. ročníku

  • vyhledá dle svého zájmu skladbu, kterou samostatně nastuduje

  • dokáže samostatně dotvářet vedení svého hlasu v souborové nebo komorní hře

  • ukončí studium I. stupně veřejným absolventským koncertem

II. STUPEŇ

1. a 2. ročník

Navazuje na učební plán I. stupně, přihlíží však ještě více k individuální technické vyspělosti, zaměření i časovým možnostem žáka.

Žák:

  • má vytvořen návyk pravidelné, promyšlené a dostatečné přípravy ke hře, pečuje o nástroj

  • užívá při hře nástroje v C a F ladění

  • hraje kvalitním vyrovnaným tónem

  • orientuje se v notových zápisech houslového a basového klíče

  • samostatně používá hudební vyjadřovací prostředky ve skladbách různých stylů a žánrů

  • je schopen vlastní korekce a sluchové kontroly

  • umí dotvářet skladbu vhodnými melodickými ozdobami

  • je v komorní či souborové hře zodpovědný za svou přípravu a výkon

3. a 4. ročník

Žák:

  • předvede základní znalosti o barokní interpretaci

  • popíše funkci barokní zobcové flétny a její historii

  • orientuje se v různých hudebních stylech a žánrech

  • vyhledá dle svého zájmu skladby, které samostatně nastuduje a vytváří si vlastní repertoár

  • uplatní znalosti o agogice, dynamice, tempu, melodických ozdobách a artikulaci ve skladbách vlastního výběru, které dokáže samostatně nastudovat

  • v souborové nebo komorní hře používá nástroje v C i F ladění

  • ukončí studium II. stupně veřejným vystoupením