Studijní zaměření – Hra na zobcovou flétnu
Studium Hry na zobcovou flétnu nabízí možnost dvojího zaměření studia:
jako přípravný nástroj pro jiný akustický dechový nástroj (vytváří návyk správného a zdravého dýchání)
jako renesančně-barokní základní nebo souborový nástroj
Učební plán
Přípravné studium
Je realizováno formou individuální výuky podle varianty 1 nebo 2 pro přípravné studium I. stupně.
Název předmětu | I. stupeň | II. stupeň | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.r | 2.r | 3.r | 4.r | 5.r | 6.r | 7.r | I.r | II.r | III.r | IV.r | |
Hra na zobcovou flétnu | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Hudební nauka | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
*Komorní nebo souborová hra, sborový zpěv | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
Celkem | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1–2 hodiny
Učební osnovy vyučovacího předmětu Hra na zobcovou flétnu
Přípravné studium
Žák:
předvede základní postoj při hře a správné držení nástroje
má vytvořen návyk uvolněného svalstva při vdechu a výdechu, vdechuje pouze ústy
nasazuje tón jazykem
dokáže dle individuálních schopností opakovat intonační a rytmické modely
hraje a rozliší notu a pomlku celou, půlovou, čtvrťovou
zahraje dle individuálních možností zpaměti jednoduchou melodii
I. STUPEŇ
1. ročník
Žák:
dbá správného postoje při hře
dodržuje vyslovení, označení tónu jazykem
zvládá pokrytí prstokladu d1–d2, hraje v 4/4, 2/4 a 3/4 taktu v celých, půlových a čtvrťových hodnotách
nadechuje se v označených místech ústy
zahraje lidovou píseň zpaměti
2. ročník
Žák:
upevní správný postoj a držení nástroje
hraje tenuto a legato
zahraje stupnice C, G, F s T5
ovládá prstoklad c1–g2 a zvládá orientaci v osminových hodnotách
nadechuje v označených místech ústy
zahraje lidovou píseň zpaměti
3. ročník
Žák:
vede správným způsobem dech při nasazení a ukončení tónu
předvede hru tenuto a legato
hraje stupnice dur a moll do 1 křížku a 1 b s příslušným T5 a D7 zpaměti
ovládá prstoklad c1–a2 a zvládá kombinace tečkovaných rytmů v hodnotách not šestnáctinových
nadechuje ústy ve vhodných místech melodie a fráze
přednese lidovou píseň nebo jednodušší skladbu dle individuálních možností zpaměti
hraje jednoduché melodie podle sluchu
předvede souhru s dalším nástrojem
4. ročník
Pokud žák do tohoto období nepřestoupí na jiný dechový nástroj, pokračuje ve studiu na základní altovou zobcovou flétnu v F ladění.
Žák:
dbá správného postoje při hře
tvoří kvalitní tón se základní jednoduchou artikulací
dodržuje správný prstoklad v součinnosti s rytmickou složkou hry
dýchá ústy na vhodných místech
vnímá náladu skladby a ztvárňuje ji výrazovými prostředky
zapojí se do komorní nebo souborové hry
5. ročník
Žák:
hraje kvalitním vyrovnaným tónem
se dokáže správně nadechovat ve vhodných místech skladby
ovládá základní melodické ozdoby
zapojí se do komorní nebo souborové hry
6. ročník
Žák:
je schopen určit náladu a charakter skladby a vyjádřit ji dostupnými a zvládnutými prostředky v artikulaci, dynamice, agogice
dotváří skladbu vhodnými melodickými ozdobami
je v komorní či souborové hře zodpovědný za svou přípravu a výkon
7. ročník
Žák:
disponuje kvalitním tónem v rozsahu nástroje
je schopen sám určit vhodné místo pro nádech
uplatní znalosti o agogice, dynamice, tempu, melodických ozdobách a artikulaci při interpretaci skladeb různých stylů a žánrů
zahraje z listu skladby 1.–2. ročníku
vyhledá dle svého zájmu skladbu, kterou samostatně nastuduje
dokáže samostatně dotvářet vedení svého hlasu v souborové nebo komorní hře
ukončí studium I. stupně veřejným absolventským koncertem
II. STUPEŇ
1. a 2. ročník
Navazuje na učební plán I. stupně, přihlíží však ještě více k individuální technické vyspělosti, zaměření i časovým možnostem žáka.
Žák:
má vytvořen návyk pravidelné, promyšlené a dostatečné přípravy ke hře, pečuje o nástroj
užívá při hře nástroje v C a F ladění
hraje kvalitním vyrovnaným tónem
orientuje se v notových zápisech houslového a basového klíče
samostatně používá hudební vyjadřovací prostředky ve skladbách různých stylů a žánrů
je schopen vlastní korekce a sluchové kontroly
umí dotvářet skladbu vhodnými melodickými ozdobami
je v komorní či souborové hře zodpovědný za svou přípravu a výkon
3. a 4. ročník
Žák:
předvede základní znalosti o barokní interpretaci
popíše funkci barokní zobcové flétny a její historii
orientuje se v různých hudebních stylech a žánrech
vyhledá dle svého zájmu skladby, které samostatně nastuduje a vytváří si vlastní repertoár
uplatní znalosti o agogice, dynamice, tempu, melodických ozdobách a artikulaci ve skladbách vlastního výběru, které dokáže samostatně nastudovat
v souborové nebo komorní hře používá nástroje v C i F ladění
ukončí studium II. stupně veřejným vystoupením