Studijní zaměření – Hra na violoncello
Hra na violoncello nabízí jedinečnou možnost, jak rozvinout a uplatnit veškeré hudební nadání a schopnosti. Ke hře na tento královský nástroj je zapotřebí dobrého sluchu pro správnou intonaci, fantazie a představivosti pro tvorbu nejrozličnějších hudebních obrazů. Violoncello má své tradiční nezastupitelné místo nejen v klasické hudbě, ale stále častěji také v hudbě populární jako doprovodný, akordický či melodický nástroj neomezených technických a výrazových možností.
Učební plán
Přípravné studium
Je realizováno formou individuální výuky podle varianty 1 nebo 2 pro přípravné studium I. stupně.
Název předmětu | I. stupeň | II. stupeň | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.r | 2.r | 3.r | 4.r | 5.r | 6.r | 7.r | I.r | II.r | III.r | IV.r | |
Hra na violoncello | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Hudební nauka | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||
*Komorní nebo souborová hra, sborový zpěv | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
Celkem | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1–2 hodiny
Učební osnovy vyučovacího předmětu Hra na violoncello
Přípravné studium
Žák:
popíše části violoncella a jejich funkci
dovede správně sedět u nástroje
umí vodit smyčec po prázdných strunách
dokáže uvolněně pohybovat levou rukou po hmatníku
napodobí a pojmenuje známé zvuky, ruka není fixována v 1. poloze
dovede využívat rytmické cítění
zahraje jednoduché skladby zpaměti
I. STUPEŇ
1. ročník
Žák:
je schopen vytvářet smysl pro kvalitu tónu a rozvíjet intonační představivost
umí rozvíjet melodickou a rytmickou představivost pomocí lidových písní
orientuje se v základních tónových řadách
v levé ruce se pohybuje po cel délce hmatníku
zvládá hru celým smyčcem, dolní a horní polovinu smyčce
hraje jednoduché písničky zpaměti
2. ročník
Žák:
zvládá kombinaci úzké a široké polohy v tónových řadách, uplatní znalost hry v polohách v přednesových skladbách
zlepší koordinaci obou rukou
je schopen intonační sebekontroly vizuálně a především sluchem
umí použít druhy smyků staccato, martellé, détaché
hraje podle notového zápisu, uplatní intonační sebereflexi
vyjádří hudební náladu v přednesových skladbách pomocí širší škály výrazových prostředků dynamických i tempových
3. ročník
Žák:
dokáže pracovat s tónem, proflubovat sluchovou představivost, upevňovat intonační schopnosti
upevní správné držení těla při hře na nástroj (v závislosti na jeho fyziologických předpokladech), koordinuje pohyby obou rukou
ovládá základní prstoklady a jejich kombinaci na více strunách
tvoří kvalitní tón, zvládá základy hry vibrato
zvládne hru stupnice přes dvě oktávy
vyjádří hudební náladu v přednesových skladbách pomocí širší škály výrazových prostředků dynamických i tempových
4. ročník
Žák:
pracuje s kvalitou tónu, jeho odstíny a barvami v různých dynamických škálách
zvládá plynulé výměny v polohách
hraje stupnice dur i moll do 5 křížků a bé a technická cvičení, kde rozvine interpretační dovednosti dle individuálních možností
hraje složitější přednesové skladby, kde předvede vlastní interpretační názory a dovednosti
je schopen číst v tenorovém klíči
zapojí se do komorní a souborové hry
5. ročník
Žák:
je schopen hrát stupnice durové a mollové, prstová cvičení, etudy a přednesové skladby podle individuálních hráčských schopností a stupně individuálního vývoje
je schopen se zaměřit na zvukovou stránku a uvolněnost hry
používá hru vibrato jako součást svých výrazových prostředků
hraje jednoduché skladby na úrovní 2. ročníku z listu, uplatní osvojené technické dovednosti
se aktivně zapojí do komorní a souborové hry
6. ročník
Žák:
je schopen tvořit kvalitní tón po všech stránkách, je schopen sluchové sebekontroly
využívá při hře všech doposud nabytých technických dovedností a znalostí
rozvine možnosti dynamického a barevného odstínění znělého tónu
je schopen samostatného studia, čte plynule notový zápis a orientuje se v něm, při hře plně využívá a kombinuje různé polohy na hmatníku
uplatní hru z listu v středně náročných skladbách, vytvoří si vlastní názor na studovanou skladbu
zapojí se do komorní a souborové hry
7. ročník
Žák:
využívá všechny prostředky kterým se naučil v přednesových skladbách
zvládá obtížnější druhy smyku
rozliší dle svých individuálních možností ve hře výrazové prostředky jednotlivých stylových období a žánrů
zhodnotí samostatně vlastní výkon a dokáže nalézat způsoby jak jej vylepšit
rozvine pestrost svého repertoáru, podílí se na jeho výběru, obohatí ho o skladby moderní i populární hudby
uplatňuje se v komorní a souborové hře, je schopen navrhovat různé možnosti a řešení interpretace
samostatně nastuduje přiměřeně obtížnou skladbu
ukončí studium I. stupně veřejným nebo interním vystoupením
II. STUPEŇ
1. a 2. ročník
Žák:
je schopen volného pohybu levé ruky po celém hmatníku a využívá široké spektrum druhů smyků, v závislosti na svých možnostech
je schopen číst v notovém zápise, samostatně řeší prstokladové, smykové a výrazové varianty při nácviku a interpretaci skladeb
dokáže vystavět hudební frázi a určit její kulminační křivku
zvládá hru z listu v jednoduchých skladbách klasických autorů
zapojí se podle svých schopností a zájmu v komorní nebo souborové hře
3. a 4. ročník
Žák:
kombinuje rytmická, tempová a výrazová označení, dokáže je uplatnit ve skladbách
má utvořen vlastní názor na interpretaci skladeb různých stylových období a žánrů
uplatní se v komorní nebo souborové hře
dokáže vyhledat a budovat vlastní repertoár dle svého interpretačního zaměření
rozvine samostatnost při nastudování skladeb s ohledem na barvu a kvalitu tónu, smykové a výrazové varianty s využitím hry ve všech dosud zvládnutých polohách
ukončí studium veřejným nebo interním absolventským vystoupením