Studijní zaměření – Hra na violoncello

Hra na violoncello nabízí jedinečnou možnost, jak rozvinout a uplatnit veškeré hudební nadání a schopnosti. Ke hře na tento královský nástroj je zapotřebí dobrého sluchu pro správnou intonaci, fantazie a představivosti pro tvorbu nejrozličnějších hudebních obrazů. Violoncello má své tradiční nezastupitelné místo nejen v klasické hudbě, ale stále častěji také v hudbě populární jako doprovodný, akordický či melodický nástroj neomezených technických a výrazových možností.

Učební plán

Přípravné studium

Je realizováno formou individuální výuky podle varianty 1 nebo 2 pro přípravné studium I. stupně.

Název předmětu I. stupeň II. stupeň
1.r 2.r 3.r 4.r 5.r 6.r 7.r I.r II.r III.r IV.r
Hra na violoncello 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Hudební nauka 1 1 1 1
*Komorní nebo souborová hra, sborový zpěv 1 1 1 1 1 1 1 1
Celkem 2 2 2 3 3 2 2 2 2 2 2

*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1–2 hodiny

Učební osnovy vyučovacího předmětu Hra na violoncello

Přípravné studium

Žák:

  • popíše části violoncella a jejich funkci

  • dovede správně sedět u nástroje

  • umí vodit smyčec po prázdných strunách

  • dokáže uvolněně pohybovat levou rukou po hmatníku

  • napodobí a pojmenuje známé zvuky, ruka není fixována v 1. poloze

  • dovede využívat rytmické cítění

  • zahraje jednoduché skladby zpaměti

I. STUPEŇ

1. ročník

Žák:

  • je schopen vytvářet smysl pro kvalitu tónu a rozvíjet intonační představivost

  • umí rozvíjet melodickou a rytmickou představivost pomocí lidových písní

  • orientuje se v základních tónových řadách

  • v levé ruce se pohybuje po cel délce hmatníku

  • zvládá hru celým smyčcem, dolní a horní polovinu smyčce

  • hraje jednoduché písničky zpaměti

2. ročník

Žák:

  • zvládá kombinaci úzké a široké polohy v tónových řadách, uplatní znalost hry v polohách v přednesových skladbách

  • zlepší koordinaci obou rukou

  • je schopen intonační sebekontroly vizuálně a především sluchem

  • umí použít druhy smyků staccato, martellé, détaché

  • hraje podle notového zápisu, uplatní intonační sebereflexi

  • vyjádří hudební náladu v přednesových skladbách pomocí širší škály výrazových prostředků dynamických i tempových

3. ročník

Žák:

  • dokáže pracovat s tónem, proflubovat sluchovou představivost, upevňovat intonační schopnosti

  • upevní správné držení těla při hře na nástroj (v závislosti na jeho fyziologických předpokladech), koordinuje pohyby obou rukou

  • ovládá základní prstoklady a jejich kombinaci na více strunách

  • tvoří kvalitní tón, zvládá základy hry vibrato

  • zvládne hru stupnice přes dvě oktávy

  • vyjádří hudební náladu v přednesových skladbách pomocí širší škály výrazových prostředků dynamických i tempových

4. ročník

Žák:

  • pracuje s kvalitou tónu, jeho odstíny a barvami v různých dynamických škálách

  • zvládá plynulé výměny v polohách

  • hraje stupnice dur i moll do 5 křížků a bé a technická cvičení, kde rozvine interpretační dovednosti dle individuálních možností

    hraje složitější přednesové skladby, kde předvede vlastní interpretační názory a dovednosti

  • je schopen číst v tenorovém klíči

  • zapojí se do komorní a souborové hry

5. ročník

Žák:

  • je schopen hrát stupnice durové a mollové, prstová cvičení, etudy a přednesové skladby podle individuálních hráčských schopností a stupně individuálního vývoje

  • je schopen se zaměřit na zvukovou stránku a uvolněnost hry

  • používá hru vibrato jako součást svých výrazových prostředků

  • hraje jednoduché skladby na úrovní 2. ročníku z listu, uplatní osvojené technické dovednosti

  • se aktivně zapojí do komorní a souborové hry

6. ročník

Žák:

  • je schopen tvořit kvalitní tón po všech stránkách,  je schopen sluchové sebekontroly

  • využívá při hře všech doposud nabytých technických dovedností a znalostí

  • rozvine možnosti dynamického a barevného odstínění znělého tónu

  • je schopen samostatného studia, čte plynule notový zápis a orientuje se v něm, při hře plně využívá a kombinuje různé polohy na hmatníku

  • uplatní hru z listu v středně náročných skladbách, vytvoří si vlastní názor na studovanou skladbu

  • zapojí se do komorní a souborové hry

7. ročník

Žák:

  • využívá všechny prostředky kterým se naučil v přednesových skladbách

  • zvládá obtížnější druhy smyku

  • rozliší dle svých individuálních možností ve hře výrazové prostředky jednotlivých stylových období a žánrů

  • zhodnotí samostatně vlastní výkon a dokáže nalézat způsoby jak jej vylepšit

  • rozvine pestrost svého repertoáru, podílí se na jeho výběru, obohatí ho o skladby moderní i populární hudby

  • uplatňuje se v komorní a souborové hře, je schopen navrhovat různé možnosti a řešení interpretace

  • samostatně nastuduje přiměřeně obtížnou skladbu

  • ukončí studium I. stupně veřejným nebo interním vystoupením

II. STUPEŇ

1. a 2. ročník

Žák:

  • je schopen volného pohybu levé ruky po celém hmatníku a využívá široké spektrum druhů smyků, v závislosti na svých možnostech

  • je schopen číst v notovém zápise, samostatně řeší prstokladové, smykové a výrazové varianty při nácviku a interpretaci skladeb

    dokáže vystavět hudební frázi a určit její kulminační křivku

  • zvládá hru z listu v jednoduchých skladbách klasických autorů

  • zapojí se podle svých schopností a zájmu v komorní nebo souborové hře

3. a 4. ročník

Žák:

  • kombinuje rytmická, tempová a výrazová označení, dokáže je uplatnit ve skladbách

  • má utvořen vlastní názor na interpretaci skladeb různých stylových období a žánrů

  • uplatní se v komorní nebo souborové hře

  • dokáže vyhledat a budovat vlastní repertoár dle svého interpretačního zaměření

  • rozvine samostatnost při nastudování skladeb s ohledem na barvu a kvalitu tónu, smykové a výrazové varianty s využitím hry ve všech dosud zvládnutých polohách

  • ukončí studium veřejným nebo interním  absolventským vystoupením