Studijní zaměření – Hra na varhany
Tento hudební nástroj má původ již v pradávné historii. Během staletí docházelo k jeho neustálému vývoji a zdokonalováni. V současnosti jsou varhany, díky stavbě a svým zvukovým možnostem, považovány za největší hudební nástroj vůbec.
Varhany jsou nástroj klávesový, proto uchazeč o studium hry na varhany musí projít nejdříve klavírní průpravou pro zvládnutí základní klávesové techniky a obecných základů hudební teorie. Výuka na tento mimořádný nástroj vyžaduje vyspělejšího žáka po stránce fyziologických předpokladů, které umožňují hru na pedálovou klaviaturu.
Na začátku studia pedagog analyzuje důvody, které vedly žáka k výběru tohoto mimořádného nástroje a jeho představu o využití získaných dovedností. Uchazeč o studium musí disponovat určitou mentální vyspělostí, sociální zralostí a také hlubším vztahem k nástroji. Výuka seznamuje žáka se základními principy hry na varhany (správné posazení u nástroje, vhodné obutí, rejstříky, tvoření tónu, čtení notového zápisu ze tří notových osnov současně, specifické technické a výrazové prostředky manuálové i pedálové hry). Součástí výuky hry na varhany je i obeznámení žáka s praktickým využitím hry na varhany v kostele při bohoslužbách a s pravidly liturgie.
Klavírista „předurčený“ pro budoucí studium hry na varhany může být od 1. ročníku hry na klavír vyučován s větším důrazem na technické prvky využívané při hře na varhany (legato, tichá a hlasitá výměna prstů, studium skladeb polyfonních, skladeb bez častého používání klavírní pedalizace apod.). Na naší škole je doporučeno, vzhledem k nástroji, který je pro tuto výuku dostupný, přestup od 6 / I cyklu. Samotný přechod od klavíru k varhanám je na zvážení pedagoga, který posoudí studijní předpoklady žáka.
Učební plán
Přípravné studium
Je realizováno formou individuální výuky podle varianty 1 nebo 2 pro přípravné studium I. stupně.
Název předmětu | I. stupeň | II. stupeň | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.r | 2.r | 3.r | 4.r | 5.r | 6.r | 7.r | I.r | II.r | III.r | IV.r | |
Hra na klavír, od 6. ročníku Hra na varhany | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Hudební nauka | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
*Komorní nebosouborová hra, klavírní seminář, sborový zpěv | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
Celkem | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1 – 2 hodiny
Učební osnovy vyučovacího předmětu Hra na klavír / varhany
Přípravné studium
Žák:
je obeznámen s klávesovým nástrojem a možným tvořením tónu
dokáže u nástroje správně sedět
orientuje se na klávesnici
je schopen sluchové sebekontroly
je schopen intonačně identifikovat výšku tónu (vysoké, hluboké) a směr melodie
(klesající, stoupající, na místě)
je schopen poznat základní metrum dvoudobého, třídobého, čtyřdobého taktu
je obeznámen s jednoduchým notovým zápisem
přijímací zkouška do 1. ročníku – dvě lidové písně zpaměti
I. STUPEŇ
1. ročník
Žák:
je obeznámen s hudebním nástrojem a dokáže popsat jeho základní části
má vytvořeny základní návyky v technice úhozu a tvoření tónu
dokáže spojit nejjednodušší notový zápis s orientací na klávesách
ovládá a realizuje sluchovou představou hru v základní dynamice forte a piano
ovládá klavírní úhoz portamento a legato
rozeznává notové hodnoty a pomlky (celá, půlová, čtvrťová) v rámci daného metra
při samostatné hře nejjednodušších doprovodů využívá dudáckou kvintu
je schopen transponovat jednoduchou melodii do nejbližších tónin
zahraje skladbu s jednohlasou melodií paralelně v oktávách
zahraje zpaměti dvě skladbičky rozdílného charakteru
2. ročník
Žák:
rozliší základní agogickou změnu ritardando v závislosti na charakteru skladby
zahraje dvojhmaty při doprovodu lidových písní nebo ve snadných přednesových skladbách
zahraje durovou stupnici přes 2 oktávy v protipohybu a tónický kvintakord s obraty k hraným stupnicích každou rukou zvlášť
při samostatné hře nejjednodušších doprovodů využívá základní tóny harmonických funkcí T, D, S
je schopen zahrát zpaměti jednoduchou skladbičku technikou úhozu legato nebo krátkou dvouhlasou polyfonní skladbičku
zahraje dvě etudy přiměřené náročnosti, na kterých převede stupeň technické vyspělosti odpovídající druhému ročníku
3. ročník
Žák:
uvědoměle tvoří znělý tón a je schopen sluchové sebekontroly
je schopen hry dvojhlasé polyfonie, dokáže sledovat vedení dvou hlasů.
v přednesových skladbách odpovídajících věku žáka dokáže uplatnit hru trojhlasých akordů
rozlišuje další stupeň dynamického rozlišení mezzoforte, crescendo, decrescendo
zahraje durovou stupnici přes 2 oktávy v rovném pohybu a tónický kvintakord s obraty k dané stupnici oběma rukama současně a mollovou stupnici s akordy každou rukou zvlášť
při samostatné hře nejjednodušších doprovodů využívá akordů základních harmonických funkcí T, D, S
zvládá hru z listu v pětiprstové poloze
zahraje skladbu odpovídající úrovně 3. ročníku ve čtyřruční úpravě s učitelem
zahraje etudu technické náročnosti odpovídající 3. ročníku
je schopen zahrát zpaměti jednoduchou dvouhlasou polyfonní skladbu
4. ročník
Žák:
dokáže zvukově odlišit hlasy v jednoduché tříhlasé polyfonii
dokáže zahrát durovou a mollovou stupnici přes 4 oktávy v rovném pohybu a tónický kvintakord s obraty k dané stupnici oběma rukama současně
využívá při samostatné hře nejjednodušších doprovodů dominantní septakord
zvládá náročnější rytmy jako triola, synkopa a tečkovaný rytmus
obohacuje svou hru o jednoduché melodické ozdoby (příraz, mordent, nátryl, obal)
zahraje skladbu ve čtyřruční úpravě s dalším žákem
zahraje z listu skladbu úrovně nižších ročníků
zahraje etudu přiměřené náročnosti, která obsahuje tichou výměnu prstů na klávesách
prezentuje se veřejně skladbou hranou zpaměti z období baroka nebo klasicismu
5. ročník
Žák:
je srozuměn s přestupem z předmětu Hra na klavír do předmětu Hra na varhany a je k němu motivován
je schopen posouzení vlastního výkonu a sebehodnocení
dokáže popsat rozdíl mezi nástroji klavír - varhany
je schopen vést s učitelem motivační rozhovor na téma varhany a jejich využití
je schopen zahrát skladbu s náležitým hudebním výrazem, agogikou
dokáže provést větší hudební formu (sonatina, rondo nebo variace)
dokáže zahrát krátkou vícehlasou fugu
orientuje se v základních akordových značkách (dur, moll, septakord) a dokáže je použít při doprovodu melodie
6. ročník
Žák:
je obeznámen s nástrojem na který hraje – stavba, možnosti tvoření tónu, jeho zvukové možnosti, manuály, rejstříky, pedálnice
je obeznámen s teorií tvoření tónu u píšťalových varhan
je obeznámen s vlivy, které na nástroj působí
je uveden do problematiky přístupu k nástroji – správné obutí, správné sezení, správná vnější údržba nástroje
dokáže se orientovat v notovém zápise ve třech notových osnovách
je schopen zahrát patou a špičkou základní durové stupnice v pedálu, zahraje jednoduchá pedálová cvičení
zahraje základní durové stupnice a akordy v manuálu
zvládá tichou výměnu prstu, pomocí které dosáhne důslednější hry legato
zvládá techniku posouvání
využívá při hře pohotově všech dosud osvojených výrazových prostředků
ve hře používá melodické ozdoby
zahraje alespoň jednu vícehlasou polyfonní skladbu z období baroka nebo klasicismu
zahraje skladbu s využitím všech nabytých technických dovedností s použitím pedálu
7. ročník
Žák:
na svém absolventském vystoupení provede alespoň 2 sólové skladby různých hudebních stylů
při hudebním projevu uplatňuje znalost základních stylotvorných prvků, využívá všech dosud zvládnutých technických a výrazových dovedností včetně použití pedálu
je schopen podle obsahu a charakteru skladeb vkusně zvolit sílu a barvu varhanních rejstříků
zvládne výměnu manuálů během hry
je schopen svojí hrou doprovodit melodické nástroje
absolvent I. cyklu se prezentuje jako kultivovaná a zdravě sebevědomá osobnost, dobře se orientuje v prostředí, kde je hra na varhany využívána
II. STUPEŇ
Přípravné studium
Žák:
je schopen číst noty houslového a basového klíče
je obeznámen s metrem a je schopen průběžné pravidelné metrické pulzace
zahraje nenáročnou skladbu na manuálu
zahraje jednoduchou polyfonní skladbu bez pedálu
orientuje se na pedálnici, dokáže patou špičkou hrát chromatický postup stupnice
zahraje jednoduché pedálové cvičení
1. ročník
Žák:
předvede techniku pedálové hry patou a špičkou, aplikuje ji do jednoduché varhanní skladby
je schopen plynulého přechodu na manuálu během hry
dokáže samostatně využít dostupné rejstříkování v závislosti na charakteru skladby
zahraje tříhlasé cvičení
zahraje skladby různých stylových období s použitím pedálu
2. ročník
Žák:
zahraje jednodušší preludium nebo fugu
předvede správné provedení ozdob v barokní skladbě
zahraje kratší tří a čtyřhlasá cvičení přiměřeně k možnostem žáka
předvede dokonalejší techniku pedálové hry (hra patou špičkou, tóny legato, překládání a podkládání
je schopen doprovodit sólového hráče.
3. ročník
Žák:
dokáže samostatně připravit nástroj k provedení skladby, vytvoří si prstoklad i nohoklad v notovém zápise
k provedení skladby si samostatně připraví rejstříky na obou manuálech
zahraje náročnější skladby různých stylových období, kde aplikuje všechny získané technické a odborné nástrojové dovednosti
je obeznámen s liturgickými formami a základní varhanickou praxí při bohoslužbách
je obeznámen s písněmi z kancionálu a jejich rozdělení do jednotlivých liturgických období
rozvíjí hru z listu a dokáže připravit preludium, postludium
zahraje píseň z Kancionálu a alespoň jedno ordinarium
prohlubuje znalosti v nauce o varhanách
4. ročník
Žák:
připraví absolventský program, ve kterém uplatní nabyté dovednosti během studia
zahraje skladby odpovídající úrovně různého stylového období s využitím všech možností nástroje
ve svém absolventském programu zahraje skladbu, kde doprovodí hráče na sólový nástroj
uplatní své dovednosti v doprovodu liturgie
KOMORNÍ HRA:
je aktivně zapojen do komorní hry, při korepetici respektuje hudební stránku společně tvořeného díla