Studijní zaměření – Hra na varhany

Tento hudební nástroj má původ již v pradávné historii. Během staletí docházelo k jeho neustálému vývoji a zdokonalováni. V současnosti jsou varhany, díky stavbě a svým zvukovým možnostem, považovány za největší hudební nástroj vůbec.

Varhany jsou nástroj klávesový, proto uchazeč o studium hry na varhany musí projít nejdříve klavírní průpravou pro zvládnutí základní klávesové techniky a obecných základů hudební teorie. Výuka na tento mimořádný nástroj vyžaduje vyspělejšího žáka po stránce fyziologických předpokladů, které umožňují hru na pedálovou klaviaturu.

Na začátku studia pedagog analyzuje důvody, které vedly žáka k výběru tohoto mimořádného nástroje a jeho představu o využití získaných dovedností. Uchazeč o studium musí disponovat určitou mentální vyspělostí, sociální zralostí a také hlubším vztahem k nástroji. Výuka seznamuje žáka se základními principy hry na varhany (správné posazení u nástroje, vhodné obutí, rejstříky, tvoření tónu, čtení notového zápisu ze tří notových osnov současně,  specifické technické a výrazové prostředky manuálové i pedálové hry). Součástí výuky hry na varhany je i obeznámení žáka s praktickým využitím hry na varhany v kostele při bohoslužbách a s pravidly liturgie.

Klavírista „předurčený“ pro budoucí studium hry na varhany může  být od 1. ročníku hry na klavír vyučován s větším důrazem na technické prvky využívané při hře na varhany (legato, tichá a hlasitá výměna prstů, studium skladeb polyfonních, skladeb bez častého používání klavírní pedalizace apod.). Na naší škole je doporučeno, vzhledem k nástroji, který je pro tuto výuku dostupný,  přestup od 6 / I cyklu. Samotný přechod od klavíru k varhanám je na zvážení pedagoga, který posoudí studijní předpoklady žáka.

Učební plán

Přípravné studium

Je realizováno formou individuální výuky podle varianty 1 nebo 2 pro přípravné studium I. stupně.

Název předmětu I. stupeň II. stupeň
1.r 2.r 3.r 4.r 5.r 6.r 7.r I.r II.r III.r IV.r
Hra na klavír, od 6. ročníku   Hra na varhany 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Hudební nauka 1 1 1 1 1
*Komorní nebosouborová hra, klavírní seminář, sborový zpěv 1 1 1 1 1 1 1 1
Celkem 2 2 2 3 3 2 2 2 2 2 2

*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1 – 2 hodiny

Učební osnovy vyučovacího předmětu Hra na klavír / varhany

Přípravné studium

Žák:

  • je obeznámen s klávesovým nástrojem a možným tvořením tónu

  • dokáže u nástroje správně sedět

  • orientuje se na klávesnici

  • je schopen sluchové sebekontroly

  • je schopen intonačně identifikovat výšku tónu (vysoké, hluboké) a směr melodie

    (klesající, stoupající, na místě)

  • je schopen poznat základní metrum dvoudobého, třídobého, čtyřdobého taktu

  • je obeznámen s jednoduchým notovým zápisem

  • přijímací zkouška do 1. ročníku – dvě lidové písně zpaměti

I. STUPEŇ

1. ročník

Žák:

  • je obeznámen s hudebním nástrojem a dokáže popsat jeho základní části

  • má vytvořeny základní návyky v technice úhozu a tvoření tónu

  • dokáže spojit nejjednodušší notový zápis s orientací na klávesách

  • ovládá a realizuje sluchovou představou hru v základní dynamice forte a piano

  • ovládá klavírní úhoz portamento a legato

  • rozeznává notové hodnoty a pomlky (celá, půlová, čtvrťová) v rámci daného metra

  • při samostatné hře nejjednodušších doprovodů využívá dudáckou kvintu

  • je schopen transponovat jednoduchou melodii do nejbližších tónin

  • zahraje skladbu s jednohlasou melodií paralelně v oktávách

  • zahraje zpaměti dvě skladbičky rozdílného charakteru

2. ročník

Žák:

  • rozliší základní agogickou změnu ritardando v závislosti na charakteru skladby

  • zahraje dvojhmaty při doprovodu lidových písní nebo ve snadných přednesových skladbách

  • zahraje durovou stupnici přes 2 oktávy v protipohybu a tónický kvintakord s obraty k hraným stupnicích  každou rukou zvlášť

  • při samostatné hře nejjednodušších doprovodů využívá základní tóny harmonických funkcí T, D, S

  • je schopen zahrát zpaměti jednoduchou skladbičku technikou úhozu legato nebo krátkou dvouhlasou polyfonní skladbičku

  • zahraje dvě etudy přiměřené náročnosti, na kterých převede stupeň technické vyspělosti  odpovídající druhému ročníku

3. ročník

Žák:

  • uvědoměle tvoří znělý tón a je schopen sluchové sebekontroly

  • je schopen hry dvojhlasé polyfonie,  dokáže sledovat vedení dvou hlasů.

  • v přednesových skladbách odpovídajících věku žáka dokáže uplatnit hru trojhlasých akordů

  • rozlišuje další stupeň dynamického rozlišení mezzoforte, crescendo, decrescendo

  • zahraje durovou stupnici přes 2 oktávy v rovném pohybu a tónický kvintakord s obraty k dané stupnici oběma rukama současně a mollovou stupnici s akordy každou rukou zvlášť

  • při samostatné hře nejjednodušších doprovodů využívá akordů základních harmonických funkcí T, D, S

  • zvládá hru z listu v pětiprstové poloze

  • zahraje skladbu odpovídající úrovně 3. ročníku ve čtyřruční úpravě s učitelem

  • zahraje etudu technické náročnosti odpovídající 3. ročníku

  • je schopen zahrát zpaměti jednoduchou dvouhlasou polyfonní skladbu

4. ročník

Žák:

  • dokáže zvukově odlišit hlasy v jednoduché tříhlasé polyfonii

  • dokáže zahrát durovou a mollovou stupnici přes 4 oktávy v rovném pohybu a tónický kvintakord s obraty k dané stupnici oběma rukama současně

  • využívá při samostatné hře nejjednodušších doprovodů dominantní septakord

  • zvládá náročnější rytmy jako triola, synkopa a tečkovaný rytmus

  • obohacuje svou hru o jednoduché melodické ozdoby (příraz, mordent, nátryl, obal)

  • zahraje skladbu ve čtyřruční úpravě s dalším žákem

  • zahraje z listu skladbu úrovně nižších ročníků

  • zahraje etudu přiměřené náročnosti, která obsahuje tichou výměnu prstů na klávesách

  • prezentuje se veřejně skladbou hranou zpaměti z období baroka nebo klasicismu

5. ročník

Žák:

  • je srozuměn s přestupem z předmětu Hra na klavír do předmětu Hra na varhany a je k němu motivován

  • je schopen posouzení vlastního výkonu a sebehodnocení

  • dokáže popsat rozdíl mezi nástroji klavír - varhany

  • je schopen vést s učitelem motivační rozhovor na téma varhany a jejich využití

  • je schopen zahrát skladbu s náležitým hudebním výrazem, agogikou

  • dokáže provést větší hudební formu (sonatina, rondo nebo variace)

  • dokáže zahrát krátkou vícehlasou fugu

  • orientuje se v základních akordových značkách (dur, moll, septakord) a dokáže je použít při doprovodu melodie

6. ročník

Žák:

  • je obeznámen s nástrojem na který hraje – stavba, možnosti tvoření tónu, jeho zvukové možnosti, manuály, rejstříky, pedálnice

  • je obeznámen s teorií tvoření tónu u píšťalových varhan

  • je obeznámen s vlivy, které na nástroj působí

  • je uveden do problematiky přístupu k nástroji – správné obutí, správné sezení, správná vnější údržba nástroje

  • dokáže se orientovat v notovém zápise ve třech notových osnovách

  • je schopen zahrát patou a špičkou základní durové stupnice v pedálu, zahraje jednoduchá pedálová cvičení

  • zahraje základní durové stupnice a akordy v manuálu

  • zvládá tichou výměnu prstu, pomocí které dosáhne důslednější hry legato

  • zvládá techniku posouvání

  • využívá při hře pohotově všech dosud osvojených výrazových prostředků

  • ve hře používá melodické ozdoby

  • zahraje alespoň jednu vícehlasou polyfonní skladbu z období baroka nebo klasicismu

  • zahraje skladbu s využitím všech nabytých technických dovedností s použitím pedálu

7. ročník

Žák:

  • na svém absolventském vystoupení provede alespoň 2 sólové skladby různých hudebních  stylů

  • při hudebním projevu uplatňuje znalost základních stylotvorných prvků, využívá všech dosud zvládnutých technických a výrazových dovedností včetně použití pedálu

  • je schopen podle obsahu a charakteru skladeb vkusně zvolit sílu a barvu varhanních rejstříků

  • zvládne výměnu manuálů během hry

  • je schopen svojí hrou doprovodit melodické nástroje

  • absolvent I. cyklu se prezentuje jako kultivovaná a zdravě sebevědomá osobnost, dobře se orientuje v prostředí, kde je hra na varhany využívána

II. STUPEŇ

Přípravné studium

Žák:

  • je schopen číst noty houslového a basového klíče

  • je obeznámen s metrem a je schopen průběžné pravidelné metrické pulzace

  • zahraje nenáročnou skladbu na manuálu

  • zahraje jednoduchou polyfonní skladbu bez pedálu

  • orientuje se na pedálnici, dokáže patou špičkou hrát chromatický postup stupnice

  • zahraje jednoduché pedálové cvičení

1. ročník

Žák:

  • předvede techniku pedálové hry patou a špičkou, aplikuje ji do jednoduché varhanní skladby 

  • je schopen plynulého přechodu na manuálu během hry

  • dokáže samostatně  využít dostupné rejstříkování v závislosti na charakteru skladby

  • zahraje tříhlasé cvičení

  • zahraje skladby různých stylových období s použitím pedálu

2. ročník

Žák:

  • zahraje jednodušší preludium nebo fugu

  • předvede správné provedení ozdob v barokní skladbě

  • zahraje kratší tří a čtyřhlasá cvičení přiměřeně k možnostem žáka

  • předvede dokonalejší techniku pedálové hry (hra patou špičkou, tóny legato, překládání a   podkládání

  • je schopen doprovodit sólového hráče.

3. ročník

Žák:

  • dokáže samostatně  připravit nástroj k provedení skladby, vytvoří si prstoklad i nohoklad v notovém zápise

  • k provedení skladby si samostatně připraví rejstříky na obou manuálech

  • zahraje náročnější skladby různých stylových období, kde aplikuje všechny získané technické a odborné nástrojové dovednosti

  • je obeznámen s liturgickými formami a základní varhanickou praxí při bohoslužbách

  • je obeznámen s písněmi z kancionálu a jejich rozdělení do jednotlivých liturgických období

  • rozvíjí hru z listu a dokáže připravit preludium, postludium

  • zahraje píseň z Kancionálu a alespoň jedno ordinarium

  • prohlubuje znalosti v nauce o varhanách

4. ročník

Žák:

  • připraví absolventský program, ve kterém uplatní nabyté dovednosti během studia

  • zahraje skladby odpovídající úrovně různého stylového období s využitím všech možností nástroje

  • ve svém absolventském programu  zahraje skladbu, kde  doprovodí  hráče na sólový nástroj

  • uplatní své dovednosti v doprovodu liturgie

KOMORNÍ HRA:

  • je aktivně zapojen do komorní hry, při korepetici respektuje hudební stránku společně tvořeného díla