Studijní zaměření – Hra na tubu

Studijní zaměření Hra na tubu vychází ze vzdělávacího zaměření Hra na dechové nástroje. Do skupiny žesťových nástrojů neodmyslitelně patří jeden z nejhlouběji znějících nástrojů – tuba. Hra na tento nástroj vyžaduje nezbytný stupeň fyzické vyspělosti žáka. V nižších ročnících se studium případně realizuje v rejstříkově příbuzných studijních zaměřeních (Hra na tenor/baryton). Tuba (hovorové označení bas) tvrdí muziku. Toto přísloví platí v plném smyslu slova. Tvoří harmonickou oporu především v oblasti dechové hudby, pro kterou je zcela nepostradatelná. Je samozřejmě i nástrojem v instrumentáři symfonického orchestru. Využití jako sólového nástroje je v poslední době velmi časté. Zdatní hráči dokážou buď v původních skladbách nebo ve vhodných transkripcích zahrát i vysoce náročné skladby virtuózní povahy.

Učební plán

Přípravné studium

Je realizováno formou individuální výuky podle varianty 1 nebo 2 pro přípravné studium I. stupně. V přípravném studiu se uskutečňuje výuka hrou na zobcovou flétnu jako vhodný přípravný nástroj.

Název předmětu I. stupeň II. stupeň
1.r 2.r 3.r 4.r 5.r 6.r 7.r I.r II.r III.r IV.r
Hra na tubu 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Hudební nauka 1 1 1 1 1
*Komorní nebo souborová hra, sborový zpěv 1 1 1 1 1 1 1 1
Celkem 2 2 2 3 3 2 2 2 2 2 2

*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1–2 hodiny

Učební osnovy vyučovacího předmětu Hra na tubu

Přípravné studium

Žák:

  • předvede základní postoj při hře a správné držení nástroje

  • má vytvořen návyk uvolněného svalstva při vdechu a výdechu, vdechuje pouze ústy

  • nasazuje tón jazykem

  • dokáže dle individuálních schopností opakovat intonační a rytmické modely

  • hraje a rozliší notu a pomlku celou, půlovou, čtvrťovou

  • zahraje dle individuálních možností zpaměti jednoduchou melodii

I. STUPEŇ

1. ročník

Dle stupně fyzické vyspělosti žáka se může uskutečnit výuka v rejstříkově vhodnějším studijním zaměření (Hra na tenor/baryton).

Žák:

  • popíše jednotlivé části nástroje a zvládne jeho základní údržbu

  • rozliší základní vlastnosti tónu

  • předvede základní uvolněný postoj a držení nástroje

  • používá bráničně-žeberní dýchání, vdechuje pouze ústy

  • dokáže rozechvět vibrací rty

  • tvoří tóny na nátrubek

  • opakuje na nátrubek tóny náslechovou metodou v možném rozsahu

  • dokáže čistě nasadit a ukončit tón

  • předvede jednoduché retní vazby

  • zahraje dle individuálních schopností zpaměti jednoduchou melodii

2. ročník

Dle stupně fyzické vyspělosti žáka se může uskutečnit výuka v rejstříkově vhodnějším studijním zaměření (Hra na tenor/baryton).

Žák:

  • prohloubí dechovou fázi vdechu a výdechu s brániční oporou

  • užívá důsledně vzájemného působení obličejových svalů nátisku jako prostředku k jeho tvorbě

  • tvoří tóny na nátrubek, dokáže na nátrubek zahrát jednoduché melodie, které opakuje hrou na nástroj

  • umí číst noty v basovém klíči

  • dbá na čisté nasazení tónu a jeho správné ukončení

  • hraje jednoduché retní vazby ve větším rozsahu

  • hraje tenuto, legato

  • ovládá stupnice a akordy do 2 křížků a bé

  • zahraje dle individuálních schopností jednoduchou melodii zpaměti

3. ročník

Dle stupně fyzické vyspělosti žáka se může uskutečnit výuka v rejstříkově vhodnějším studijním zaměření (Hra na tenor/baryton).

Žák:

  • kontroluje intonační stránku svého projevu

  • rozšíří svůj tónový rozsah

  • zdokonalí čtení v basovém klíči

  • respektuje a užívá základní dynamická a tempová označení

  • hraje tenuto, legato a jednoduché staccato

  • zahraje zpaměti jednoduchou skladbu, dokáže zahrát snadnou melodii i podle sluchu

  • rozvine hru v sudých i lichých taktech, čte plynule jednoduchý notový zápis

  • ovládá stupnice a akordy do 3 křížků a bé

  • předvede souhru s dalším nástrojem

4. ročník

Dle stupně fyzické vyspělosti žáka se může uskutečnit výuka v rejstříkově vhodnějším studijním zaměření (Hra na tenor/baryton).

Žák:

  • využívá základní dynamická, tempová a agogická označení, upevní rytmické cítění

  • prohloubí zájem o hru na tubu

  • rozvine nátiskovou techniku (vazby, odlehčí tlak nátrubku na rty)

  • ovládá stupnice a akordy do 4 křížků a bé

  • hraje přednesové skladby s důrazem na frázi a stylovost

  • zahraje jednoduchou melodii podle sluchu ve vhodné transpozici

  • zapojí se do komorní nebo souborové hry

5. ročník

Žák:

  • předvede správné držení nástroje, ovládá základní údržbu nástroje

  • zvládne intonačně a nátiskově přechod do nižší rozsahové polohy

  • použije změnu prstokladu

  • ovládá stupnice a akordy do 3 křížků a 3 bé

  • hraje přednesové skladby s důrazem na frázi a stylovost v přiměřeném tempu a individuální dispozici, odpovídající hře na nový nástroj

  • respektuje dynamická, tempová a agogická rozlišení, vyjádří náladu skladby

  • zapojí se do komorní nebo souborové hry

6. ročník

Žák:

  • zdokonalí hru v basovém klíči

  • zlepší nasazení tónů

  • upevní znalost prstokladu

  • rozšíří svůj tónový rozsah s důrazem na lehkost hry, nasazení a kvalitu tónu

  • hraje stupnice a tónické akordy, dominantní septimové akordy do 5 křížků a bé v možném rozsahu

  • zdokonalí nátiskovou a intonační jistotu hry

  • zvládá hru základních melodických ozdob

  • zahraje bez přípravy jednodušší skladbu

  • podílí se příkladně a zodpovědně na souborové či komorní hře

  • užívá zvládnutou škálu dynamických a agogických možností (vyjádří náladu skladby)

7. ročník

Žák:

  • dokáže si poradit s dílčími nátiskovými problémy, je schopen korekce nesprávné hry na základě jejího vlastního posouzení

  • zahraje bez přípravy jednoduchou skladbu na úrovni 3. ročníku

  • samostatně nastuduje skladby různých slohových období a stylového charakteru, respektuje ve své interpretaci stylové odlišnosti jak ve hře sólové, tak i souborové

  • je zapojen do souborové nebo komorní hry, respektuje a dodržuje pravidla společné práce, podílí se zodpovědným přístupem a výkonem na výsledku, dokáže poradit ostatním s dílčími problémy

  • dovede dle harmonické představy tvořit vedení basové linky k melodii dle sluchu zpaměti

  • ukončí studium I. stupně veřejným vystoupením v rozsahu několika skladeb rozdílného charakteru jak sólových, tak i případně ve hře souborové

II. STUPEŇ

1. a 2. ročník

Žák:

  • tvoří kvalitní tón a ovládá dechovou techniku

  • kontroluje a dodržuje principy správného hraní, rozvine a disponuje potřebnou nátiskovou dispozicí v možném rozsahu

  • hraje stupnice a akordy tónické, septimové v možném rozsahu

  • dovede dle harmonické představy tvořit vedení basové linky k melodii dle sluchu zpaměti

  • má vytvořen návyk pravidelné, promyšlené a dostatečné přípravy ke hře

  • vyjádří dynamickými a tempovými rozlišeními charakter a náladu skladby

  • má vytvořen názor na stylizaci studované skladby

  • nastuduje samostatně skladby rozdílných slohových období a stylového zaměření

  • se aktivně zapojí do orchestrálních či komorních souborů

3. a 4. ročník

Žák:

  • tvoří kvalitní tón, je schopen korekce nesprávné hry, sebekontrolou si dokáže poradit s dílčími nátiskovými problémy, pečuje o nástroj

  • předvede užitím výrazových hudebních prostředků a zvládnuté techniky hry vlastní interpretační názor na studovanou skladbu, kterou samostatně dle svého zaměření vyhledá

  • dokáže samostatně nastudovat a zahrát přiměřeně obtížné skladby rozdílných slohových období a stylového zaměření

  • je zapojen v souborech dle svého zaměření a tato umělecká činnost se mu stává potřebou i v dalším životě

  • čte plynule notový zápis, zahraje bez přípravy jednodušší part souborové či komorní hudby

  • ukončí studium II. stupně veřejným vystoupením, nástroj je jeho prostředkem k vyjádření uměleckého názoru při respektování tvůrčí myšlenky autora