Studijní zaměření – Hra na trubku
Hra na trubku vychází ze vzdělávacího zaměření Hra na dechové nástroje. Trubka patří do skupiny žesťových nástrojů. Má charakteristický zvuk, který ji řadí k rytířům symfonických orchestrů a leaderům jazzových bigbandů a dechových souborů. Úspěšné studium hry na trubku je podmíněno nutností pravidelné a systematické práce. Odměnou je zvládnutí hry na moderní nástroj, který má široké uplatnění, těší se velké oblibě a přináší osobní uspokojení jak hráči, tak i posluchačům.
Učební plán
Přípravné studium
Je realizováno formou individuální výuky podle varianty 1 nebo 2 pro přípravné studium I. stupně. V přípravném studiu se uskutečňuje výuka hrou na zobcovou flétnu jako vhodný přípravný nástroj.
Název předmětu | I. stupeň | II. stupeň | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.r | 2.r | 3.r | 4.r | 5.r | 6.r | 7.r | I.r | II.r | III.r | IV.r | |
Hra na trubku | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Hudební nauka | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
*Komorní nebo souborová hra, sborový zpěv | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
Celkem | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1–2 hodiny
Učební osnovy vyučovacího předmětu Hra na trubku
Přípravné studium
Žák:
předvede základní postoj při hře a správné držení nástroje
má vytvořen návyk uvolněného svalstva při vdechu a výdechu, vdechuje pouze ústy
nasazuje tón jazykem
dokáže dle individuálních schopností opakovat intonační a rytmické modely
hraje a rozliší notu a pomlku celou, půlovou, čtvrťovou
zahraje dle individuálních možností zpaměti jednoduchou melodii
I. STUPEŇ
1. ročník
Žák:
popíše jednotlivé části nástroje a zvládne jeho základní údržbu
rozumí principu tvorby tónu na žesťový nástroj
rozezná základní vlastnosti tónu
předvede základní uvolněný postoj a držení nástroje
používá bráničně-žeberní dýchání, vdechuje pouze ústy
dokáže rozechvět vibrací rty
tvoří tóny na nátrubek
opakuje na nátrubek tóny náslechovou metodou v možném rozsahu
dokáže čistě nasadit a ukončit tón
předvede jednoduché retní vazby v rozsahu g–g1
zahraje dle individuálních schopností jednoduchou melodii v rozsahu g–a1
2. ročník
Žák:
prohloubí dechovou fázi vdechu a výdechu s brániční oporou
užívá důsledně vzájemného působení obličejových svalů nátisku jako prostředek k jeho tvorbě
tvoří tóny na nátrubek, dokáže na nátrubek zahrát jednoduché melodie, které opakuje hrou na nástroj
dbá na čisté nasazení tónu a jeho správné ukončení
zahraje jednoduché retní vazby v rozsahu g–c2
hraje tenuto, legato
předvede hru v 3/4, 2/4 a 4/4 taktu
zahraje dle individuálních schopností jednoduchou melodii zpaměti v rozsahu g–c2
3. ročník
Žák:
prodlouží herně dechovou fázi, kontroluje intonační stránku svého projevu
využívá při rozehrávce a tvorbě kvalitního tónu hru na nátrubek
respektuje a užívá základní dynamická a tempová označení
hraje tenuto, legato a jednoduché staccato v rozsahu fis–e2
zahraje zpaměti jednoduchou skladbu, dokáže zahrát snadnou melodii i podle sluchu
rozvine hru v sudých i lichých taktech, čte plynule jednoduchý notový zápis
předvede souhru s dalším nástrojem
4. ročník
Žák:
rozšíří dle individuálních schopností tónový rozsah fis–g2
využívá základní dynamická, tempová a agogická označení, upevní rytmické cítění
hraje přednesové skladby s důrazem na frázi a stylovost
zahraje jednoduchou melodii podle sluchu ve vhodné transpozici
zapojí se do komorní nebo souborové hry
5. ročník
Žák:
upevní návyk pravidelné a promyšlené přípravy
dbá na kvalitu tónu a čisté nasazení
pracuje s barvou tónu
použije plynulou a uvolněnou prstovou techniku
rozšíří hru do rozsahu fis–a2
ovládá chromatickou řadu tónů v enharmonické záměně v možném rozsahu
hraje jednoduché melodie in C
respektuje dynamická, tempová a agogická rozlišení, vyjádří náladu skladby
je v komorní či souborové hře zodpovědný za svou přípravu výkon
6. ročník
Žák:
rozšíří dle individuálních schopností tónový rozsah fis–b2
dokáže zahrát v nižší tónové poloze násobné staccato v pomalém tempu
rozliší triolu, synkopu
předvede dle individuálních schopností základní frázování v dechové či moderní hudbě
zvládá hru základních melodických ozdob
zahraje bez přípravy jednodušší skladbu
podílí se příkladně a zodpovědně na souborové hře
7. ročník
Žák:
dokáže si poradit s dílčími nátiskovými problémy, je schopen korekce nesprávné hry
zahraje dvojnásobné a trojnásobné staccato v přiměřeném tempu dle individuálních schopností v možném rozsahu
zahraje bez přípravy jednoduchou skladbu na úrovní 3. ročníku, transponuje do C
zvládá hru elementárních melodických ozdob
samostatně nastuduje skladby různých slohových období a stylového charakteru, respektuje ve své interpretaci stylové odlišnosti jak ve hře sólové, tak i souborové
je zapojen do souborové nebo komorní hry
respektuje a dodržuje pravidla společné práce
podílí se zodpovědným přístupem a výkonem na výsledku, dokáže poradit ostatním s dílčími problémy
ukončí studium I. stupně veřejným vystoupením v rozsahu několika skladeb rozdílného charakteru jak sólových, tak i případně ve hře souborové
II. STUPEŇ
1. a 2. ročník
Žák:
tvoří kvalitní tón a ovládá dechovou techniku
kontroluje a dodržuje principy správného hraní, rozvine a disponuje potřebnou nátiskovou dispozicí
má vytvořen návyk pravidelné, promyšlené a dostatečné přípravy ke hře, pečuje o nástroj
dodržuje předepsaná dynamická a agogická označení ve studovaných skladbách
má vytvořen názor na stylizaci studované skladby
ovládá a rozliší artikulaci a frázování v moderní a dechové hudbě
aktivně je zapojen do orchestrálních i komorních souborů
3. a 4. ročník
Žák:
předvede užitím výrazových hudebních prostředků a zvládnuté techniky hry vlastní interpretační názor na studovanou skladbu, kterou samostatně dle svého zaměření vyhledá
čte plynule notový zápis, zahraje bez přípravy jednodušší melodii ve vhodné transpozici s jiným nástrojem, dokáže transponovat jednoduchou melodii dle sluchu
dokáže samostatně nastudovat a zahrát přiměřeně obtížné skladby rozdílného slohového období a stylového zaměření
je zapojen a aktivně se podílí na hře v souborech dle svého zaměření a tato umělecká činnost se mu stává potřebou i v dalším životě
ukončí studium II. stupně veřejným vystoupením, nástroj je prostředkem k vyjádření uměleckého názoru při respektování tvůrčí myšlenky autora