Studijní zaměření – Hra na trubku

Hra na trubku vychází ze vzdělávacího zaměření Hra na dechové nástroje. Trubka patří do skupiny žesťových nástrojů. Má charakteristický zvuk, který ji řadí k rytířům symfonických orchestrů a leaderům jazzových bigbandů a dechových souborů. Úspěšné studium hry na trubku je podmíněno nutností pravidelné a systematické práce. Odměnou je zvládnutí hry na moderní nástroj, který má široké uplatnění, těší se velké oblibě a přináší osobní uspokojení jak hráči, tak i posluchačům.

Učební plán

Přípravné studium

Je realizováno formou individuální výuky podle varianty 1 nebo 2 pro přípravné studium I. stupně. V přípravném studiu se uskutečňuje výuka hrou na zobcovou flétnu jako vhodný přípravný nástroj.

Název předmětu I. stupeň II. stupeň
1.r 2.r 3.r 4.r 5.r 6.r 7.r I.r II.r III.r IV.r
Hra na trubku 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Hudební nauka 1 1 1 1 1
*Komorní nebo souborová hra, sborový zpěv 1 1 1 1 1 1 1 1
Celkem 2 2 2 3 3 2 2 2 2 2 2

*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1–2 hodiny

Učební osnovy vyučovacího předmětu Hra na trubku

Přípravné studium

Žák:

  • předvede základní postoj při hře a správné držení nástroje

  • má vytvořen návyk uvolněného svalstva při vdechu a výdechu, vdechuje pouze ústy

  • nasazuje tón jazykem

  • dokáže dle individuálních schopností opakovat intonační a rytmické modely

  • hraje a rozliší notu a pomlku celou, půlovou, čtvrťovou

  • zahraje dle individuálních možností zpaměti jednoduchou melodii

I. STUPEŇ

1. ročník

Žák:

  • popíše jednotlivé části nástroje a zvládne jeho základní údržbu

  • rozumí principu tvorby tónu na žesťový nástroj

  • rozezná základní vlastnosti tónu

  • předvede základní uvolněný postoj a držení nástroje

  • používá bráničně-žeberní dýchání, vdechuje pouze ústy

  • dokáže rozechvět vibrací rty

  • tvoří tóny na nátrubek

  • opakuje na nátrubek tóny náslechovou metodou v možném rozsahu

  • dokáže čistě nasadit a ukončit tón

  • předvede jednoduché retní vazby v rozsahu g–g1

  • zahraje dle individuálních schopností jednoduchou melodii v rozsahu g–a1

2. ročník

Žák:

  • prohloubí dechovou fázi vdechu a výdechu s brániční oporou

  • užívá důsledně vzájemného působení obličejových svalů nátisku jako prostředek k jeho tvorbě

  • tvoří tóny na nátrubek, dokáže na nátrubek zahrát jednoduché melodie, které opakuje hrou na nástroj

  • dbá na čisté nasazení tónu a jeho správné ukončení

  • zahraje jednoduché retní vazby v rozsahu g–c2

  • hraje tenuto, legato

  • předvede hru v 3/4, 2/4 a 4/4 taktu

  • zahraje dle individuálních schopností jednoduchou melodii zpaměti v rozsahu g–c2

3. ročník

Žák:

  • prodlouží herně dechovou fázi, kontroluje intonační stránku svého projevu

  • využívá při rozehrávce a tvorbě kvalitního tónu hru na nátrubek

  • respektuje a užívá základní dynamická a tempová označení

  • hraje tenuto, legato a jednoduché staccato v rozsahu fis–e2

  • zahraje zpaměti jednoduchou skladbu, dokáže zahrát snadnou melodii i podle sluchu

  • rozvine hru v sudých i lichých taktech, čte plynule jednoduchý notový zápis

  • předvede souhru s dalším nástrojem

4. ročník

Žák:

  • rozšíří dle individuálních schopností tónový rozsah fis–g2

  • využívá základní dynamická, tempová a agogická označení, upevní rytmické cítění

  • hraje přednesové skladby s důrazem na frázi a stylovost

  • zahraje jednoduchou melodii podle sluchu ve vhodné transpozici

  • zapojí se do komorní nebo souborové hry

5. ročník

Žák:

  • upevní návyk pravidelné a promyšlené přípravy

  • dbá na kvalitu tónu a čisté nasazení

  • pracuje s barvou tónu

  • použije plynulou a uvolněnou prstovou techniku

  • rozšíří hru do rozsahu fis–a2

  • ovládá chromatickou řadu tónů v enharmonické záměně v možném rozsahu

  • hraje jednoduché melodie in C

  • respektuje dynamická, tempová a agogická rozlišení, vyjádří náladu skladby

  • je v komorní či souborové hře zodpovědný za svou přípravu výkon

6. ročník

Žák:

  • rozšíří dle individuálních schopností tónový rozsah fis–b2

  • dokáže zahrát v nižší tónové poloze násobné staccato v pomalém tempu

  • rozliší triolu, synkopu

  • předvede dle individuálních schopností základní frázování v dechové či moderní hudbě

  • zvládá hru základních melodických ozdob

  • zahraje bez přípravy jednodušší skladbu

  • podílí se příkladně a zodpovědně na souborové hře

7. ročník

Žák:

  • dokáže si poradit s dílčími nátiskovými problémy, je schopen korekce nesprávné hry

  • zahraje dvojnásobné a trojnásobné staccato v přiměřeném tempu dle individuálních schopností v možném rozsahu

  • zahraje bez přípravy jednoduchou skladbu na úrovní 3. ročníku, transponuje do C

  • zvládá hru elementárních melodických ozdob

  • samostatně nastuduje skladby různých slohových období a stylového charakteru, respektuje ve své interpretaci stylové odlišnosti jak ve hře sólové, tak i souborové

  • je zapojen do souborové nebo komorní hry

  • respektuje a dodržuje pravidla společné práce

  • podílí se zodpovědným přístupem a výkonem na výsledku, dokáže poradit ostatním s dílčími problémy

  • ukončí studium I. stupně veřejným vystoupením v rozsahu několika skladeb rozdílného charakteru jak sólových, tak i případně ve hře souborové

II. STUPEŇ

1. a 2. ročník

Žák:

  • tvoří kvalitní tón a ovládá dechovou techniku

  • kontroluje a dodržuje principy správného hraní, rozvine a disponuje potřebnou nátiskovou dispozicí

  • má vytvořen návyk pravidelné, promyšlené a dostatečné přípravy ke hře, pečuje o nástroj

  • dodržuje předepsaná dynamická a agogická označení ve studovaných skladbách

  • má vytvořen názor na stylizaci studované skladby

  • ovládá a rozliší artikulaci a frázování v moderní a dechové hudbě

  • aktivně je zapojen do orchestrálních i komorních souborů

3. a 4. ročník

Žák:

  • předvede užitím výrazových hudebních prostředků a zvládnuté techniky hry vlastní interpretační názor na studovanou skladbu, kterou samostatně dle svého zaměření vyhledá

  • čte plynule notový zápis, zahraje bez přípravy jednodušší melodii ve vhodné transpozici s jiným nástrojem, dokáže transponovat jednoduchou melodii dle sluchu

  • dokáže samostatně nastudovat a zahrát přiměřeně obtížné skladby rozdílného slohového období a stylového zaměření

  • je zapojen a aktivně se podílí na hře v souborech dle svého zaměření a tato umělecká činnost se mu stává potřebou i v dalším životě

  • ukončí studium II. stupně veřejným vystoupením, nástroj je prostředkem k vyjádření uměleckého názoru při respektování tvůrčí myšlenky autora