Studijní zaměření – Hra na tenor/baryton
Studijní zaměření Hra na tenor/baryton vychází ze vzdělávacího zaměření Hra na dechové nástroje. Do skupiny žesťových nástrojů patří dva velmi podobné nástroje tenor (notace v houslovém klíči) a menzurou mírně širší baryton (eufonium, notace v klíči basovém). Oba nástroje nacházejí široké uplatnění především v oblasti dechové hudby, kde vyplňují střední zvukovou polohu mezi nástroji sopránovými a basovými. Jsou i velmi vhodné jako nástroj přípravný pro hru na snižcový pozoun (podobná velikost nátrubku). I po stránce technických možností jsou všem dalším žesťovým nástrojům zcela rovnocenné.
Učební plán
Přípravné studium
Je realizováno formou individuální výuky podle varianty 1 nebo 2 pro přípravné studium I. stupně. V přípravném studiu se uskutečňuje výuka hrou na zobcovou flétnu jako vhodný přípravný nástroj.
Název předmětu | I. stupeň | II. stupeň | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.r | 2.r | 3.r | 4.r | 5.r | 6.r | 7.r | I.r | II.r | III.r | IV.r | |
Hra na tenor/baryton | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Hudební nauka | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
*Komorní nebo souborová hra, sborový zpěv | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
Celkem | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1–2 hodiny
Učební osnovy vyučovacího předmětu Hra na tenor/baryton
Přípravné studium
Žák:
předvede základní postoj při hře a správné držení nástroje
má vytvořen návyk uvolněného svalstva při vdechu a výdechu, vdechuje pouze ústy
nasazuje tón jazykem
dokáže dle individuálních schopností opakovat intonační a rytmické modely
hraje a rozliší notu a pomlku celou, půlovou, čtvrťovou
zahraje dle individuálních možností zpaměti jednoduchou melodii
I. STUPEŇ
1. ročník
Žák:
popíše jednotlivé části nástroje a zvládne jeho základní údržbu
rozliší základní vlastnosti tónu
předvede základní uvolněný postoj a držení nástroje
používá bráničně-žeberní dýchání, vdechuje pouze ústy
dokáže rozechvět vibrací rty
tvoří tóny na nátrubek
opakuje na nátrubek tóny náslechovou metodou v možném rozsahu
dokáže čistě nasadit a ukončit tón
předvede jednoduché retní vazby
zahraje dle individuálních schopností zpaměti jednoduchou melodii
2. ročník
Žák:
prohloubí dechovou fázi vdechu a výdechu s brániční oporou
užívá důsledně vzájemného působení obličejových svalů nátisku jako prostředek k jeho tvorbě
tvoří tóny na nátrubek, dokáže na nátrubek zahrát jednoduché melodie, které opakuje hrou na nástroj
dbá na čisté nasazení tónu a jeho správné ukončení
hraje jednoduché retní vazby ve větším rozsahu
hraje tenuto, legato
ovládá stupnice a akordy do 2 křížků a bé
zahraje dle individuálních schopností jednoduchou melodii zpaměti
3. ročník
Žák:
kontroluje intonační stránku svého projevu
rozšíří svůj tónový rozsah
respektuje a užívá základní dynamická a tempová označení
hraje tenuto, legato a jednoduché staccato
zahraje zpaměti jednoduchou skladbu, dokáže zahrát snadnou melodii i podle sluchu
rozvine hru v sudých i lichých taktech, čte plynule jednoduchý notový zápis
ovládá stupnice a akordy do 3 křížků a bé
předvede souhru s dalším nástrojem
4. ročník
Žák:
využívá základní dynamická, tempová a agogická označení, upevní rytmické cítění
rozvine nátiskovou techniku (vazby, odlehčí tlak nátrubku na rty)
ovládá stupnice a akordy do 4 křížků a bé
hraje přednesové skladby s důrazem na frázi a stylovost
zahraje jednoduchou melodii podle sluchu ve vhodné transpozici
zapojí se do komorní nebo souborové hry
5. ročník
Žák:
upevní návyk pravidelné a promyšlené přípravy
dbá na kvalitu tónu a čisté nasazení
použije plynulou a uvolněnou prstovou techniku
rozšíří svůj tónový rozsah s důrazem na lehkost hry a kvalitu tónu
respektuje dynamická, tempová a agogická rozlišení, vyjádří náladu skladby
dbá na vhodnou stylovou interpretaci přednesové skladby
je v komorní či souborové hře zodpovědný za svou přípravu a výkon
6. ročník
Žák:
rozšíří svůj tónový rozsah s důrazem na lehkost hry a kvalitu tónu
hraje stupnice a tónické akordy, dominantní septimové akordy do 5 křížků a bé v možném rozsahu
zdokonalí nátiskovou a intonační jistotu hry
zvládá hru základních melodických ozdob
zahraje bez přípravy jednodušší skladbu
podílí se příkladně a zodpovědně na souborové hře
užívá zvládnutou škálu dynamických a agogických možností (vyjádří náladu skladby)
7. ročník
Žák:
dokáže si poradit s dílčími nátiskovými problémy, je schopen korekce nesprávné hry
zahraje bez přípravy jednoduchou skladbu na úrovní 3. ročníku
zvládá hru elementárních melodických ozdob
samostatně nastuduje skladby různých slohových období a stylového charakteru, respektuje ve své interpretaci stylové odlišnosti jak ve hře sólové, tak i souborové
je zapojen do souborové nebo komorní hry, respektuje a dodržuje pravidla společné práce, podílí se zodpovědným přístupem a výkonem na výsledku, dokáže poradit ostatním s dílčími problémy
ukončí studium I. stupně veřejným vystoupením v rozsahu několika skladeb rozdílného charakteru jak sólových, tak i případně ve hře souborové
II. STUPEŇ
1. a 2. ročník
Žák:
tvoří kvalitní tón a ovládá dechovou techniku
kontroluje a dodržuje principy správného hraní, rozvine a disponuje potřebnou nátiskovou dispozicí v celém rozsahu nástroje
má vytvořen návyk pravidelné, promyšlené a dostatečné přípravy ke hře
vyjádří dynamickými a tempovými rozlišeními charakter a náladu skladby
má vytvořen názor na stylizaci studované skladby
nastuduje samostatně skladby rozdílného slohového období a stylového zaměření
se aktivně zapojí do orchestrálních či komorních souborů
3. a 4. ročník
Žák:
tvoří kvalitní tón, je schopen korekce nesprávné hry, sebekontrolou si dokáže poradit s dílčími nátiskovými problémy, pečuje o nástroj
předvede užitím výrazových hudebních prostředků a zvládnuté techniky hry vlastní interpretační názor na studovanou skladbu, kterou samostatně dle svého zaměření vyhledá
dokáže samostatně nastudovat a zahrát přiměřeně obtížné skladby rozdílného slohového období a stylového zaměření
je zapojen a aktivně se podílí na hře v souborech dle svého zaměření a tato umělecká činnost se mu stává potřebou i v dalším životě
čte plynule notový zápis, zahraje bez přípravy jednodušší part souborové či komorní hudby
ukončí studium II. stupně veřejným vystoupením, nástroj je jeho prostředkem k vyjádření uměleckého názoru při respektování tvůrčí myšlenky autora