Studijní zaměření – Hra na saxofon

Saxofon je hudební nástroj vyrobený z kovu, ale z důvodu své stavby a způsobu, jakým se na něj hraje, patří mezi nástroje dechové dřevěné. Vynalezl jej okolo roku 1840 belgický nástrojař, flétnista a klarinetista Adolf Sax. Používá se především v moderní a jazzové hudbě jako nástroj sólový i jako součást jazzových komorních souborů a orchestrů /bigbandů/. V menší míře se vyskytuje v hudbě klasické. Velice časté je seskupení saxofonů v menších souborech, kde se zvuk těchto nástrojů velmi dobře barevně pojí. Oblíbené je saxofonové kvarteto, složené z nejužívanějších typů saxofonů – soprán, alt, tenor a baryton saxofon.

je svými rozměry, vahou, menzurou a způsobem držení nástrojem velmi fyzicky náročným. Je velmi vhodné a žádoucí začít se studiem hry na saxofon od čtvrtého ročníku, po předchozí hře na klarinet nebo jiný dechový nástroj.

Učební plán

Přípravné studium

Je realizováno formou individuální výuky podle varianty 1 nebo 2 pro přípravné studium I. stupně. V přípravném studiu se uskutečňuje výuka hrou na zobcovou flétnu, jako vhodný přípravný nástroj.

Název předmětu I. stupeň II. stupeň
1.r 2.r 3.r 4.r 5.r 6.r 7.r I.r II.r III.r IV.r
Hra na saxofon 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Hudební nauka 1 1 1 1 1
*Komorní nebo souborová hra, sborový zpěv 1 1 1 1 1 1 1 1
Celkem 2 2 2 3 3 2 2 2 2 2 2

*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1–2 hodiny

Učební osnovy vyučovacího předmětu Hra na saxofon

Přípravné studium

Žák:

  • je seznámen s nástrojem, inklinuje ke hře na dechový nástroj

  • má vytvořen návyk uvolněného svalstva a správného nádechu a výdechu

  • rozezná základní vlastnosti tónu

  • nasadí tón jazykem

  • dle individuálních schopností dokáže opakovat intonační a rytmické modely

I. STUPEŇ

1. ročník

Žák:

  • umí sestavit a rozložit nástroj, popsat jeho části a nasadit plátek na hubičku

  • zaujme správný postoj a držení nástroje při hře

  • zvládne základní nátiskové a dechové návyky

  • zahraje nasazovaně jednoduché lidové písně ve spodním rejstříku v celých, půlových, čtvrťových a osminových notách

2. ročník

Žák:

  • má vyvážené držení nástroje při správném postoji a držení těla

  • prohloubí základní nátiskové a dechové návyky a schopnosti

  • zlepší délku a kvalitu ozvu osvojených tónů

  • zahraje ve dvojici s učitelem jednoduchá dueta

  • zahraje nasazovaně a legato jednoduché melodie a lidové písně zpaměti

3. ročník

Žák:

  • předvede správný postoj, držení nástroje a uvolněnost svalstva na obou rukou při hře

  • nasadí a ukončí správným způsobem tón

  • přechází přiměřeně kvalitním tónem ze spodního do horního rejstříku po g2

  • orientuje se v jednoduchých hudebních útvarech a v jejich notovém zápisu

  • zvládne v pomalých tempech zahrát čtvrťovou notu s tečkou a synkopu

  • vyjádří náladu skladby v základních dynamických odstínech p – f, nasazovaně a legato

  • zahraje jednoduché hudební útvary, dokáže zahrát melodii podle sluchu a lidové písně zpaměti

  • uplatní se podle svých schopností a dovedností v souhře s dalším nástrojem

4. ročník

Žák:

  • zlepší ozev hry v přechodovém rejstříku a kulturu nasazování tónů do c3

  • užívá při hře noty celé, půlové, čtvrťové, osminové, noty s tečkou a synkopu

  • zdokonalí techniku dýchání s oporou bránice a techniku souhry prstů s jazykem

  • zahraje lehčí melodické instruktivní skladbičky, v komorní hře dueta a tria

  • je schopen souhry s jinými hudebními nástroji a účastní se komorní nebo souborové hry

5. ročník

Žák:

  • zvládá ozev tónů ve všech rejstřících po c3

  • hraje staccato, tenuto, legato, portamento

  • rozvine své hudební schopnosti – sluch, rytmus, paměť

  • uplatní při hře skladeb technické a výrazové schopnosti /dynamika, agogika, frázování/

  • hraje přednesové skladby ve volnějších tempech

  • zapojí se do komorní hry (duo, trio i větší soubor)

6. ročník

Žák:

  • hraje vyrovnaně s tónovou a zvukovou kulturou ve všech rejstřících po c3

  • užívá hru staccato, legato, tečkovaného rytmu a hru v artikulacích s vyrovnanou prstovou technikou

  • chápe rozdílnost hudby klasické a hudby moderní (swingové a jazzové)

  • zvládne v základních rysech frázování a výslovnost T – D ve swingové a jazzové hudbě

  • hraje přednesové skladby různých stylů a žánrů ve volnějších tempech

  • zapojí se do komorní hry (duo, trio i větší soubor)

7. ročník

Žák:

  • hraje se zvukovou vyrovnaností tónů a s využitím plné dechové opory v celém rozsahu po e3

  • využívá při hře všechny doposud získané technické a výrazové dovednosti

  • dokáže samostatně nastudovat skladbu přiměřené obtížnosti

  • interpretuje skladby moderní a jazzové hudby se správným frázováním (synkopy, trioly, ligatury, artikulace T – D)

  • je schopen jednoduché improvizace s využitím pentatonické a bluesové stupnice

  • zvládne hru oktávové transpozice na lehčích skladbách

  • se zapojí dle svých schopností a žánrové preference do hry v komorních souborech nebo melodicko-rytmických seskupeních

  • ukončí I. stupeň veřejným absolventským koncertem, kde zúročí a předvede všechny získané návyky a schopnosti

II. STUPEŇ

1. a 2. ročník

Žák:

  • uplatní všechny doposud získané zkušenosti a návyky v I. stupni studia

  • orientuje se v notovém zápise, hraje s intonační jistotou, správnou dechovou technikou při stálé nátiskové připravenosti

  • samostatně pracuje s barvou a kvalitou tónu

  • zvládá nástroj v celém rozsahu i s pomocnými hmaty, hraje skladby různých slohových období a žánrů a chápe jejich rozdílnost

  • je schopen zahrát jednoduchou improvizaci na blues 12 a hry podle sluchu s využitím vlastní fantazie

  • aktivně se zapojí do hry v komorních nebo souborových seskupeních různého žánrového zaměření

3. a 4. ročník

Žák:

  • frázuje, artikuluje a uplatní správnou výslovnost v moderní a jazzové hudbě

  • využívá svých získaných hudebních zkušeností k samostatnosti přípravy skladeb

  • má vytvořen návyk pravidelné, promyšlené a dostatečné přípravy ke hře, pečuje o nástroj

  • samostatně vyhledá a rozšíří svůj repertoár

  • orientuje se v akordech používaných v jazzu a v jejich značení

  • je schopen jednoduché vertikální a horizontální improvizace na jazzové standardy s využitím vlastní fantazie

  • uplatní se jako samostatný hudebník při hře sól i jako člen souboru

  • je schopen zhodnotit svůj výkon a porovnat ho s výkony ostatních žáků

  • ukončí 4. ročník II. stupně absolventským koncertem