Studijní zaměření – Hra na saxofon
Saxofon je hudební nástroj vyrobený z kovu, ale z důvodu své stavby a způsobu, jakým se na něj hraje, patří mezi nástroje dechové dřevěné. Vynalezl jej okolo roku 1840 belgický nástrojař, flétnista a klarinetista Adolf Sax. Používá se především v moderní a jazzové hudbě jako nástroj sólový i jako součást jazzových komorních souborů a orchestrů /bigbandů/. V menší míře se vyskytuje v hudbě klasické. Velice časté je seskupení saxofonů v menších souborech, kde se zvuk těchto nástrojů velmi dobře barevně pojí. Oblíbené je saxofonové kvarteto, složené z nejužívanějších typů saxofonů – soprán, alt, tenor a baryton saxofon.
je svými rozměry, vahou, menzurou a způsobem držení nástrojem velmi fyzicky náročným. Je velmi vhodné a žádoucí začít se studiem hry na saxofon od čtvrtého ročníku, po předchozí hře na klarinet nebo jiný dechový nástroj.
Učební plán
Přípravné studium
Je realizováno formou individuální výuky podle varianty 1 nebo 2 pro přípravné studium I. stupně. V přípravném studiu se uskutečňuje výuka hrou na zobcovou flétnu, jako vhodný přípravný nástroj.
Název předmětu | I. stupeň | II. stupeň | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.r | 2.r | 3.r | 4.r | 5.r | 6.r | 7.r | I.r | II.r | III.r | IV.r | |
Hra na saxofon | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Hudební nauka | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
*Komorní nebo souborová hra, sborový zpěv | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
Celkem | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1–2 hodiny
Učební osnovy vyučovacího předmětu Hra na saxofon
Přípravné studium
Žák:
je seznámen s nástrojem, inklinuje ke hře na dechový nástroj
má vytvořen návyk uvolněného svalstva a správného nádechu a výdechu
rozezná základní vlastnosti tónu
nasadí tón jazykem
dle individuálních schopností dokáže opakovat intonační a rytmické modely
I. STUPEŇ
1. ročník
Žák:
umí sestavit a rozložit nástroj, popsat jeho části a nasadit plátek na hubičku
zaujme správný postoj a držení nástroje při hře
zvládne základní nátiskové a dechové návyky
zahraje nasazovaně jednoduché lidové písně ve spodním rejstříku v celých, půlových, čtvrťových a osminových notách
2. ročník
Žák:
má vyvážené držení nástroje při správném postoji a držení těla
prohloubí základní nátiskové a dechové návyky a schopnosti
zlepší délku a kvalitu ozvu osvojených tónů
zahraje ve dvojici s učitelem jednoduchá dueta
zahraje nasazovaně a legato jednoduché melodie a lidové písně zpaměti
3. ročník
Žák:
předvede správný postoj, držení nástroje a uvolněnost svalstva na obou rukou při hře
nasadí a ukončí správným způsobem tón
přechází přiměřeně kvalitním tónem ze spodního do horního rejstříku po g2
orientuje se v jednoduchých hudebních útvarech a v jejich notovém zápisu
zvládne v pomalých tempech zahrát čtvrťovou notu s tečkou a synkopu
vyjádří náladu skladby v základních dynamických odstínech p – f, nasazovaně a legato
zahraje jednoduché hudební útvary, dokáže zahrát melodii podle sluchu a lidové písně zpaměti
uplatní se podle svých schopností a dovedností v souhře s dalším nástrojem
4. ročník
Žák:
zlepší ozev hry v přechodovém rejstříku a kulturu nasazování tónů do c3
užívá při hře noty celé, půlové, čtvrťové, osminové, noty s tečkou a synkopu
zdokonalí techniku dýchání s oporou bránice a techniku souhry prstů s jazykem
zahraje lehčí melodické instruktivní skladbičky, v komorní hře dueta a tria
je schopen souhry s jinými hudebními nástroji a účastní se komorní nebo souborové hry
5. ročník
Žák:
zvládá ozev tónů ve všech rejstřících po c3
hraje staccato, tenuto, legato, portamento
rozvine své hudební schopnosti – sluch, rytmus, paměť
uplatní při hře skladeb technické a výrazové schopnosti /dynamika, agogika, frázování/
hraje přednesové skladby ve volnějších tempech
zapojí se do komorní hry (duo, trio i větší soubor)
6. ročník
Žák:
hraje vyrovnaně s tónovou a zvukovou kulturou ve všech rejstřících po c3
užívá hru staccato, legato, tečkovaného rytmu a hru v artikulacích s vyrovnanou prstovou technikou
chápe rozdílnost hudby klasické a hudby moderní (swingové a jazzové)
zvládne v základních rysech frázování a výslovnost T – D ve swingové a jazzové hudbě
hraje přednesové skladby různých stylů a žánrů ve volnějších tempech
zapojí se do komorní hry (duo, trio i větší soubor)
7. ročník
Žák:
hraje se zvukovou vyrovnaností tónů a s využitím plné dechové opory v celém rozsahu po e3
využívá při hře všechny doposud získané technické a výrazové dovednosti
dokáže samostatně nastudovat skladbu přiměřené obtížnosti
interpretuje skladby moderní a jazzové hudby se správným frázováním (synkopy, trioly, ligatury, artikulace T – D)
je schopen jednoduché improvizace s využitím pentatonické a bluesové stupnice
zvládne hru oktávové transpozice na lehčích skladbách
se zapojí dle svých schopností a žánrové preference do hry v komorních souborech nebo melodicko-rytmických seskupeních
ukončí I. stupeň veřejným absolventským koncertem, kde zúročí a předvede všechny získané návyky a schopnosti
II. STUPEŇ
1. a 2. ročník
Žák:
uplatní všechny doposud získané zkušenosti a návyky v I. stupni studia
orientuje se v notovém zápise, hraje s intonační jistotou, správnou dechovou technikou při stálé nátiskové připravenosti
samostatně pracuje s barvou a kvalitou tónu
zvládá nástroj v celém rozsahu i s pomocnými hmaty, hraje skladby různých slohových období a žánrů a chápe jejich rozdílnost
je schopen zahrát jednoduchou improvizaci na blues 12 a hry podle sluchu s využitím vlastní fantazie
aktivně se zapojí do hry v komorních nebo souborových seskupeních různého žánrového zaměření
3. a 4. ročník
Žák:
frázuje, artikuluje a uplatní správnou výslovnost v moderní a jazzové hudbě
využívá svých získaných hudebních zkušeností k samostatnosti přípravy skladeb
má vytvořen návyk pravidelné, promyšlené a dostatečné přípravy ke hře, pečuje o nástroj
samostatně vyhledá a rozšíří svůj repertoár
orientuje se v akordech používaných v jazzu a v jejich značení
je schopen jednoduché vertikální a horizontální improvizace na jazzové standardy s využitím vlastní fantazie
uplatní se jako samostatný hudebník při hře sól i jako člen souboru
je schopen zhodnotit svůj výkon a porovnat ho s výkony ostatních žáků
ukončí 4. ročník II. stupně absolventským koncertem