Studijní zaměření – Hra na příčnou flétnu
Vzdělávání ve hře na příčnou flétnu ve své podstatě obsahuje několik závazných metodických prvků, které v syntéze činí hru tzv. předpisovou:
postoj při hře, držení nástroje, prstoklad
tvorba nátisku, formovaní retní štěrbiny
dechová technika
artikulace, agogika
hudební myšlení a projev
Tyto jednotlivé prvky podléhají stálé korekci v jakémkoli období hráčova vývoje, ba co nejvíce ji zdůrazňují právě zralí profesionálové. Z tohoto faktu vyplývá, že dodržování správných metodických praktik je pro veškeré ročníky studia stejné. Mění se pouze nároky a hudební prostředí, na kterém se buduje a stupňuje hráčova zkušenost.
Hra na příčnou flétnu umožňuje interpretaci naprosto všech hudebních stylů a žánrů, neboť technické a tónové možnosti tohoto nástroje jsou extrémně široké. Další výhodou příčné flétny je široká škála uplatnění v sólové a kolektivní hře.
Učební plán
Přípravné studium
Je realizováno formou individuální výuky podle varianty 1 nebo 2 pro přípravné studium I. stupně. V přípravném studiu se uskutečňuje výuka hrou na zobcovou flétnu jako vhodný přípravný nástroj.
Název předmětu | I. stupeň | II. stupeň | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.r | 2.r | 3.r | 4.r | 5.r | 6.r | 7.r | I.r | II.r | III.r | IV.r | |
Hra na příčnou flétnu | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Hudební nauka | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
*Komorní nebo souborová hra, sborový zpěv | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
Celkem | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1–2 hodiny
Učební osnovy vyučovacího předmětu Hra na příčnou flétnu
Přípravné studium
Žák:
je seznámen s nástrojem a inklinuje ke hře na dechový nástroj
má vytvořen návyk uvolněného svalstva a správného nádechu a výdechu
nasazuje tón jazykem
rozeznává základní vlastnosti tónu
dokáže dle individuálních schopností opakovat intonační a rytmické modely
I. STUPEŇ
1. ročník
Žák:
umí správně sestavit, popsat a udržovat svůj nástroj
dbá správných návyků pro držení nástroje a uvolněný postoj při hře
dokáže vytvořit tón retní štěrbinou s vyslovením
zvládá prstoklad nejméně levé ruky (tzn. g–h)
nadechuje se ústy a snaží se o vědomé tvoření dechové opory
orientuje se v celých, půlových a čtvrťových hodnotách not a pomlk, notace g1–h1, v 4/4, 2/4 a 3/4 taktu
zahraje zpaměti předehraný motiv, říkadlo nebo lidovou píseň
2. ročník
Žák:
dbá na uvolněný postoj při hře
zvládá základní nasazení a ukončení tónu
kontroluje sluchem kvalitu tónu
je schopen správného držení flétny pravou i levou rukou s prstokladem
dbá v rámci svých možností dechové opory, dýchá ústy
ovládá prstoklad chromaticky nejméně g1–g2, orientuje se v hodnotách not osminových a jejich pomlk ve čtvrťových taktech
zahraje zpaměti lidovou píseň
3. ročník
Žák:
dbá na uvolněný postoj při hře
dovede zahrát rovný čistý tón v legatu, tenutu
umí správně držet flétnu s nezávislým prstokladem
ovládá vědomý nádech ústy s dechovou oporou a vědomý plynulý výdech ukončený následným hlubokým nádechem
zvládá prstoklad chromaticky nejméně d1–d3
hraje G, D, F dur stupnice s T5 velkým rozkladem
zahraje snadné etudy a přednesové skladby přehledně melodicky a rytmicky
vnímá náladu skladby, kterou vyjádří výrazovými prostředky
předvede zpaměti nejméně lidovou píseň
hraje jednoduché melodie podle sluchu
je schopen v rámci individuálních možností souhry s dalším nástrojem
4. ročník
Žák:
zvládá správný postoj při hře a držení nástroje
dbá na nátiskovou stabilitu a kultivuje tónovou znělost a čistotu
dodržuje předepsanou dynamiku a agogiku
artikuluje ve 2násobném staccatu
dodržuje rytmickou přesnost prstokladu
prodlužuje dobu výdechu a dbá dechové opory
ovládá prstoklad v rozsahu d1–g3
hraje stupnice dur a moll do 1 křížku, 1 b a T5, D7 akordy, etudy a přednesové skladby s pohybem nejméně osminových hodnot
vnímá náladu skladby a ztvárňuje ji výrazovými prostředky
zapojí se do komorní nebo souborové hry
5. ročník
Žák:
umí nasadit tón určité výšky s čistým vyslovením
dodržuje předepsanou dynamiku a agogiku
dbá dechové opory, dýchá na vhodných místech
předvede vyrovnanou prstokladovou techniku s rytmickou přesností
ovládá prstoklad v rozsahu c1–a3
hraje stupnice dur a moll do 2 křížků a 2 b a T5, D7 akordy, etudy a přednesy obsahující synkopy a tečkované rytmy hodnot osminových not
určí tempo, dynamiku a náladu skladby
6. ročník
Žák:
dovede zahrát zvukově vyrovnaný čistý tón ve všech polohách nástroje
artikuluje ve 2násobném staccatu, tvoří vědomé vibrato
předvede vyrovnanou prstokladovou techniku s rytmickou přesností
dbá rychlých pohotových nádechů v místech vhodných pro danou melodii, frázi
ovládá prstoklad v rozsahu c1–b3
hraje stupnice dur a moll do 3 křížků a 3 b a T5, D7, etudy a přednesy obsahující šestnáctinové hodnoty
určí tempo, dynamiku a vystihne náladu skladby
7. ročník
Žák:
předvede tónovou jistotu ve všech polohách nástroje a nátiskovou pružnost, kterou je schopen zkvalitňovat tónovou čistotu a intonaci
tvoří vědomé vibrato a 2násobné staccato
koriguje prstokladovou přesnost s rytmickou složkou hry
ovládá hluboký brániční nádech a plynulý pomalý výdech, nádechy vhodně přizpůsobuje dané melodii, frázi
ovládá prstoklad v rozsahu c1–b3
hraje stupnice dur a moll do 4 křížků a 4 b a T5, D7, v etudách a přednesech kombinuje rytmy šestnáctinových hodnot
dovede skladbu ztvárnit dynamicky, výrazově a agogicky
samostatně nastuduje skladby různého slohového období a stylového charakteru, respektuje ve své interpretaci stylové odlišnosti
dokáže samostatně dotvářet vedení svého hlasu v souborové nebo komorní hře
prezentuje svůj hudební projev na veřejném vystoupení
II. STUPEŇ
1. a 2. ročník
Žák:
používá dechové opory k tvorbě dynamiky, umí využít dechové ekonomiky k tvorbě frází
má objektivní názor na sebehodnocení své hry a vytváří představu o vlastním pojetí interpretace
koriguje sjednocení nátisku pro zvukovou vyrovnanost ve všech polohách flétny
koordinuje prstokladovou složku hry s artikulací 2násobného staccata, vazbami legata a rytmickou přesností
dovede vyjádřit náladu skladby
3. a 4. ročník
Žák:
předvede nátiskovou pružnost kvalitním, zvukově vyrovnaným ozevem tónů v celém rozsahu flétny
disponuje přehledným rytmickým prstokladem
ztvární interpretovanou skladbu příslušnou dynamikou a s dodržením tempových označení
dodržuje nádechy na vhodných místech, které dokáže sám určit
je schopen korekce své hry
vkládá do hry vlastní osobitou interpretační představu
má vytvořen návyk pravidelné, promyšlené a dostatečné přípravy ke hře, pečuje o nástroj
prezentuje svůj hudební projev na veřejném vystoupení
orientuje se v různých stylech a žánrech, které dokáže interpretovat v sólové, souborové nebo komorní hře
využívá získaných vědomostí a zkušeností k samostatné volbě hudebního materiálu a uplatňuje se ve vlastním i veřejném společenském a kulturním životě