Studijní zaměření – Hra na příčnou flétnu

Vzdělávání ve hře na příčnou flétnu ve své podstatě obsahuje několik závazných metodických prvků, které v syntéze činí hru tzv. předpisovou:

  1. postoj při hře, držení nástroje, prstoklad

  2. tvorba nátisku, formovaní retní štěrbiny

  3. dechová technika

  4. artikulace, agogika

  5. hudební myšlení a projev

Tyto jednotlivé prvky podléhají stálé korekci v jakémkoli období hráčova vývoje, ba co nejvíce ji zdůrazňují právě zralí profesionálové. Z tohoto faktu vyplývá, že dodržování správných metodických praktik je pro veškeré ročníky studia stejné. Mění se pouze nároky a hudební prostředí, na kterém se buduje a stupňuje hráčova zkušenost.

Hra na příčnou flétnu umožňuje interpretaci naprosto všech hudebních stylů a žánrů, neboť technické a tónové možnosti tohoto nástroje jsou extrémně široké. Další výhodou příčné flétny je široká škála uplatnění v sólové a kolektivní hře.

Učební plán

Přípravné studium

Je realizováno formou individuální výuky podle varianty 1 nebo 2 pro přípravné studium I. stupně. V přípravném studiu se uskutečňuje výuka hrou na zobcovou flétnu jako vhodný přípravný nástroj.

Název předmětu I. stupeň II. stupeň
1.r 2.r 3.r 4.r 5.r 6.r 7.r I.r II.r III.r IV.r
Hra na příčnou flétnu 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Hudební nauka 1 1 1 1 1
*Komorní nebo souborová hra, sborový zpěv 1 1 1 1 1 1 1 1
Celkem 2 2 2 3 3 2 2 2 2 2 2

*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1–2 hodiny

Učební osnovy vyučovacího předmětu Hra na příčnou flétnu

Přípravné studium

Žák:

  • je seznámen s nástrojem a inklinuje ke hře na dechový nástroj

  • má vytvořen návyk uvolněného svalstva a správného nádechu a výdechu

  • nasazuje tón jazykem

  • rozeznává základní vlastnosti tónu

  • dokáže dle individuálních schopností opakovat intonační a rytmické modely

I. STUPEŇ

1. ročník

Žák:

  • umí správně sestavit, popsat a udržovat svůj nástroj

  • dbá správných návyků pro držení nástroje a uvolněný postoj při hře

  • dokáže vytvořit tón retní štěrbinou s vyslovením

  • zvládá prstoklad nejméně levé ruky (tzn. g–h)

  • nadechuje se ústy a snaží se o vědomé tvoření dechové opory

  • orientuje se v celých, půlových a čtvrťových hodnotách not a pomlk, notace g1–h1, v 4/4, 2/4 a 3/4 taktu

  • zahraje zpaměti předehraný motiv, říkadlo nebo lidovou píseň

2. ročník

Žák:

  • dbá na uvolněný postoj při hře

  • zvládá základní nasazení a ukončení tónu

  • kontroluje sluchem kvalitu tónu

  • je schopen správného držení flétny pravou i levou rukou s prstokladem

  • dbá v rámci svých možností dechové opory, dýchá ústy

  • ovládá prstoklad chromaticky nejméně g1–g2, orientuje se v hodnotách not osminových a jejich pomlk ve čtvrťových taktech

  • zahraje zpaměti lidovou píseň

3. ročník

Žák:

  • dbá na uvolněný postoj při hře

  • dovede zahrát rovný čistý tón v legatu, tenutu

  • umí správně držet flétnu s nezávislým prstokladem

  • ovládá vědomý nádech ústy s dechovou oporou a vědomý plynulý výdech ukončený následným hlubokým nádechem

  • zvládá prstoklad chromaticky nejméně d1–d3

  • hraje G, D, F dur stupnice s T5 velkým rozkladem

  • zahraje snadné etudy a přednesové skladby přehledně melodicky a rytmicky

  • vnímá náladu skladby, kterou vyjádří výrazovými prostředky

  • předvede zpaměti nejméně lidovou píseň

  • hraje jednoduché melodie podle sluchu

  • je schopen v rámci individuálních možností souhry s dalším nástrojem

4. ročník

Žák:

  • zvládá správný postoj při hře a držení nástroje

  • dbá na nátiskovou stabilitu a kultivuje tónovou znělost a čistotu

  • dodržuje předepsanou dynamiku a agogiku

  • artikuluje ve 2násobném staccatu

  • dodržuje rytmickou přesnost prstokladu

  • prodlužuje dobu výdechu a dbá dechové opory

  • ovládá prstoklad v rozsahu d1–g3

  • hraje stupnice dur a moll do 1 křížku, 1 b a T5, D7 akordy, etudy a přednesové skladby s pohybem nejméně osminových hodnot

  • vnímá náladu skladby a ztvárňuje ji výrazovými prostředky

  • zapojí se do komorní nebo souborové hry

5. ročník

Žák:

  • umí nasadit tón určité výšky s čistým vyslovením

  • dodržuje předepsanou dynamiku a agogiku

  • dbá dechové opory, dýchá na vhodných místech

  • předvede vyrovnanou prstokladovou techniku s rytmickou přesností

  • ovládá prstoklad v rozsahu c1–a3

  • hraje stupnice dur a moll do 2 křížků a 2 b a T5, D7 akordy, etudy a přednesy obsahující synkopy a tečkované rytmy hodnot osminových not

  • určí tempo, dynamiku a náladu skladby

6. ročník

Žák:

  • dovede zahrát zvukově vyrovnaný čistý tón ve všech polohách nástroje

  • artikuluje ve 2násobném staccatu, tvoří vědomé vibrato

  • předvede vyrovnanou prstokladovou techniku s rytmickou přesností

  • dbá rychlých pohotových nádechů v místech vhodných pro danou melodii, frázi

  • ovládá prstoklad v rozsahu c1–b3

  • hraje stupnice dur a moll do 3 křížků a 3 b a T5, D7, etudy a přednesy obsahující šestnáctinové hodnoty

  • určí tempo, dynamiku a vystihne náladu skladby

7. ročník

Žák:

  • předvede tónovou jistotu ve všech polohách nástroje a nátiskovou pružnost, kterou je schopen zkvalitňovat tónovou čistotu a intonaci

  • tvoří vědomé vibrato a 2násobné staccato

  • koriguje prstokladovou přesnost s rytmickou složkou hry

  • ovládá hluboký brániční nádech a plynulý pomalý výdech, nádechy vhodně přizpůsobuje dané melodii, frázi

  • ovládá prstoklad v rozsahu c1–b3

  • hraje stupnice dur a moll do 4 křížků a 4 b a T5, D7, v etudách a přednesech kombinuje rytmy šestnáctinových hodnot

  • dovede skladbu ztvárnit dynamicky, výrazově a agogicky

  • samostatně nastuduje skladby různého slohového období a stylového charakteru, respektuje ve své interpretaci stylové odlišnosti

  • dokáže samostatně dotvářet vedení svého hlasu v souborové nebo komorní hře

  • prezentuje svůj hudební projev na veřejném vystoupení

II. STUPEŇ

1. a 2. ročník

Žák:

  • používá dechové opory k tvorbě dynamiky, umí využít dechové ekonomiky k tvorbě frází

  • má objektivní názor na sebehodnocení své hry a vytváří představu o vlastním pojetí interpretace

  • koriguje sjednocení nátisku pro zvukovou vyrovnanost ve všech polohách flétny

  • koordinuje prstokladovou složku hry s artikulací 2násobného staccata, vazbami legata a rytmickou přesností

  • dovede vyjádřit náladu skladby

3. a 4. ročník

Žák:

  • předvede nátiskovou pružnost kvalitním, zvukově vyrovnaným ozevem tónů v celém rozsahu flétny

  • disponuje přehledným rytmickým prstokladem

  • ztvární interpretovanou skladbu příslušnou dynamikou a s dodržením tempových označení

  • dodržuje nádechy na vhodných místech, které dokáže sám určit

  • je schopen korekce své hry

  • vkládá do hry vlastní osobitou interpretační představu

  • má vytvořen návyk pravidelné, promyšlené a dostatečné přípravy ke hře, pečuje o nástroj

  • prezentuje svůj hudební projev na veřejném vystoupení

  • orientuje se v různých stylech a žánrech, které dokáže interpretovat v sólové, souborové nebo komorní hře

  • využívá získaných vědomostí a zkušeností k samostatné volbě hudebního materiálu a uplatňuje se ve vlastním i veřejném společenském a kulturním životě