Studijní zaměření – Hra na lesní roh

Studijní zaměření Hra na lesní roh vychází ze vzdělávacího zaměření Hra na dechové nástroje. Lesní roh je moderní nástroj s lahodným, měkkým tónem. Hra na lesní roh má v českých zemích hlubokou tradici. Nástroj má své pevné místo v symfonických i dechových orchestrech. Nachází i uplatnění jako nástroj sólový, s bohatou nástrojovou literaturou.

Učební plán

Přípravné studium

Je realizováno formou individuální výuky podle varianty 1 nebo 2 pro přípravné studium I. stupně. V přípravném studiu se uskutečňuje výuka hrou na zobcovou flétnu jako vhodný přípravný nástroj.

Název předmětu I. stupeň II. stupeň
1.r 2.r 3.r 4.r 5.r 6.r 7.r I.r II.r III.r IV.r
Hra na lesní roh 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Hudební nauka 1 1 1 1 1
*Komorní nebo souborová hra, sborový zpěv 1 1 1 1 1 1 1 1
Celkem 2 2 2 3 3 2 2 2 2 2 2

*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1–2 hodiny

Učební osnovy vyučovacího předmětu Hra na lesní roh

Přípravné studium

Žák:

  • předvede základní postoj při hře a správné držení nástroje

  • má vytvořen návyk uvolněného svalstva při vdechu a výdechu, vdechuje pouze ústy

  • nasazuje tón jazykem

  • dokáže dle individuálních schopností opakovat intonační a rytmické modely

  • hraje a rozliší notu a pomlku celou, půlovou, čtvrťovou

  • zahraje dle individuálních možností zpaměti jednoduchou melodii

I. STUPEŇ

1. ročník

Žák:

  • popíše jednotlivé části nástroje a zvládne jeho základní údržbu

  • rozliší základní vlastnosti tónu

  • předvede základní uvolněný postoj a držení nástroje

  • používá bráničně-žeberní dýchání, vdechuje pouze ústy

  • dokáže rozechvět vibrací rty

  • tvoří tóny na nátrubek

  • opakuje na nátrubek tóny náslechovou metodou v možném rozsahu

  • dokáže čistě nasadit a ukončit tón

  • předvede jednoduché retní vazby

  • zahraje dle individuálních schopností zpaměti jednoduchou melodii

2. ročník

Žák:

  • prohloubí dechovou fázi vdechu a výdechu s brániční oporou

  • užívá důsledně vzájemného působení obličejových svalů nátisku jako prostředek k jeho tvorbě

  • tvoří tóny na nátrubek, dokáže na nátrubek zahrát jednoduché melodie, které opakuje hrou na nástroj

  • dbá na čisté nasazení tónu a jeho správné ukončení

  • hraje jednoduché retní vazby ve větším rozsahu

  • hraje tenuto, legato

  • ovládá stupnice a akordy do 2 křížků a bé

  • zahraje dle individuálních schopností jednoduchou melodii zpaměti

3. ročník

Žák:

  • kontroluje intonační stránku svého projevu, pracuje s barvou tónu

  • rozšíří svůj tónový rozsah

  • respektuje a užívá základní dynamická a tempová označení

  • hraje tenuto, legato a jednoduché staccato

  • zahraje zpaměti jednoduchou skladbu, dokáže zahrát snadnou melodii i podle sluchu

  • rozvine hru v sudých i lichých taktech, čte plynule jednoduchý notový zápis

  • vládá stupnice a akordy do 3 křížků a bé

  • předvede souhru s dalším nástrojem

4. ročník

Žák:

  • využívá základní dynamická, tempová a agogická označení, upevní rytmické cítění

  • rozvine nátiskovou techniku (vazby, odlehčí tlak nátrubku na rty)

  • ovládá stupnice a akordy do 4 křížků a bé

  • použije B ladění (v případě dvojlesnice)

  • hraje přednesové skladby s důrazem na frázi a stylovost

  • zapojí se do komorní nebo souborové hry

  • zahraje jednoduchou melodii podle sluchu ve vhodné transpozici

5. ročník

Žák:

  • upevní návyk pravidelné a promyšlené přípravy

  • dbá na kvalitu tónu a čisté nasazení

  • pracuje s barvou tónu

  • použije plynulou a uvolněnou prstovou techniku

  • rozšíří svůj tónový rozsah s důrazem na lehkost hry a kvalitu tónu

  • respektuje dynamická, tempová a agogická rozlišení, vyjádří náladu skladby

  • dbá na vhodnou stylovou interpretaci přednesové skladby

  • je v komorní či souborové hře zodpovědný za svou přípravu a výkon

6. ročník

Žák:

  • rozšíří svůj tónový rozsah s důrazem na lehkost hry a kvalitu tónu

  • hraje stupnice a tónické akordy, dominantní septimové akordy do 5 křížků a bé v možném rozsahu

  • zdokonalí nátiskovou a intonační jistotu hry

  • zvládá hru základních melodických ozdob

  • zahraje bez přípravy jednodušší skladbu

  • podílí se příkladně a zodpovědně na souborové hře

  • užívá zvládnutou škálu dynamických a agogických možností (vyjádří náladu skladby)

7. ročník

Žák:

  • dokáže si poradit s dílčími nátiskovými problémy, je schopen korekce nesprávné hry

  • zahraje bez přípravy jednoduchou skladbu na úrovní 3. ročníku

  • zvládá jednoduchou transpozici in Es

  • zvládá hru elementárních melodických ozdob

  • samostatně nastuduje skladby různého slohového období a stylového charakteru, respektuje ve své interpretaci stylové odlišnosti jak ve hře sólové, tak i souborové

  • je zapojen do souborové, nebo komorní hry, respektuje a dodržuje pravidla společné práce, podílí se zodpovědným přístupem a výkonem na výsledku, dokáže poradit ostatním s dílčími problémy

  • ukončí studium I. stupně veřejným vystoupením v rozsahu několika skladeb rozdílného charakteru jak sólových, tak i případně ve hře souborové

II. STUPEŇ

1. a 2. ročník

Žák:

  • tvoří kvalitní tón a ovládá dechovou techniku

  • kontroluje a dodržuje principy správného hraní, rozvine a disponuje potřebnou nátiskovou dispozicí v celém rozsahu nástroje

  • má vytvořen návyk pravidelné, promyšlené a dostatečné přípravy ke hře, pečuje o nástroj

  • vyjádří dynamickými a tempovými rozlišeními charakter a náladu skladby

  • má vytvořen názor na stylizaci studované skladby

  • nastuduje samostatně skladby rozdílného slohového období a stylového zaměření

  • se aktivně zapojí do orchestrálních či komorních souborů

3. a 4. ročník

Žák:

  • tvoří kvalitní tón, je schopen korekce nesprávné hry, sebekontrolou si dokáže poradit s dílčími nátiskovými problémy

  • předvede užitím výrazových hudebních prostředků a zvládnuté techniky hry vlastní interpretační názor na studovanou skladbu, kterou samostatně dle svého zaměření vyhledá

  • dokáže samostatně nastudovat a zahrát přiměřeně obtížné skladby rozdílného slohového období a stylového zaměření

  • je zapojen a aktivně se podílí hrou v souborech dle svého zaměření a tato umělecká činnost se mu stává potřebou i v dalším životě

  • čte plynule notový zápis, zahraje bez přípravy jednodušší part souborové či komorní hudby

  • ukončí studium II. stupně veřejným vystoupením, nástroj je jeho prostředkem k vyjádření uměleckého názoru při respektování tvůrčí myšlenky autora