Studijní zaměření – Hra na lesní roh
Studijní zaměření Hra na lesní roh vychází ze vzdělávacího zaměření Hra na dechové nástroje. Lesní roh je moderní nástroj s lahodným, měkkým tónem. Hra na lesní roh má v českých zemích hlubokou tradici. Nástroj má své pevné místo v symfonických i dechových orchestrech. Nachází i uplatnění jako nástroj sólový, s bohatou nástrojovou literaturou.
Učební plán
Přípravné studium
Je realizováno formou individuální výuky podle varianty 1 nebo 2 pro přípravné studium I. stupně. V přípravném studiu se uskutečňuje výuka hrou na zobcovou flétnu jako vhodný přípravný nástroj.
Název předmětu | I. stupeň | II. stupeň | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.r | 2.r | 3.r | 4.r | 5.r | 6.r | 7.r | I.r | II.r | III.r | IV.r | |
Hra na lesní roh | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Hudební nauka | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
*Komorní nebo souborová hra, sborový zpěv | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
Celkem | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1–2 hodiny
Učební osnovy vyučovacího předmětu Hra na lesní roh
Přípravné studium
Žák:
předvede základní postoj při hře a správné držení nástroje
má vytvořen návyk uvolněného svalstva při vdechu a výdechu, vdechuje pouze ústy
nasazuje tón jazykem
dokáže dle individuálních schopností opakovat intonační a rytmické modely
hraje a rozliší notu a pomlku celou, půlovou, čtvrťovou
zahraje dle individuálních možností zpaměti jednoduchou melodii
I. STUPEŇ
1. ročník
Žák:
popíše jednotlivé části nástroje a zvládne jeho základní údržbu
rozliší základní vlastnosti tónu
předvede základní uvolněný postoj a držení nástroje
používá bráničně-žeberní dýchání, vdechuje pouze ústy
dokáže rozechvět vibrací rty
tvoří tóny na nátrubek
opakuje na nátrubek tóny náslechovou metodou v možném rozsahu
dokáže čistě nasadit a ukončit tón
předvede jednoduché retní vazby
zahraje dle individuálních schopností zpaměti jednoduchou melodii
2. ročník
Žák:
prohloubí dechovou fázi vdechu a výdechu s brániční oporou
užívá důsledně vzájemného působení obličejových svalů nátisku jako prostředek k jeho tvorbě
tvoří tóny na nátrubek, dokáže na nátrubek zahrát jednoduché melodie, které opakuje hrou na nástroj
dbá na čisté nasazení tónu a jeho správné ukončení
hraje jednoduché retní vazby ve větším rozsahu
hraje tenuto, legato
ovládá stupnice a akordy do 2 křížků a bé
zahraje dle individuálních schopností jednoduchou melodii zpaměti
3. ročník
Žák:
kontroluje intonační stránku svého projevu, pracuje s barvou tónu
rozšíří svůj tónový rozsah
respektuje a užívá základní dynamická a tempová označení
hraje tenuto, legato a jednoduché staccato
zahraje zpaměti jednoduchou skladbu, dokáže zahrát snadnou melodii i podle sluchu
rozvine hru v sudých i lichých taktech, čte plynule jednoduchý notový zápis
vládá stupnice a akordy do 3 křížků a bé
předvede souhru s dalším nástrojem
4. ročník
Žák:
využívá základní dynamická, tempová a agogická označení, upevní rytmické cítění
rozvine nátiskovou techniku (vazby, odlehčí tlak nátrubku na rty)
ovládá stupnice a akordy do 4 křížků a bé
použije B ladění (v případě dvojlesnice)
hraje přednesové skladby s důrazem na frázi a stylovost
zapojí se do komorní nebo souborové hry
zahraje jednoduchou melodii podle sluchu ve vhodné transpozici
5. ročník
Žák:
upevní návyk pravidelné a promyšlené přípravy
dbá na kvalitu tónu a čisté nasazení
pracuje s barvou tónu
použije plynulou a uvolněnou prstovou techniku
rozšíří svůj tónový rozsah s důrazem na lehkost hry a kvalitu tónu
respektuje dynamická, tempová a agogická rozlišení, vyjádří náladu skladby
dbá na vhodnou stylovou interpretaci přednesové skladby
je v komorní či souborové hře zodpovědný za svou přípravu a výkon
6. ročník
Žák:
rozšíří svůj tónový rozsah s důrazem na lehkost hry a kvalitu tónu
hraje stupnice a tónické akordy, dominantní septimové akordy do 5 křížků a bé v možném rozsahu
zdokonalí nátiskovou a intonační jistotu hry
zvládá hru základních melodických ozdob
zahraje bez přípravy jednodušší skladbu
podílí se příkladně a zodpovědně na souborové hře
užívá zvládnutou škálu dynamických a agogických možností (vyjádří náladu skladby)
7. ročník
Žák:
dokáže si poradit s dílčími nátiskovými problémy, je schopen korekce nesprávné hry
zahraje bez přípravy jednoduchou skladbu na úrovní 3. ročníku
zvládá jednoduchou transpozici in Es
zvládá hru elementárních melodických ozdob
samostatně nastuduje skladby různého slohového období a stylového charakteru, respektuje ve své interpretaci stylové odlišnosti jak ve hře sólové, tak i souborové
je zapojen do souborové, nebo komorní hry, respektuje a dodržuje pravidla společné práce, podílí se zodpovědným přístupem a výkonem na výsledku, dokáže poradit ostatním s dílčími problémy
ukončí studium I. stupně veřejným vystoupením v rozsahu několika skladeb rozdílného charakteru jak sólových, tak i případně ve hře souborové
II. STUPEŇ
1. a 2. ročník
Žák:
tvoří kvalitní tón a ovládá dechovou techniku
kontroluje a dodržuje principy správného hraní, rozvine a disponuje potřebnou nátiskovou dispozicí v celém rozsahu nástroje
má vytvořen návyk pravidelné, promyšlené a dostatečné přípravy ke hře, pečuje o nástroj
vyjádří dynamickými a tempovými rozlišeními charakter a náladu skladby
má vytvořen názor na stylizaci studované skladby
nastuduje samostatně skladby rozdílného slohového období a stylového zaměření
se aktivně zapojí do orchestrálních či komorních souborů
3. a 4. ročník
Žák:
tvoří kvalitní tón, je schopen korekce nesprávné hry, sebekontrolou si dokáže poradit s dílčími nátiskovými problémy
předvede užitím výrazových hudebních prostředků a zvládnuté techniky hry vlastní interpretační názor na studovanou skladbu, kterou samostatně dle svého zaměření vyhledá
dokáže samostatně nastudovat a zahrát přiměřeně obtížné skladby rozdílného slohového období a stylového zaměření
je zapojen a aktivně se podílí hrou v souborech dle svého zaměření a tato umělecká činnost se mu stává potřebou i v dalším životě
čte plynule notový zápis, zahraje bez přípravy jednodušší part souborové či komorní hudby
ukončí studium II. stupně veřejným vystoupením, nástroj je jeho prostředkem k vyjádření uměleckého názoru při respektování tvůrčí myšlenky autora