Studijní zaměření – Hra na kytaru
Kytara patří v současné době k velmi oblíbeným hudebním nástrojům, neboť v sobě spojuje přednosti nástroje jak melodického, tak akordického. Uplatňuje se jako nástroj sólový, doprovodný a ve spojení s jinými nástroji v komorní, jazzové a moderní hudbě všech žánrů. Vychází ze staleté hráčské i nástrojařské tradice a z bohaté hodnotné literatury, která obsahuje všechna hudební stylová období.
Učební plán
Přípravné studium
Je realizováno formou individuální výuky podle varianty 1 nebo 2 pro přípravné studium I. stupně.
Název předmětu | I. stupeň | II. stupeň | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.r | 2.r | 3.r | 4.r | 5.r | 6.r | 7.r | I.r | II.r | III.r | IV.r | |
Hra na kytaru | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Hudební nauka | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
*Komorní nebo souborová hra, sborový zpěv | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
Celkem | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1 – 2 hodiny
Učební osnovy vyučovacího předmětu Hra na kytaru
Přípravné studium
Žák:
umí vyjmenovat struny, jednotlivé části nástroje a zná základy správného držení nástroje
hraje střídavý úhoz dvou prstů pravé ruky s dopadem
rozliší pojmy rychle – pomalu, silně – slabě
dokáže správně postavit levou ruku na hmatníku v V. nebo VII. poloze
hraje jednoduchá rytmická cvičení podle notového zápisu
I. STUPEŇ
1. ročník
Žák:
umí vyjmenovat označení prstů pravé a levé ruky
zná správné držení nástroje, postavení a uvolnění obou rukou při hře
užívá ke hře jednohlasých melodií střídavý úhoz prstů i, m – apoyando s hrou palcem na prázdných strunách
orientuje se na hmatníku v I. poloze hraním jednoduchých melodií a národních písní
2. ročník
Žák:
zvládá hru v I. poloze ve spojení s notovým zápisem a orientuje se na melodických strunách do II. polohy
hraje střídavý a současný dvojhlas s použitím prázdných basových strun, používá kombinace prstů p, i, m, a
kontroluje rytmickou a tempovou plynulost hry
používá základní dynamiku p – f při hře jednoduchých melodií a lidových písní zpaměti
3. ročník
Žák:
zvládá správné držení nástroje s uvolněným postavením obou rukou
orientuje se na hmatníku v I. a II. poloze ve spojení s notovým zápisem
dovede vyjádřit náladu skladby elementárními výrazovými prostředky p – mf – f při hře jednoduchých melodií a lidových písní zpaměti
využívá při doprovodu písní základní harmonické funkce T, S, D
podle svých individuálních schopností zahraje zpaměti jednoduchou skladbu
zahraje dvouoktávovou durovou a mollovou stupnici s kadencí bez hmatu barré
4. ročník
Žák:
hraje základní typové prstoklady durových a mollových stupnic
orientuje se na hmatníku do V. polohy ve spojení s notovým zápisem
využívá u přednesových skladeb různých stylových období techniku apoyando, tirando a akordický vícehlas v kombinaci všech prstů pravé ruky
používá dynamické odstínění p – mf – f a tónové rejstříky sul tasto, sul ponticello
uplatňuje se podle svých schopností v komorní nebo souborové hře
5. ročník
Žák:
hraje dvouoktávové typové stupnice, kadence s využitím malého nebo velkého barré, oktávy
orientuje se na hmatníku do VII. polohy a využívá ve skladbách hru ve vyšších polohách
dle svých schopností ovládá hru podle akordických značek a improvizovaný doprovod
zahraje v pomalém tempu z listu jednoduchý part na úrovni látky 2. ročníku
uplatní se ve hře s dalším nástrojem /duo, trio/
6. ročník
Žák:
ve skladbách využívá hru ve vyšších polohách
hraje durové a mollové stupnice jednohlas a v intervalech: oktávy, tercie
rozliší interpretaci skladeb různých stylových období a žánrů
při hře použije vzestupné, sestupné legato a přirozené flažolety
zahraje z listu jednoduchý part na úrovni látky 3. ročníku
doprovodí jednoduchým způsobem sebe nebo jiný nástroj /duo, trio/
7. ročník
Žák:
si naladí pomocí elektronické ladičky kytaru
orientuje se na hmatníku do IX. polohy, ovládá hru v polohách se správnou prací levé ruky při výměně poloh
hraje všechny durové a mollové stupnice jednohlas a v intervalech: oktávy, tercie, sexty a decimy
ovládá základní nástrojovou techniku apoyando, tirando, hru akordického vícehlasu v kombinaci prstů p, i, m, a
skladbu interpretuje rytmicky přesně, s tónovou kulturou a s barevným a dynamickým odstíněním
doprovodí podle notace a akordických značek, hraje kadence a vytvoří vlastní doprovod
připraví se na ukončení studia 1. stupně absolventským koncertem
uplatňuje se podle svých schopností v komorní nebo souborové hře
II. STUPEŇ
1. a 2. ročník
Žák:
naváže a prohloubí učební látku z I. stupně a aktivně ji využívá
rozšíří svůj repertoár s přihlédnutím na individuální zájmy
zajímá se a rozšíří svoje znalosti o výrobě nástrojů, historii kytary, jejích kvalitách a typech
prohloubí své znalosti o autorech píšících pro tento nástroj
rozvine improvizační schopnosti podle svých možností a budoucího zaměření (jak po stránce rytmicko-melodické, tak po stránce harmonické)
hraje plynule podle akordových značek
navštěvuje koncerty, aktivně poslouchá hudbu (CD, DVD, videokazety, televize, rozhlas) a utvoří si vlastní interpretační názor
3. a 4. ročník
Žák:
využívá efektivně získané dovednosti, které potřebuje při přípravě na vystoupení (umí si samostatně vybrat vhodný repertoár, naplánovat a časově rozvrhnout nácvik skladby s přihlédnutím na obtížné pasáže)
má osvojeny barevné odstíny a rejstříky svého nástroje a aktivně je uplatňuje s důrazem na kvalitní kultivovanost tónu
samostatně nastuduje přednesové skladby (jak po stránce výrazové, tempové a rytmické, tak i charakteru skladby)
ukončí studium absolventským vystoupením