Studijní zaměření – Hra na kytaru

Kytara patří v současné době k velmi oblíbeným hudebním nástrojům, neboť v sobě spojuje přednosti nástroje jak melodického, tak akordického. Uplatňuje se jako nástroj sólový, doprovodný a ve spojení s jinými nástroji v komorní, jazzové a moderní hudbě všech žánrů. Vychází ze staleté hráčské i nástrojařské tradice a z bohaté hodnotné literatury, která obsahuje všechna hudební stylová období.

Učební plán

Přípravné studium

Je realizováno formou individuální výuky podle varianty 1 nebo 2 pro přípravné studium I. stupně.

Název předmětu I. stupeň II. stupeň
1.r 2.r 3.r 4.r 5.r 6.r 7.r I.r II.r III.r IV.r
Hra na kytaru 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Hudební nauka 1 1 1 1 1
*Komorní nebo souborová hra, sborový zpěv 1 1 1 1 1 1 1 1
Celkem 2 2 2 3 3 2 2 2 2 2 2

*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1 – 2 hodiny

Učební osnovy vyučovacího předmětu Hra na kytaru

Přípravné studium

Žák:

  • umí vyjmenovat struny, jednotlivé části nástroje a zná základy správného držení nástroje

  • hraje střídavý úhoz dvou prstů pravé ruky s dopadem

  • rozliší pojmy rychle – pomalu, silně – slabě

  • dokáže správně postavit levou ruku na hmatníku v V. nebo VII. poloze

  • hraje jednoduchá rytmická cvičení podle notového zápisu

I. STUPEŇ

1. ročník

Žák:

  • umí vyjmenovat označení prstů pravé a levé ruky

  • zná správné držení nástroje, postavení a uvolnění obou rukou při hře

  • užívá ke hře jednohlasých melodií střídavý úhoz prstů i, m – apoyando s hrou palcem na prázdných strunách

  • orientuje se na hmatníku v I. poloze hraním jednoduchých melodií a národních písní

2. ročník

Žák:

  • zvládá hru v I. poloze ve spojení s notovým zápisem a orientuje se na melodických strunách do II. polohy

  • hraje střídavý a současný dvojhlas s použitím prázdných basových strun, používá kombinace prstů p, i, m, a

  • kontroluje rytmickou a tempovou plynulost hry

  • používá základní dynamiku p – f při hře jednoduchých melodií a lidových písní zpaměti

3. ročník

Žák:

  • zvládá správné držení nástroje s uvolněným postavením obou rukou

  • orientuje se na hmatníku v I. a II. poloze ve spojení s notovým zápisem

  • dovede vyjádřit náladu skladby elementárními výrazovými prostředky p – mf – f při hře jednoduchých melodií a lidových písní zpaměti

  • využívá při doprovodu písní základní harmonické funkce T, S, D

  • podle svých individuálních schopností zahraje zpaměti jednoduchou skladbu

  • zahraje dvouoktávovou durovou a mollovou stupnici s kadencí bez hmatu barré

4. ročník

Žák:

  • hraje základní typové prstoklady durových a mollových stupnic

  • orientuje se na hmatníku do V. polohy ve spojení s notovým zápisem

  • využívá u přednesových skladeb různých stylových období techniku apoyando, tirando a akordický vícehlas v kombinaci všech prstů pravé ruky

  • používá dynamické odstínění p – mf – f a tónové rejstříky sul tasto, sul ponticello

  • uplatňuje se podle svých schopností v komorní nebo souborové hře

5. ročník

Žák:

  • hraje dvouoktávové typové stupnice, kadence s využitím malého nebo velkého barré, oktávy

  • orientuje se na hmatníku do VII. polohy a využívá ve skladbách hru ve vyšších polohách

  • dle svých schopností ovládá hru podle akordických značek a improvizovaný doprovod

  • zahraje v pomalém tempu z listu jednoduchý part na úrovni látky 2. ročníku

  • uplatní se ve hře s dalším nástrojem /duo, trio/

6. ročník

Žák:

  • ve skladbách využívá hru ve vyšších polohách

  • hraje durové a mollové stupnice jednohlas a v intervalech: oktávy, tercie

  • rozliší interpretaci skladeb různých stylových období a žánrů

  • při hře použije vzestupné, sestupné legato a přirozené flažolety

  • zahraje z listu jednoduchý part na úrovni látky 3. ročníku

  • doprovodí jednoduchým způsobem sebe nebo jiný nástroj /duo, trio/

7. ročník

Žák:

  • si naladí pomocí elektronické ladičky kytaru

  • orientuje se na hmatníku do IX. polohy, ovládá hru v polohách se správnou prací levé ruky při výměně poloh

  • hraje všechny durové a mollové stupnice jednohlas a v intervalech: oktávy, tercie, sexty a decimy

  • ovládá základní nástrojovou techniku apoyando, tirando, hru akordického vícehlasu v kombinaci prstů p, i, m, a

  • skladbu interpretuje rytmicky přesně, s tónovou kulturou a s barevným a dynamickým odstíněním

  • doprovodí podle notace a akordických značek, hraje kadence a vytvoří vlastní doprovod

  • připraví se na ukončení studia 1. stupně absolventským koncertem

  • uplatňuje se podle svých schopností v komorní nebo souborové hře

II. STUPEŇ

1. a 2. ročník

Žák:

  • naváže a prohloubí učební látku z I. stupně a aktivně ji využívá

  • rozšíří svůj repertoár s přihlédnutím na individuální zájmy

  • zajímá se a rozšíří svoje znalosti o výrobě nástrojů, historii kytary, jejích kvalitách a typech

  • prohloubí své znalosti o autorech píšících pro tento nástroj

  • rozvine improvizační schopnosti podle svých možností a budoucího zaměření (jak po stránce rytmicko-melodické, tak po stránce harmonické)

  • hraje plynule podle akordových značek

  • navštěvuje koncerty, aktivně poslouchá hudbu (CD, DVD, videokazety, televize, rozhlas) a utvoří si vlastní interpretační názor

3. a 4. ročník

Žák:

  • využívá efektivně získané dovednosti, které potřebuje při přípravě na vystoupení (umí si samostatně vybrat vhodný repertoár, naplánovat a časově rozvrhnout nácvik skladby s přihlédnutím na obtížné pasáže)

  • má osvojeny barevné odstíny a rejstříky svého nástroje a aktivně je uplatňuje s důrazem na kvalitní kultivovanost tónu

  • samostatně nastuduje přednesové skladby (jak po stránce výrazové, tempové a rytmické, tak i charakteru skladby)

  • ukončí studium absolventským vystoupením