Studijní zaměření – Hra na kontrabas
Hra na kontrabas rozvíjí zejména doprovodné hudební cítění dítěte v nejrůznějších hudebních uskupeních, počínaje cimbálovými a jinými lidovými muzikami, přes drobné komorní soubory nejrůznějších hudebních žánrů, až po hru ve velkých symfonických tělesech. Zároveň ale dovoluje uplatnit a rozvinout veškeré umělecké nadání a schopnosti sólového charakteru. Záleží na schopnostech a cílech jednotlivých žáků. Ke hře na tento hudební nástroj je zapotřebí dobrého sluchu pro orientaci na hmatníku, fantazie a představivosti pro nalezení správného charakteru hudebního žánru, ve kterém se hudebník právě nachází. Kontrabas se výrazně uplatňuje ve všech hudebních tělesech jako základní hudební nástroj. V současné době zároveň dosahuje prakticky neomezených technických a výrazových možností.
Učební plán
Přípravné studium
Je realizováno formou individuální výuky podle varianty 1 nebo 2 pro přípravné studium I. stupně.
Název předmětu | I. stupeň | II. stupeň | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.r | 2.r | 3.r | 4.r | 5.r | 6.r | 7.r | I.r | II.r | III.r | IV.r | |
Hra na kontrabas | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Hudební nauka | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
*Komorní nebo souborová hra, sborový zpěv | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
Celkem | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1–2 hodiny
Učební osnovy vyučovacího předmětu Hra na kontrabas
Přípravné studium
Žák:
zvládá správné držení kontrabasu a smyčce
při uchopení smyčce dbá na správné umístění a zahnutí prstů, postavení palce
provádí cviky se smyčcem
zvládá hru smyčcem na prázdných strunách
snaží se o uvolnění zápěstí a prstů levé ruky
ovládá pokládání prstů v probíraném prstokladu
nácvik prstokladů provádí hrou pizzicato
zná notový zápis prázdných strun
hraje většinou podle popsaného prstokladu
I. STUPEŇ
1. ročník
Žák:
umí popsat nástroj a osvětlit jeho využití v hudbě
umí popsat ladění nástroje (notaci na prázdných strunách)
ovládá správné držení nástroje, základy techniky hry
ovládá jednoduchá prstová cvičení
užívá správné postavení levé ruky
při hře využívá hru na prázdných strunách
2. ročník
Žák:
ovládá notaci základní a 1. polohy
ovládá hru jednoduchého rytmického motivu zpaměti
používá synchronizaci pravé a levé ruky
při hře využívá dynamiku přednesu
rozvíjí techniku hry na nástroj
užívá správné držení smyčce
3. ročník
Žák:
ovládá kompletní notaci do 1. polohy
dle svých individuálních schopností hraje stupnice F-dur, B-dur s rozloženými akordy
dle svých individuálních schopností hraje zpaměti jednoduchou skladbu
vnímá náladu skladby a vyjadřuje ji elementárními výrazovými prostředky
uplatňuje se podle svých schopností a dovedností v souhře s dalším nástrojem
využívá základní technické návyky a dovednosti (správné držení těla a nástroje, postavení levé ruky, držení smyčce)
4. ročník
Žák:
orientuje se v jednoduchých hudebních útvarech a jejich notovém zápisu
zvládá hru s přesuny ze základní do 1. polohy
je schopen intonační sebekontroly
využívá tónovou kulturu přednesu
zapojuje se do komorní nebo souborové hry
5. ročník
Žák:
zahraje zpaměti jednoduchou skladbu
orientuje se v notaci a prstokladu na hmatníku do 2. polohy
uplatňuje se podle svých schopností a dovedností v souhře s dalším nástrojem
ovládá dosud probrané technické prvky
uvědomuje si závislost správně odstupňovaného tlaku smyčce na struny na rychlosti tahu, využívá dynamiky a podle možností i vibrata
6. ročník
Žák:
nacvičuje výměny do dalších poloh na hmatníku
orientuje se v akordických značkách
interpretuje přiměřeně obtížné skladby s využitím výrazových prostředků
zvládá hru z listu a hru zpaměti
uplatňuje se při hře v komorních nebo souborových uskupeních
7. ročník
Žák:
ovládá základní nástrojovou techniku, hraje s tónovou kulturou
zvládá výměny do probraných poloh
orientuje se v notovém zápise i ve složitějších rytmech
interpretuje přiměřeně obtížné skladby různých stylů a žánrů
podle svých individuálních schopností doprovází podle notace i akordických značek a vytváří vlastní doprovod
II. STUPEŇ
Navazuje na učební plán I. stupně, přihlíží však ještě více k individuální technické vyspělosti, zaměření i časovým možnostem žáka.
1. a 2. ročník
Žák:
samostatně se připravuje na vystoupení
samostatně studuje přiměřeně obtížnou skladbu a vkládá do ní vlastní projev
ovládá funkci pravé i levé ruky (spiccato, martelé)
využívá výměny poloh a používá jejich spojování
dodržuje intonační čistotu a tónovou kulturu
ovládá techniku hry (držení smyčce, uvolněnost pravé ruky, správná funkce zápěstí)
uplatňuje se při hře v komorních nebo souborových uskupeních
samostatně promýšlí logické a účelné dělení smyčce
zvládá jednoduché opravy nástroje
3. a 4. ročník
Žák:
zvládá vyšší polohy a jejich výměnu
využívá vibrata pro dosažení zesílení tónu s důrazem na jeho čistotu a intonační přesnost
uplatňuje se při hře v komorních nebo souborových uskupeních
samostatně se připravuje na vystoupení
zvládá kombinaci smykových variant
dále samostatně rozvíjí své dosavadní hudební schopnosti
dokáže ocenit kvalitu hudebního díla
během celého studia směřuje k tomu, aby si získané teoretické i praktické vědomosti a znalosti uměl uplatnit při hře a studiu nových skladeb i po ukončení ZUŠ
aktivně uplatňuje získané dovednosti v hudebním dění regionu