Studijní zaměření – Hra na kontrabas

Hra na kontrabas rozvíjí zejména doprovodné hudební cítění dítěte v nejrůznějších hudebních uskupeních, počínaje cimbálovými a jinými lidovými muzikami, přes drobné komorní soubory nejrůznějších hudebních žánrů, až po hru ve velkých symfonických tělesech. Zároveň ale dovoluje uplatnit a rozvinout veškeré umělecké nadání a schopnosti sólového charakteru. Záleží na schopnostech a cílech jednotlivých žáků. Ke hře na tento hudební nástroj je zapotřebí dobrého sluchu pro orientaci na hmatníku, fantazie a představivosti pro nalezení správného charakteru hudebního žánru, ve kterém se hudebník právě nachází. Kontrabas se výrazně uplatňuje ve všech hudebních tělesech jako základní hudební nástroj. V současné době zároveň dosahuje prakticky neomezených technických a výrazových možností.

Učební plán

Přípravné studium

Je realizováno formou individuální výuky podle varianty 1 nebo 2 pro přípravné studium I. stupně.

Název předmětu I. stupeň II. stupeň
1.r 2.r 3.r 4.r 5.r 6.r 7.r I.r II.r III.r IV.r
Hra na kontrabas 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Hudební nauka 1 1 1 1 1
*Komorní nebo souborová hra, sborový zpěv 1 1 1 1 1 1 1 1
Celkem 2 2 2 3 3 2 2 2 2 2 2

*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1–2 hodiny

Učební osnovy vyučovacího předmětu Hra na kontrabas

Přípravné studium

Žák:

  • zvládá správné držení kontrabasu a smyčce

  • při uchopení smyčce dbá na správné umístění a zahnutí prstů, postavení palce

  • provádí cviky se smyčcem

  • zvládá hru smyčcem na prázdných strunách

  • snaží se o uvolnění zápěstí a prstů levé ruky

  • ovládá pokládání prstů v probíraném prstokladu

  • nácvik prstokladů provádí hrou pizzicato

  • zná notový zápis prázdných strun

  • hraje většinou podle popsaného prstokladu

I. STUPEŇ

1. ročník

Žák:

  • umí popsat nástroj a osvětlit jeho využití v hudbě

  • umí popsat ladění nástroje (notaci na prázdných strunách)

  • ovládá správné držení nástroje, základy techniky hry

  • ovládá jednoduchá prstová cvičení

  • užívá správné postavení levé ruky

  • při hře využívá hru na prázdných strunách

2. ročník

Žák:

  • ovládá notaci základní a 1. polohy

  • ovládá hru jednoduchého rytmického motivu zpaměti

  • používá synchronizaci pravé a levé ruky

  • při hře využívá dynamiku přednesu

  • rozvíjí techniku hry na nástroj

  • užívá správné držení smyčce

3. ročník

Žák:

  • ovládá kompletní notaci do 1. polohy

  • dle svých individuálních schopností hraje stupnice F-dur, B-dur s rozloženými akordy

  • dle svých individuálních schopností hraje zpaměti jednoduchou skladbu

  • vnímá náladu skladby a vyjadřuje ji elementárními výrazovými prostředky

  • uplatňuje se podle svých schopností a dovedností v souhře s dalším nástrojem

  • využívá základní technické návyky a dovednosti (správné držení těla a nástroje, postavení levé ruky, držení smyčce)

4. ročník

Žák:

  • orientuje se v jednoduchých hudebních útvarech a jejich notovém zápisu

  • zvládá hru s přesuny ze základní do 1. polohy

  • je schopen intonační sebekontroly

  • využívá tónovou kulturu přednesu

  • zapojuje se do komorní nebo souborové hry

5. ročník

Žák:

  • zahraje zpaměti jednoduchou skladbu

  • orientuje se v notaci a prstokladu na hmatníku do 2. polohy

  • uplatňuje se podle svých schopností a dovedností v souhře s dalším nástrojem

  • ovládá dosud probrané technické prvky

  • uvědomuje si závislost správně odstupňovaného tlaku smyčce na struny na rychlosti tahu, využívá dynamiky a podle možností i vibrata

6. ročník

Žák:

  • nacvičuje výměny do dalších poloh na hmatníku

  • orientuje se v akordických značkách

  • interpretuje přiměřeně obtížné skladby s využitím výrazových prostředků

  • zvládá hru z listu a hru zpaměti

  • uplatňuje se při hře v komorních nebo souborových uskupeních

7. ročník

Žák:

  • ovládá základní nástrojovou techniku, hraje s tónovou kulturou

  • zvládá výměny do probraných poloh

  • orientuje se v notovém zápise i ve složitějších rytmech

  • interpretuje přiměřeně obtížné skladby různých stylů a žánrů

  • podle svých individuálních schopností doprovází podle notace i akordických značek a vytváří vlastní doprovod

II. STUPEŇ

Navazuje na učební plán I. stupně, přihlíží však ještě více k individuální technické vyspělosti, zaměření i časovým možnostem žáka.

1. a 2. ročník

Žák:

  • samostatně se připravuje na vystoupení

  • samostatně studuje přiměřeně obtížnou skladbu a vkládá do ní vlastní projev

  • ovládá funkci pravé i levé ruky (spiccato, martelé)

  • využívá výměny poloh a používá jejich spojování

  • dodržuje intonační čistotu a tónovou kulturu

  • ovládá techniku hry (držení smyčce, uvolněnost pravé ruky, správná funkce zápěstí)

  • uplatňuje se při hře v komorních nebo souborových uskupeních

  • samostatně promýšlí logické a účelné dělení smyčce

  • zvládá jednoduché opravy nástroje

3. a 4. ročník

Žák:

  • zvládá vyšší polohy a jejich výměnu

  • využívá vibrata pro dosažení zesílení tónu s důrazem na jeho čistotu a intonační přesnost

  • uplatňuje se při hře v komorních nebo souborových uskupeních

  • samostatně se připravuje na vystoupení

  • zvládá kombinaci smykových variant

  • dále samostatně rozvíjí své dosavadní hudební schopnosti

  • dokáže ocenit kvalitu hudebního díla

  • během celého studia směřuje k tomu, aby si získané teoretické i praktické vědomosti a znalosti uměl uplatnit při hře a studiu nových skladeb i po ukončení ZUŠ

  • aktivně uplatňuje získané dovednosti v hudebním dění regionu