Studijní zaměření – Hra na klavír
O klavíru se někdy říká, že v sobě ukrývá celý orchestr. Na rozdíl od melodických nástrojů láká mnohé svými harmonickými možnostmi a daleko větší zvukovou pestrostí, kterou většina jiných nástrojů neskýtá. Své hudební využití má klavír jak v hudbě klasické, tak hudbě populární, jazzové, rock and rollové, muzikálové a další. Šikovný klavírista se pak může uplatnit nejen při sólových recitálech, ale i jako doprovazeč melodických nástrojů či zpěvu při komorní hře, jako klavírní doprovod pěveckého sboru, nebo jako člen kapely či orchestru. Krom toho je klavír jedním z mála nástrojů, na němž mohou muzicírovat dva až tři muzikanti zároveň. Skladby čtyřruční, šestiruční, případně pro dva klavíry, pak působí už velmi koncertně a profesionálně.
Díky tomu všemu se klavír již více jak 500 let těší stále velké oblibě a bylo pro něj napsáno bezpočet skladeb mnoha hudebních žánrů.
Učební plán
Přípravné studium
Je realizováno formou individuální výuky podle varianty 1 nebo 2 pro přípravné studium I. stupně.
Název předmětu | I. stupeň | II. stupeň | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.r | 2.r | 3.r | 4.r | 5.r | 6.r | 7.r | I.r | II.r | III.r | IV.r | |
Hra na klavír | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Hudební nauka | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
*Komorní nebo souborová hra, klavírní seminář, sborový zpěv | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
Celkem | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1–2 hodiny
Učební osnovy vyučovacího předmětu Hra na klavír
Přípravné studium
Žák:
je obeznámen s hudebním nástrojem – vnitřní mechanické vybavení, způsob tvoření tónu – struny, paličky, klávesy a dokáže popsat jeho základní části
dokáže u nástroje správně sedět
vlastní sluchovou kontrolou se zaměří na tvoření tónů
orientuje se na klávesnici
je schopen intonačně identifikovat výšku tónu (vysoké, hluboké) a směr melodie (klesající, stoupající, na místě)
je schopen poznat základní metrum dvoudobého, třídobého, čtyřdobého taktu
je obeznámen s jednoduchým notovým zápisem
přijímací zkouška do 1. ročníku – dvě lidové písně zpaměti nebo dvě skladbičky různého charakteru
I. STUPEŇ
1. ročník
Žák:
je obeznámen s hudebním nástrojem a dokáže popsat jeho základní části
má vytvořeny základní návyky v technice úhozu a tvoření tónu
dokáže spojit nejjednodušší notový zápis s orientací na klávesách
ovládá a realizuje sluchovou představou hru v základní dynamice forte a piano
ovládá základní klavírní úhozy
rozeznává notové hodnoty a pomlky (celá, půlová, čtvrťová) v rámci daného metra
při samostatné hře nejjednodušších doprovodů využívá dudáckou kvintu
zahraje skladbu s jednohlasou melodií paralelně v oktávě
zahraje zpaměti jednoduchou melodii
2. ročník
Žák:
rozliší základní agogickou změnu ritardando v závislosti na charakteru skladby
zahraje dvojhmaty při doprovodu lidových písní nebo ve snadných přednesových skladbách
zahraje durovou stupnici v protipohybu a tónický kvintakord s obraty k hraným stupnicích každou rukou zvlášť
je schopen zahrát zpaměti jednoduchou skladbičku
3. ročník
Žák:
uvědoměle tvoří znělý tón a je schopen sluchové sebekontroly
je schopen hry nejjednodušší polyfonie
rozlišuje další stupeň dynamického rozlišení mezzoforte, crescendo, decrescendo
realizuje další typ úhozu staccato
zahraje durovou stupnici v rovném pohybu a tónický kvintakord s obraty k dané stupnici oběma rukama současně nebo kadenci k dané stupnici
při samostatné hře nejjednodušších doprovodů využívá akordů základních harmonických funkcí T, D, S
zvládá hru z listu v pětiprstové poloze
zahraje skladbu odpovídající úrovně 3. ročníku ve čtyřruční úpravě s učitelem
je schopen zahrát zpaměti přednesovou skladbu a používá jednoduchou pedalizaci pod vedením učitele
4. ročník
Žák:
aplikuje při hře pravý pedál a synkopickou pedalizaci
dokáže zvukově odlišit hlasy v jednoduché polyfonii
zahraje mollovou stupnici v rovném pohybu a tónický kvintakord s obraty k dané stupnici oběma rukama současně nebo kadenci k dané stupnici
využívá při samostatné hře nejjednodušších doprovodů dominantní septakord
zvládá náročnější rytmy jako triola, synkopa a tečkovaný rytmus
obohacuje svou hru o jednoduché melodické ozdoby
zahraje z listu skladbu úrovně nižších ročníků
zahraje skladbu čtyřručně nebo klavírní doprovod s dalším žákem nebo v komorní hře
se prezentuje veřejně skladbou hranou zpaměti
5. ročník
Žák:
je schopen zahrát skladbu s náležitým hudebním výrazem, agogikou a pedalizací
dokáže stylově interpretovat skladbu z období klasicismu nebo romantismu
je schopen sebehodnocení a posouzení svého výkonu
se orientuje v základních akordových značkách (dur, moll, septakord) a dokáže je použít při doprovodu melodie
dokáže zahrát durovou a mollovou stupnici přes 4 oktávy v rovném pohybu a tónický kvintakord s obraty k dané stupnici oběma rukama současně
6. ročník
Žák:
využívá při hře pohotově všech dosud osvojených výrazových prostředků
zahraje vícehlasou skladbu
ve hře používá melodické ozdoby
dokáže zahrát durovou a mollovou stupnici kombinovaným způsobem a velký rozklad akordů a jejich obratů každou rukou zvlášť dle velikosti své ruky
7. ročník
Žák:
na svém absolventském vystoupení provede alespoň 2 sólové skladby různých hudebních stylů a 1 klavírní doprovod (příp. 4ruční hru, korepetici, v hudebním souboru) s náročností přiměřenou svým individuálním schopnostem
při svém hudebním projevu uplatňuje znalost základních stylových prvků, využívá všech dosud zvládnutých technických a výrazových dovedností a uvědoměle pracuje s kvalitou tónu
je schopen hry přiměřeně obtížných skladeb z listu
absolvent I. cyklu se prezentuje jako kultivovaná a zdravě sebevědomá osobnost
je schopen vnímat nutnost a dodržování určitých společenských zásad v závislosti na charakteru kulturní akce v rámci ZUŠ
II. STUPEŇ
1. a 2. ročník
Žák:
při studiu a interpretaci skladeb aplikuje dosud získané technické a výrazové dovednosti
hraje skladby odpovídající jeho individuálním potřebám a schopnostem, zvyšuje technickou a výrazovou úroveň hry
zvládne samostatně vybrat a nastudovat oblíbenou skladbu
je schopen se koncentrovat na provedení delší skladby
dokáže interpretovat alespoň 1 skladbu zpaměti
je aktivně zapojen do komorní hry (4 ruční hry, korepetice, hudebního souboru) a respektuje hudební stránku společně tvořeného díla
3. a 4. ročník
TECHNICKÁ CVIČENÍ:
Žák:
podílí se na výběru skladeb a dramaturgii pro své absolventské vystoupení • při studiu a interpretaci skladeb využije všechny znalosti a dovednosti z oblasti klavírní techniky, výrazových prostředků, tvorby tónu, práce s notovým zápisem
dokáže interpretovat alespoň 1 skladbu zpaměti
na svém absolventském vystoupení provede alespoň 2 sólové skladby různých stylových období a žánrů a 1 klavírní doprovod nebo čtyřruční hru nebo hru dvou nástrojů, vystoupení při komorní hře,
v souborech, orchestrech různého složení podle svých individuálních schopností, svého zájmu a preferencí