Studijní zaměření – Hra na klavír

O klavíru se někdy říká, že v sobě ukrývá celý orchestr. Na rozdíl od melodických nástrojů láká mnohé svými harmonickými možnostmi a daleko větší zvukovou pestrostí, kterou většina jiných nástrojů neskýtá. Své hudební využití má klavír jak v hudbě klasické, tak hudbě populární, jazzové, rock and rollové, muzikálové a další. Šikovný klavírista se pak může uplatnit nejen při sólových recitálech, ale i jako doprovazeč melodických nástrojů či zpěvu při komorní hře, jako klavírní doprovod pěveckého sboru, nebo jako člen kapely či orchestru. Krom toho je klavír jedním z mála nástrojů, na němž mohou muzicírovat dva až tři muzikanti zároveň. Skladby čtyřruční, šestiruční, případně pro dva klavíry, pak působí už velmi koncertně a profesionálně.

Díky tomu všemu se klavír již více jak 500 let těší stále velké oblibě a bylo pro něj napsáno bezpočet skladeb mnoha hudebních žánrů.

Učební plán

Přípravné studium

Je realizováno formou individuální výuky podle varianty 1 nebo 2 pro přípravné studium I. stupně.

Název předmětu I. stupeň II. stupeň
1.r 2.r 3.r 4.r 5.r 6.r 7.r I.r II.r III.r IV.r
Hra na klavír 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Hudební nauka 1 1 1 1 1
*Komorní nebo souborová hra, klavírní seminář, sborový zpěv 1 1 1 1 1 1 1 1
Celkem 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2

*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1–2 hodiny

Učební osnovy vyučovacího předmětu Hra na klavír

Přípravné studium

Žák:

  • je obeznámen s hudebním nástrojem – vnitřní mechanické vybavení, způsob tvoření tónu – struny, paličky, klávesy a dokáže popsat jeho základní části

  • dokáže u nástroje správně sedět

  • vlastní sluchovou kontrolou se zaměří na tvoření tónů

  • orientuje se na klávesnici

  • je schopen intonačně identifikovat výšku tónu (vysoké, hluboké) a směr melodie (klesající, stoupající, na místě)

  • je schopen poznat základní metrum dvoudobého, třídobého, čtyřdobého taktu

  • je obeznámen s jednoduchým notovým zápisem

  • přijímací zkouška do 1. ročníku – dvě lidové písně zpaměti nebo dvě skladbičky různého charakteru

I. STUPEŇ

1. ročník

Žák:

  • je obeznámen s hudebním nástrojem a dokáže popsat jeho základní části

  • má vytvořeny základní návyky v technice úhozu a tvoření tónu

  • dokáže spojit nejjednodušší notový zápis s orientací na klávesách

  • ovládá a realizuje sluchovou představou hru v základní dynamice forte a piano

  • ovládá základní klavírní úhozy

  • rozeznává notové hodnoty a pomlky (celá, půlová, čtvrťová) v rámci daného metra

  • při samostatné hře nejjednodušších doprovodů využívá dudáckou kvintu

  • zahraje skladbu s jednohlasou melodií paralelně v oktávě

  • zahraje zpaměti jednoduchou melodii

2. ročník

Žák:

  • rozliší základní agogickou změnu ritardando v závislosti na charakteru skladby

  • zahraje dvojhmaty při doprovodu lidových písní nebo ve snadných přednesových skladbách

  • zahraje durovou stupnici v protipohybu a tónický kvintakord s obraty k hraným stupnicích každou rukou zvlášť

  • je schopen zahrát zpaměti jednoduchou skladbičku

3. ročník

Žák:

  • uvědoměle tvoří znělý tón a je schopen sluchové sebekontroly

  • je schopen hry nejjednodušší polyfonie

  • rozlišuje další stupeň dynamického rozlišení mezzoforte, crescendo, decrescendo

  • realizuje další typ úhozu staccato

  • zahraje durovou stupnici v rovném pohybu a tónický kvintakord s obraty k dané stupnici oběma rukama současně nebo kadenci k dané stupnici

  • při samostatné hře nejjednodušších doprovodů využívá akordů základních harmonických funkcí T, D, S

  • zvládá hru z listu v pětiprstové poloze

  • zahraje skladbu odpovídající úrovně 3. ročníku ve čtyřruční úpravě s učitelem

  • je schopen zahrát zpaměti přednesovou skladbu a používá jednoduchou pedalizaci pod vedením učitele

4. ročník

Žák:

  • aplikuje při hře pravý pedál a synkopickou pedalizaci

  • dokáže zvukově odlišit hlasy v jednoduché polyfonii

  • zahraje mollovou stupnici v rovném pohybu a tónický kvintakord s obraty k dané stupnici oběma rukama současně nebo kadenci k dané stupnici

  • využívá při samostatné hře nejjednodušších doprovodů dominantní septakord

  • zvládá náročnější rytmy jako triola, synkopa a tečkovaný rytmus

  • obohacuje svou hru o jednoduché melodické ozdoby

  • zahraje z listu skladbu úrovně nižších ročníků

  • zahraje skladbu čtyřručně nebo klavírní doprovod s dalším žákem nebo v komorní hře

  • se prezentuje veřejně skladbou hranou zpaměti

5. ročník

Žák:

  • je schopen zahrát skladbu s náležitým hudebním výrazem, agogikou a pedalizací

  • dokáže stylově interpretovat skladbu z období klasicismu nebo romantismu

  • je schopen sebehodnocení a posouzení svého výkonu

  • se orientuje v základních akordových značkách (dur, moll, septakord) a dokáže je použít při doprovodu melodie

  • dokáže zahrát durovou a mollovou stupnici přes 4 oktávy v rovném pohybu a tónický kvintakord s obraty k dané stupnici oběma rukama současně

6. ročník

Žák:

  • využívá při hře pohotově všech dosud osvojených výrazových prostředků

  • zahraje vícehlasou skladbu

  • ve hře používá melodické ozdoby

  • dokáže zahrát durovou a mollovou stupnici kombinovaným způsobem a velký rozklad akordů a jejich obratů každou rukou zvlášť dle velikosti své ruky

7. ročník

Žák:

  • na svém absolventském vystoupení provede alespoň 2 sólové skladby různých hudebních stylů a 1 klavírní doprovod (příp. 4ruční hru, korepetici, v hudebním souboru) s náročností přiměřenou svým individuálním schopnostem

  • při svém hudebním projevu uplatňuje znalost základních stylových prvků, využívá všech dosud zvládnutých technických a výrazových dovedností a uvědoměle pracuje s kvalitou tónu

  • je schopen hry přiměřeně obtížných skladeb z listu

  • absolvent I. cyklu se prezentuje jako kultivovaná a zdravě sebevědomá osobnost

  • je schopen vnímat nutnost a dodržování určitých společenských zásad v závislosti na charakteru kulturní akce v rámci ZUŠ

II. STUPEŇ

1. a 2. ročník

Žák:

  • při studiu a interpretaci skladeb aplikuje dosud získané technické a výrazové dovednosti

  • hraje skladby odpovídající jeho individuálním potřebám a schopnostem, zvyšuje technickou a výrazovou úroveň hry

  • zvládne samostatně vybrat a nastudovat oblíbenou skladbu

  • je schopen se koncentrovat na provedení delší skladby

  • dokáže interpretovat alespoň 1 skladbu zpaměti

  • je aktivně zapojen do komorní hry (4 ruční hry, korepetice, hudebního souboru) a respektuje hudební stránku společně tvořeného díla

3. a 4. ročník

TECHNICKÁ CVIČENÍ:

Žák:

  • podílí se na výběru skladeb a dramaturgii pro své absolventské vystoupení • při studiu a interpretaci skladeb využije všechny znalosti a dovednosti z oblasti klavírní techniky, výrazových prostředků, tvorby tónu, práce s notovým zápisem

  • dokáže interpretovat alespoň 1 skladbu zpaměti

  • na svém absolventském vystoupení provede alespoň 2 sólové skladby různých stylových období a žánrů a 1 klavírní doprovod nebo čtyřruční hru nebo hru dvou nástrojů, vystoupení při komorní hře,

  • v souborech, orchestrech různého složení podle svých individuálních schopností, svého zájmu a preferencí