Studijní zaměření – Hra na klarinet

Klarinet je nástroj velmi širokého uplatnění. Má své místo v symfonické, komorní, lidové, dechové, taneční a jazzové hudbě a samozřejmě také jako sólový nástroj. Cílem výuky hry na klarinet je vést žáka k tvořivé interpretaci skladeb a vychovat z něj aktivního hráče, schopného samostatně pokračovat v některém, podle svého zájmu, zvoleném žánru.

Učební plán

Přípravné studium

Je realizováno formou individuální výuky podle varianty 1 nebo 2 pro přípravné studium I. stupně. V přípravném studiu se uskutečňuje výuka hrou na zobcovou flétnu jako vhodný přípravný nástroj.

Název předmětu I. stupeň II. stupeň
1.r 2.r 3.r 4.r 5.r 6.r 7.r I.r II.r III.r IV.r
Hra na klarinet 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Hudební nauka 1 1 1 1 1
*Komorní nebo souborová hra, sborový zpěv 1 1 1 1 1 1 1 1
Celkem 2 2 2 3 3 2 2 2 2 2 2

*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1–2 hodiny

Učební osnovy vyučovacího předmětu Hra na klarinet

Přípravné studium

Žák:

  • je seznámen s nástrojem, inklinuje ke hře na dechový nástroj

  • má vytvořen návyk uvolněného svalstva a správného nádechu a výdechu

  • rozezná základní vlastnosti tónu

  • nasazuje tón jazykem

  • dle individuálních schopností dokáže opakovat intonační a rytmické modely

I. STUPEŇ

1. ročník

Žák:

  • umí sestavit a rozložit nástroj, popsat jeho části a nasadit plátek na hubičku

  • má správný postoj a držení nástroje při hře

  • ovládá základní nátiskové a dechové schopnosti

  • hraje nasazovaně jednoduché lidové písně v základním šalmajovém rejstříku v celých, půlových, čtvrťových a osminových notách

2. ročník

Žák:

  • má správný postoj a držení nástroje při hře, rozvíjí nátiskové a dechové schopnosti

  • zlepší kvalitu ozvu zvládnutých tónů

  • zvládá hrát ve dvojici s učitelem jednoduchá dueta

  • hraje nasazovaně a legato jednoduché melodie a lidové písně zpaměti

3. ročník

Žák:

  • zvládá správný postoj, držení nástroje a uvolněnost svalstva na obou rukou při hře

  • předvede prstovou techniku dle svých individuálních možností

  • vede správným způsobem dech při nasazení a ukončení tónu

  • přechází plynule ze šalmajového rejstříku do klarinetového po g2

  • zvládá v pomalých tempech zahrát čtvrťovou notu s tečkou a synkopu

  • hraje v základních dynamických odstínech p – f, nasazovaně a legato jednoduché hudební útvary a lidové písně zpaměti

  • hraje stupnice dur, moll do 2# a 2b + T5

  • předvede souhru s dalším nástrojem

4. ročník

Žák:

  • zdokonalí ozev v přechodovém rejstříku a kulturu nasazování tónů do c3

  • užívá při hře noty celé, půlové, čtvrťové, osminové a noty s tečkou

  • rozvine své hudební schopnosti – sluch, rytmus, paměť

  • hraje lehčí melodické instruktivní skladbičky

  • se zapojuje do komorní nebo souborové hry

5. ročník

Žák:

  • upevní tónovou kulturu a dbá na zvukovou vyrovnanost ve všech rejstřících

  • užívá hru staccato, tenuto, legato, portamento

  • uplatní při hře skladeb technické a výrazové schopnosti /dynamika, agogika, frázování/

  • hraje přednesové skladby ve volnějších tempech

  • je zapojen v komorní hře – dueta, tria a větší soubory

6. ročník

Žák:

  • dbá a zkvalitňuje ozev tónů ve všech rejstřících po e3

  • užívá hru staccato a legato s vyrovnanou prstovou technikou

  • zvládá hru tečkovaného rytmu a hru v artikulacích

  • hraje přednesové skladby různých stylů a žánrů ve volnějších tempech

  • je aktivní v komorní hře – dueta, tria a větší soubory

7. ročník

Žák:

  • hraje zvukovou vyrovnaností tónů v celém rozsahu po g3

  • využívá při hře všechny doposud získané technické a výrazové dovednosti

  • zvládá hru oktávové transpozice na lehčích skladbách

  • ovládá v základních rysech frázování a výslovnost v taneční a jazzové hudbě

  • hraje přednesové skladby různých stylů a žánrů v odpovídajících tempech

  • vyhledá dle svého zájmu skladbu, kterou samostatně nastuduje

  • ukončí I. stupeň veřejným absolventským koncertem

II. STUPEŇ

1. a 2. ročník

Žák:

  • uplatní všechny zkušenosti a návyky doposud získané v I. stupni studia

  • hraje s intonační jistotou, správnou dechovou technikou při stálé nátiskové připravenosti

  • zvládá nástroj v celém rozsahu i s pomocnými hmaty při hře skladeb různých slohových období a žánrů

  • má vytvořen návyk pravidelné, promyšlené a dostatečné přípravy ke hře, pečuje o nástroj

  • je v komorní či souborové hře zodpovědný za svou přípravu a výkon

  • rozvine výrazovou stránku hry na klarinet /dynamiku, frázování, artikulace/

  • zvládá hru melodických ozdob

  • hraje transpozice in C

  • je schopen hry z listu

3. a 4. ročník

Žák:

  • dokáže samostatně nastudovat a zahrát přiměřeně obtížné skladby rozdílného slohového období a stylového zaměření

  • předvede užitím výrazových hudebních prostředků a zvládnuté techniky hry vlastní interpretační názor na studovanou skladbu, kterou samostatně dle svého zaměření vyhledá

  • orientuje se dle svého zaměření v improvizaci na bluesovou dvanáctku pomocí pentatonické a bluesové stupnice

  • zvládá dle svých možností a profilace interpretaci a frázování taneční a jazzové hudby

  • je činný v komorní, souborové hře nebo ve hře v orchestru

  • je schopen zhodnotit svůj výkon a porovnat ho s výkony ostatních žáků

  • využívá svých získaných zkušeností k samostatnosti a ke schopnosti rozšiřovat si dále repertoár bez pomoci učitele

  • ukončí studium 4. ročníku II. stupně absolventským koncertem