Studijní zaměření – Hra na klarinet
Klarinet je nástroj velmi širokého uplatnění. Má své místo v symfonické, komorní, lidové, dechové, taneční a jazzové hudbě a samozřejmě také jako sólový nástroj. Cílem výuky hry na klarinet je vést žáka k tvořivé interpretaci skladeb a vychovat z něj aktivního hráče, schopného samostatně pokračovat v některém, podle svého zájmu, zvoleném žánru.
Učební plán
Přípravné studium
Je realizováno formou individuální výuky podle varianty 1 nebo 2 pro přípravné studium I. stupně. V přípravném studiu se uskutečňuje výuka hrou na zobcovou flétnu jako vhodný přípravný nástroj.
Název předmětu | I. stupeň | II. stupeň | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.r | 2.r | 3.r | 4.r | 5.r | 6.r | 7.r | I.r | II.r | III.r | IV.r | |
Hra na klarinet | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Hudební nauka | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
*Komorní nebo souborová hra, sborový zpěv | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
Celkem | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1–2 hodiny
Učební osnovy vyučovacího předmětu Hra na klarinet
Přípravné studium
Žák:
je seznámen s nástrojem, inklinuje ke hře na dechový nástroj
má vytvořen návyk uvolněného svalstva a správného nádechu a výdechu
rozezná základní vlastnosti tónu
nasazuje tón jazykem
dle individuálních schopností dokáže opakovat intonační a rytmické modely
I. STUPEŇ
1. ročník
Žák:
umí sestavit a rozložit nástroj, popsat jeho části a nasadit plátek na hubičku
má správný postoj a držení nástroje při hře
ovládá základní nátiskové a dechové schopnosti
hraje nasazovaně jednoduché lidové písně v základním šalmajovém rejstříku v celých, půlových, čtvrťových a osminových notách
2. ročník
Žák:
má správný postoj a držení nástroje při hře, rozvíjí nátiskové a dechové schopnosti
zlepší kvalitu ozvu zvládnutých tónů
zvládá hrát ve dvojici s učitelem jednoduchá dueta
hraje nasazovaně a legato jednoduché melodie a lidové písně zpaměti
3. ročník
Žák:
zvládá správný postoj, držení nástroje a uvolněnost svalstva na obou rukou při hře
předvede prstovou techniku dle svých individuálních možností
vede správným způsobem dech při nasazení a ukončení tónu
přechází plynule ze šalmajového rejstříku do klarinetového po g2
zvládá v pomalých tempech zahrát čtvrťovou notu s tečkou a synkopu
hraje v základních dynamických odstínech p – f, nasazovaně a legato jednoduché hudební útvary a lidové písně zpaměti
hraje stupnice dur, moll do 2# a 2b + T5
předvede souhru s dalším nástrojem
4. ročník
Žák:
zdokonalí ozev v přechodovém rejstříku a kulturu nasazování tónů do c3
užívá při hře noty celé, půlové, čtvrťové, osminové a noty s tečkou
rozvine své hudební schopnosti – sluch, rytmus, paměť
hraje lehčí melodické instruktivní skladbičky
se zapojuje do komorní nebo souborové hry
5. ročník
Žák:
upevní tónovou kulturu a dbá na zvukovou vyrovnanost ve všech rejstřících
užívá hru staccato, tenuto, legato, portamento
uplatní při hře skladeb technické a výrazové schopnosti /dynamika, agogika, frázování/
hraje přednesové skladby ve volnějších tempech
je zapojen v komorní hře – dueta, tria a větší soubory
6. ročník
Žák:
dbá a zkvalitňuje ozev tónů ve všech rejstřících po e3
užívá hru staccato a legato s vyrovnanou prstovou technikou
zvládá hru tečkovaného rytmu a hru v artikulacích
hraje přednesové skladby různých stylů a žánrů ve volnějších tempech
je aktivní v komorní hře – dueta, tria a větší soubory
7. ročník
Žák:
hraje zvukovou vyrovnaností tónů v celém rozsahu po g3
využívá při hře všechny doposud získané technické a výrazové dovednosti
zvládá hru oktávové transpozice na lehčích skladbách
ovládá v základních rysech frázování a výslovnost v taneční a jazzové hudbě
hraje přednesové skladby různých stylů a žánrů v odpovídajících tempech
vyhledá dle svého zájmu skladbu, kterou samostatně nastuduje
ukončí I. stupeň veřejným absolventským koncertem
II. STUPEŇ
1. a 2. ročník
Žák:
uplatní všechny zkušenosti a návyky doposud získané v I. stupni studia
hraje s intonační jistotou, správnou dechovou technikou při stálé nátiskové připravenosti
zvládá nástroj v celém rozsahu i s pomocnými hmaty při hře skladeb různých slohových období a žánrů
má vytvořen návyk pravidelné, promyšlené a dostatečné přípravy ke hře, pečuje o nástroj
je v komorní či souborové hře zodpovědný za svou přípravu a výkon
rozvine výrazovou stránku hry na klarinet /dynamiku, frázování, artikulace/
zvládá hru melodických ozdob
hraje transpozice in C
je schopen hry z listu
3. a 4. ročník
Žák:
dokáže samostatně nastudovat a zahrát přiměřeně obtížné skladby rozdílného slohového období a stylového zaměření
předvede užitím výrazových hudebních prostředků a zvládnuté techniky hry vlastní interpretační názor na studovanou skladbu, kterou samostatně dle svého zaměření vyhledá
orientuje se dle svého zaměření v improvizaci na bluesovou dvanáctku pomocí pentatonické a bluesové stupnice
zvládá dle svých možností a profilace interpretaci a frázování taneční a jazzové hudby
je činný v komorní, souborové hře nebo ve hře v orchestru
je schopen zhodnotit svůj výkon a porovnat ho s výkony ostatních žáků
využívá svých získaných zkušeností k samostatnosti a ke schopnosti rozšiřovat si dále repertoár bez pomoci učitele
ukončí studium 4. ročníku II. stupně absolventským koncertem