Studijní zaměření – Hra na housle a violu

Studium hry na housle vyžaduje velkou trpělivost, vůli, nadání a vztah k hudbě. Hra stupnic a etud je nezbytným prostředkem ke zdárné interpretaci přednesových skladeb. Žák především rozvíjí svoji hudebnost, estetické a emocionální cítění.

Následné možnosti uplatnění v budoucnu:

  • zájmová umělecká činnost

  • využití znalosti hry na housle v oblasti profesí – uměleckého a pedagogického zaměření

  • široké možnosti uplatnění ve hře sólové, komorní, v orchestrech symfonických, estrádních, tanečních i folklórních

  • návaznost na studium v oblasti hry sólové, činnosti skladatelské i dirigentské

  • vytváření vlastního uměleckého názoru a obecného uměleckého rozhledu

Učební plán

Přípravné studium

Je realizováno formou individuální výuky podle varianty 1 nebo 2 pro přípravné studium I. stupně.

Název předmětu I. stupeň II. stupeň
1.r 2.r 3.r 4.r 5.r 6.r 7.r I.r II.r III.r IV.r
Hra na housle 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Hudební nauka 1 1 1 1 1
*Komorní nebo souborová hra, sborový zpěv 1 1 1 1 1 1 1 1
Celkem 2 2 2 3 3 2 2 2 2 2 2

*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1–2 hodiny

Učební osnovy vyučovacího předmětu Hra na housle

Přípravné studium

Žák:

  • umí popsat nástroj – housle, smyčec

  • dbá na základní návyky správného postoje a uchopení nástroje

  • hraje v pizzicatu na strunách E, A, D, G s pokládáním prstů dle individuálních schopností

  • vytváří znělost tónu hrou smyčcem na prázdných strunách

  • rozvine intonační a rytmickou představivost zpěvem lidových písní a napodobením zazpívaných a zahraných tónů

I. STUPEŇ

1. ročník

Žák:

  • popíše nástroj a jeho části

  • zvládá správný postoj při hře, uchopení nástroje – houslí a smyčce • vytvoří pomocí tahu smyčce znějící tón

  • ovládá durový prstoklad hrou pizzicato, arco

  • hraje melodii nebo lidovou píseň na jedné, případně více strunách

  • seznamuje se se stupnicemi od prázdných strun

  • formou didaktických her rozvíjí svoji kreativitu (jednoduchá improvizace)

2. ročník

Žák:

  • stále dbá na správný postoj a uchopení nástroje – houslí, smyčce

  • rozvine hru smyčcem – détaché, legato, dělené smyky

  • zvládá durový a nově si osvojuje mollový prstoklad, hraje stupnice od prázdných strun (G, D, A), jednoduchá technická a prstová cvičení na podporu hmatové představivosti

  • rozvine dovednosti hrou lidových písní, jednoduché přednesové skladby nebo etudy

3. ročník

Žák:

  • zvládá správný postoj a uchopení nástroje

  • koordinuje pravou a levou ruku a ovládá smyky détaché, legato a jejich kombinace

  • ovládá durový a mollový prstoklad, nově si osvojí prstoklad sníženého 1. a 4. prstu (případně zvýšeného 3. prstu)

  • rozvine intonaci a technickou stránku hry pomocí hry stupnic (např. C, G, D, A, F, B, Es, a, e, d, g), jejich akordů a hrou etud

  • orientuje se v notovém zápisu, osvojené dovednosti využívá při hře přednesové skladby s rozlišením různých úrovní dynamiky, tempa a hrou zpaměti

  • osvojuje si základy vibrata

  • zvládá hru společně s dalším nástrojem

  • pokud prokazuje dobrou intonační a hmatovou orientaci v 1. poloze, lze přejít k základům hry ve 3. poloze

4. ročník

Žák:

  • tvoří kvalitní tón pomocí rovného tahu smyčcem

  • využívá smyků détaché, legato, martellé, staccato a jejich kombinací

  • využívá všech prstokladů v 1. poloze a orientuje se v notovém záznamu

  • upevňuje hru ve 3. poloze, osvojuje si výměny poloh

  • rozvine intonaci a technickou stránku hry pomocí hry stupnic dur a moll v rozsahu dvou oktáv a hrou etud

  • učí se vnímat čas v hudbě

  • uplatní výrazové složky hry s použitím dynamického a tempového odstínění, vibrata

  • zapojí se do komorní nebo souborové hry

  • rozvíjí vlastní hudebnost prostřednictvím poslechu hudby

5. ročník

Žák:

  • orientuje se ve hře všech prstokladů a hraje ve 3. poloze (příp. 2. poloze)

  • rozvine orientaci v notovém zápisu

  • užívá všech dosud osvojených smyků a jejich kombinací

  • stále zdokonaluje intonaci pomocí hry stupnic dur a moll v rozsahu 2 oktáv i s použitím 3. polohy, prohlubuje tak svou sluchovou i hmatovou představivost

  • zdokonalí technickou stránku hry pomocí hry etud a cvičení zaměřených na problematiku levé/pravé ruky (např. Schradieck, Ševčík)

  • při hře přednesových skladeb uplatňuje nabyté technické dovednosti, které mu slouží jako prostředky k naplnění potřebného výrazu

  • zapojí se do komorní nebo souborové hry

  • rozvíjí vlastní hudebnost prostřednictvím poslechu hudby

6. ročník

Žák:

  • dbá na kvalitu tónu

  • upevní hru ve 3. poloze s nácvikem výměn, seznámí se s hrou ve 2. a 4. poloze

  • zdokonalí hru smykovou zrychlením détaché a legata přes struny v různých částech smyčce

  • hraje stupnice s akordy dur a moll v rozsahu 2 oktáv s využitím hry v polohách a stupnic s akordy v rozsahu 3 oktáv od struny G

  • zdokonalí techniku levé ruky

  • hraje skladby různých hudebních žánrů, interpretací vyjádří charakter skladby s využitím veškerých osvojených dovedností a hrou rozsáhlejších skladeb zpaměti

  • uplatní získané dovednosti ve hře komorní a souborové

  • rozvíjí vlastní hudebnost prostřednictvím poslechu hudby různých žánrů

7. ročník

Žák:

  • hraje stupnice s akordy a jejich obraty v dur a moll v rozsahu 3 oktáv

  • rozvine technickou dovednost a kulturu znělého, zpěvného tónu s použitím vibrata

  • upevní intonační sebekontrolu ve všech prstokladech a hře v dosud zvládnutých polohách s plynulostí výměn, hrou základních dvojhmatů

  • hraje jednodušší skladby bez přípravy

  • rozvine samostatnost při nastudování přiměřeně obtížné skladby

  • užívá svých dovedností ve hře komorní a souborové

  • dokáže si vytvořit vlastní představu o interpretaci přednesové skladby

  • obohatí interpretovanou skladbu svým osobitým projevem

  • rozvíjí vlastní hudebnost prostřednictvím poslechu hudby různých žánrů

  • ukončí studium I. cyklu absolventským koncertem nebo komisionální zkouškou

II. STUPEŇ

1. a 2. ročník

Žák:

  • tvoří kvalitní tón

  • zdokonalí hru ve 2., 3., 4. poloze, případně v dalších polohách

  • umí využít všechny části smyčce v dynamickém odstínění i jejich kombinace

  • zdokonalí techniku levé ruky, hraje melodické ozdoby

  • zvládá tónovou a intonační sebekontrolu

  • zdokonalí smykovou techniku hrou spiccato

  • využije hry v polohách k odstínění barvy tónu

  • zvládne náročnější etudy pro rozvoj techniky levé ruky

  • využije veškerých dovedností k interpretaci náročnějších skladeb vyjádřením obsahu, fráze, vlastním osobitým projevem s použitím vibrata

  • zdokonalé čtení notového záznamu hrou z listu

3. a 4. ročník

Žák:

  • dbá na znělost a kvalitu tónu

  • zvládá trylková cvičení s intonační jistotou

  • zvládá smykovou techniku s rytmickou přesností

  • hraje stupnice v rozsahu 3 oktáv s použitím dosud osvojené hry v polohách, dvojhmatech zdokonalí výraz, dynamické odstínění a technickou stránku hry u přednesové skladby dle svých individuálních možností a dosaženého stupně dovednosti

  • rozvine svůj hudební rozhled návštěvami různých koncertů

  • rozvine samostatnost při nastudování skladeb s ohledem na barvu a kvalitu tónu, smykové a výrazové varianty s využitím hry ve všech dosud zvládnutých polohách

  • hraje skladby různých hudebních žánrů

  • zdokonalí a uplatní dosud veškeré získané dovednosti a návyky ve hře sólové, komorní, souborové

  • podílí se výběrem hudební literatury na tvorbě repertoáru

  • ukončí studium 4. ročníku II. stupně absolventským koncertem nebo komisionální zkouškou

Hra na violu

  • Hra na violu vychází ze základů hry na housle.

  • Žák se obvykle učí hrát nejprve na housle a až poté na violu.

  • Nelze určit přesný moment, kdy žák z houslí přechází na violu. Určujícím parametrem je celkový vzrůst žáka, zejména pak délka paží a prstů. Důvodem je velikost korpusu violy, jehož minimální míry jsou srovnatelné s mírami celých houslí. Dále se zohledňuje vlastní zájem žáka.

  • Požadované výstupy jsou shodné s výstupy hry na housle. Navíc se vyžaduje zvládnutí odlišného způsobu tvorby tónu na violu a čtení violového klíče. Ostatní požadavky se upravují dle stupně pokročilosti žáka.