Studijní zaměření – Hra na housle a violu
Studium hry na housle vyžaduje velkou trpělivost, vůli, nadání a vztah k hudbě. Hra stupnic a etud je nezbytným prostředkem ke zdárné interpretaci přednesových skladeb. Žák především rozvíjí svoji hudebnost, estetické a emocionální cítění.
Následné možnosti uplatnění v budoucnu:
zájmová umělecká činnost
využití znalosti hry na housle v oblasti profesí – uměleckého a pedagogického zaměření
široké možnosti uplatnění ve hře sólové, komorní, v orchestrech symfonických, estrádních, tanečních i folklórních
návaznost na studium v oblasti hry sólové, činnosti skladatelské i dirigentské
vytváření vlastního uměleckého názoru a obecného uměleckého rozhledu
Učební plán
Přípravné studium
Je realizováno formou individuální výuky podle varianty 1 nebo 2 pro přípravné studium I. stupně.
Název předmětu | I. stupeň | II. stupeň | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.r | 2.r | 3.r | 4.r | 5.r | 6.r | 7.r | I.r | II.r | III.r | IV.r | |
Hra na housle | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Hudební nauka | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
*Komorní nebo souborová hra, sborový zpěv | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
Celkem | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1–2 hodiny
Učební osnovy vyučovacího předmětu Hra na housle
Přípravné studium
Žák:
umí popsat nástroj – housle, smyčec
dbá na základní návyky správného postoje a uchopení nástroje
hraje v pizzicatu na strunách E, A, D, G s pokládáním prstů dle individuálních schopností
vytváří znělost tónu hrou smyčcem na prázdných strunách
rozvine intonační a rytmickou představivost zpěvem lidových písní a napodobením zazpívaných a zahraných tónů
I. STUPEŇ
1. ročník
Žák:
popíše nástroj a jeho části
zvládá správný postoj při hře, uchopení nástroje – houslí a smyčce • vytvoří pomocí tahu smyčce znějící tón
ovládá durový prstoklad hrou pizzicato, arco
hraje melodii nebo lidovou píseň na jedné, případně více strunách
seznamuje se se stupnicemi od prázdných strun
formou didaktických her rozvíjí svoji kreativitu (jednoduchá improvizace)
2. ročník
Žák:
stále dbá na správný postoj a uchopení nástroje – houslí, smyčce
rozvine hru smyčcem – détaché, legato, dělené smyky
zvládá durový a nově si osvojuje mollový prstoklad, hraje stupnice od prázdných strun (G, D, A), jednoduchá technická a prstová cvičení na podporu hmatové představivosti
rozvine dovednosti hrou lidových písní, jednoduché přednesové skladby nebo etudy
3. ročník
Žák:
zvládá správný postoj a uchopení nástroje
koordinuje pravou a levou ruku a ovládá smyky détaché, legato a jejich kombinace
ovládá durový a mollový prstoklad, nově si osvojí prstoklad sníženého 1. a 4. prstu (případně zvýšeného 3. prstu)
rozvine intonaci a technickou stránku hry pomocí hry stupnic (např. C, G, D, A, F, B, Es, a, e, d, g), jejich akordů a hrou etud
orientuje se v notovém zápisu, osvojené dovednosti využívá při hře přednesové skladby s rozlišením různých úrovní dynamiky, tempa a hrou zpaměti
osvojuje si základy vibrata
zvládá hru společně s dalším nástrojem
pokud prokazuje dobrou intonační a hmatovou orientaci v 1. poloze, lze přejít k základům hry ve 3. poloze
4. ročník
Žák:
tvoří kvalitní tón pomocí rovného tahu smyčcem
využívá smyků détaché, legato, martellé, staccato a jejich kombinací
využívá všech prstokladů v 1. poloze a orientuje se v notovém záznamu
upevňuje hru ve 3. poloze, osvojuje si výměny poloh
rozvine intonaci a technickou stránku hry pomocí hry stupnic dur a moll v rozsahu dvou oktáv a hrou etud
učí se vnímat čas v hudbě
uplatní výrazové složky hry s použitím dynamického a tempového odstínění, vibrata
zapojí se do komorní nebo souborové hry
rozvíjí vlastní hudebnost prostřednictvím poslechu hudby
5. ročník
Žák:
orientuje se ve hře všech prstokladů a hraje ve 3. poloze (příp. 2. poloze)
rozvine orientaci v notovém zápisu
užívá všech dosud osvojených smyků a jejich kombinací
stále zdokonaluje intonaci pomocí hry stupnic dur a moll v rozsahu 2 oktáv i s použitím 3. polohy, prohlubuje tak svou sluchovou i hmatovou představivost
zdokonalí technickou stránku hry pomocí hry etud a cvičení zaměřených na problematiku levé/pravé ruky (např. Schradieck, Ševčík)
při hře přednesových skladeb uplatňuje nabyté technické dovednosti, které mu slouží jako prostředky k naplnění potřebného výrazu
zapojí se do komorní nebo souborové hry
rozvíjí vlastní hudebnost prostřednictvím poslechu hudby
6. ročník
Žák:
dbá na kvalitu tónu
upevní hru ve 3. poloze s nácvikem výměn, seznámí se s hrou ve 2. a 4. poloze
zdokonalí hru smykovou zrychlením détaché a legata přes struny v různých částech smyčce
hraje stupnice s akordy dur a moll v rozsahu 2 oktáv s využitím hry v polohách a stupnic s akordy v rozsahu 3 oktáv od struny G
zdokonalí techniku levé ruky
hraje skladby různých hudebních žánrů, interpretací vyjádří charakter skladby s využitím veškerých osvojených dovedností a hrou rozsáhlejších skladeb zpaměti
uplatní získané dovednosti ve hře komorní a souborové
rozvíjí vlastní hudebnost prostřednictvím poslechu hudby různých žánrů
7. ročník
Žák:
hraje stupnice s akordy a jejich obraty v dur a moll v rozsahu 3 oktáv
rozvine technickou dovednost a kulturu znělého, zpěvného tónu s použitím vibrata
upevní intonační sebekontrolu ve všech prstokladech a hře v dosud zvládnutých polohách s plynulostí výměn, hrou základních dvojhmatů
hraje jednodušší skladby bez přípravy
rozvine samostatnost při nastudování přiměřeně obtížné skladby
užívá svých dovedností ve hře komorní a souborové
dokáže si vytvořit vlastní představu o interpretaci přednesové skladby
obohatí interpretovanou skladbu svým osobitým projevem
rozvíjí vlastní hudebnost prostřednictvím poslechu hudby různých žánrů
ukončí studium I. cyklu absolventským koncertem nebo komisionální zkouškou
II. STUPEŇ
1. a 2. ročník
Žák:
tvoří kvalitní tón
zdokonalí hru ve 2., 3., 4. poloze, případně v dalších polohách
umí využít všechny části smyčce v dynamickém odstínění i jejich kombinace
zdokonalí techniku levé ruky, hraje melodické ozdoby
zvládá tónovou a intonační sebekontrolu
zdokonalí smykovou techniku hrou spiccato
využije hry v polohách k odstínění barvy tónu
zvládne náročnější etudy pro rozvoj techniky levé ruky
využije veškerých dovedností k interpretaci náročnějších skladeb vyjádřením obsahu, fráze, vlastním osobitým projevem s použitím vibrata
zdokonalé čtení notového záznamu hrou z listu
3. a 4. ročník
Žák:
dbá na znělost a kvalitu tónu
zvládá trylková cvičení s intonační jistotou
zvládá smykovou techniku s rytmickou přesností
hraje stupnice v rozsahu 3 oktáv s použitím dosud osvojené hry v polohách, dvojhmatech zdokonalí výraz, dynamické odstínění a technickou stránku hry u přednesové skladby dle svých individuálních možností a dosaženého stupně dovednosti
rozvine svůj hudební rozhled návštěvami různých koncertů
rozvine samostatnost při nastudování skladeb s ohledem na barvu a kvalitu tónu, smykové a výrazové varianty s využitím hry ve všech dosud zvládnutých polohách
hraje skladby různých hudebních žánrů
zdokonalí a uplatní dosud veškeré získané dovednosti a návyky ve hře sólové, komorní, souborové
podílí se výběrem hudební literatury na tvorbě repertoáru
ukončí studium 4. ročníku II. stupně absolventským koncertem nebo komisionální zkouškou
Hra na violu
Hra na violu vychází ze základů hry na housle.
Žák se obvykle učí hrát nejprve na housle a až poté na violu.
Nelze určit přesný moment, kdy žák z houslí přechází na violu. Určujícím parametrem je celkový vzrůst žáka, zejména pak délka paží a prstů. Důvodem je velikost korpusu violy, jehož minimální míry jsou srovnatelné s mírami celých houslí. Dále se zohledňuje vlastní zájem žáka.
Požadované výstupy jsou shodné s výstupy hry na housle. Navíc se vyžaduje zvládnutí odlišného způsobu tvorby tónu na violu a čtení violového klíče. Ostatní požadavky se upravují dle stupně pokročilosti žáka.