Studijní zaměření – Hra na elektrickou kytaru

Elektrická kytara je velmi oblíbeným nástrojem současných hudebníků. Nachází uplatnění zejména v hudebních stylech, jejichž vlastností využívá rock, metal, blues, jazz a řada dalších žánrů napříč celým hudebním spektrem. Byla vyvinuta z klasické akustické kytary přidáním snímačů pod struny. Z toho důvodu má širší možnosti práce se zvukem, nabízí zvuk čistý a zvuk zkreslený. Elektrická kytara spadá do kategorie drnkacích strunných nástrojů. Je potažena šesti strunami, na něž se drnká prsty nebo takzvaným trsátkem.

Učební plán

Přípravné studium

Je realizováno formou skupinové nebo individuální výuky v rozsahu nejdéle 2 let – 1 hodina týdně.

Název předmětu I. stupeň II. stupeň
1.r 2.r 3.r 4.r 5.r 6.r 7.r I.r II.r III.r IV.r
Hra na elektrickou kytaru 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Hudební nauka 1 1 1 1 1
*Komorní nebo souborová hra, sborový zpěv 1 1 1 1 1 1 1 1
Celkem 2 2 2 3 3 2 2 2 2 2 2

*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1 – 2 hodiny

Vzhledem k fyzické vyspělosti žáků je vhodné začít s výukou hry na elektrickou kytaru od čtvrtého ročníku, po předchozím studiu hry na akustickou kytaru.

Učební osnovy vyučovacího předmětu Hra na elektrickou kytaru

Přípravné studium

Žák:

  • umí vyjmenovat struny, jednotlivé části nástroje a zná základy správného držení nástroje

  • hraje střídavý úhoz dvou prstů pravé ruky s dopadem

  • rozliší pojmy rychle – pomalu, silně – slabě

  • dokáže správně postavit levou ruku na hmatníku v V. nebo VII. poloze

  • hraje jednoduchá rytmická cvičení podle notového zápisu

I. STUPEŇ

1. ročník

Žák:

  • umí vyjmenovat označení prstů pravé a levé ruky

  • zná správné držení nástroje, postavení a uvolnění obou rukou při hře

  • využívá ke hře jednohlasých melodií střídavý úhoz prstů i, m s hrou palcem na prázdných strunách

  • orientuje se na hmatníku v I. poloze hraním jednoduchých melodií a národních písní

2. ročník

Žák:

  • zvládá hru v I. poloze ve spojení s notovým zápisem a orientuje se na melodických strunách do II. polohy

  • hraje střídavý a současný dvojhlas s použitím prázdných basových strun, používá kombinace prstů p, i, m, a

  • kontroluje rytmickou a tempovou plynulost hry

  • používá základní dynamiku p – f při hře jednoduchých melodií a lidových písní zpaměti

3. ročník

Žák:

  • zvládá správné držení nástroje s uvolněným postavením obou rukou

  • orientuje se v jednoduchých hudebních útvarech na hmatníku v I. a II. poloze ve spojení s notovým zápisem

  • podle svých individuálních schopností zahraje zpaměti jednoduchou skladbu

  • zahraje dvouoktávovou durovou a mollovou stupnici s kadencí bez hmatu barré

  • využívá při doprovodu písní základní harmonické funkce T, S, D

  • dovede vyjádřit náladu skladby elementárními výrazovými prostředky p – mf – f při hře jednoduchých melodií a lidových písní zpaměti

  • uplatňuje se podle svých schopností v souhře s dalším nástrojem

4. ročník

Žák:

  • umí popsat jednotlivé části nástroje a zná základy správného držení nástroje

  • drží správným způsobem trsátko se správným úhozem o struny

  • zvládá posuvné prstoklady stupnic s výměnou poloh

  • hraje dvojhlasé power akordy otevřené a s tlumením strun malíkovou hranou

  • orientuje se na hmatníku do V. polohy ve spojení s notovým zápisem

  • uplatňuje se podle svých schopností v souhře s dalším nástrojem

5. ročník

Žák:

  • zvládá synchronizaci pravé a levé ruky při hře stupnic a pentatonik vázaně, tlumeně a staccato

  • orientuje se na hmatníku do VII. polohy při hře jednoduchých hudebních útvarů

  • dokáže zahrát jednoduché sólo s využitím vibráta a vytahovaných tónů

  • hraje rozložené akordy trsátkovou technikou

  • uplatňuje se ve hře s dalším nástrojem /duo, trio/

6. ročník

Žák:

  • zvládá hru oktáv trsátkovou technikou

  • orientuje se na hmatníku do IX. polohy

  • hraje durové a mollové stupnice jednohlas a v intervalech: oktávy, tercie

  • používá jednotlivých figur při hře blues, rocku a metalu

  • zná základní schéma dvanáctitaktového blues

  • doprovodí sebe nebo jiný nástroj /duo, trio/

7. ročník

Žák:

  • pomocí elektronické ladičky si naladí kytaru

  • ovládá základní nástrojovou techniku, je schopen zahrát obtížnější sóla s využitím vibráta, legata, vytahovaných a zdvojených tónů, trylků a flažoletů

  • orientuje se na hmatníku do IX. polohy, ovládá hru v polohách se správnou prací levé ruky při výměně poloh

  • hraje všechny durové a mollové stupnice jednohlas a v intervalech: oktávy, tercie, sexty a decimy

  • skladby interpretuje rytmicky přesně, s tónovou kulturou a s barevným a dynamickým odstíněním

  • umí vytvořit kytarový akordový hmat podle značky, doprovází podle notace a akordických značek, hraje kadence a vytváří vlastní doprovod

  • uplatňuje se při hře s jiným nástrojem nebo v souborových uskupeních

  • ukončí studium 1. stupně absolventským koncertem

II. STUPEŇ

1. a 2. ročník

Žák:

  • orientuje se na hmatníku do XII. polohy • uplatňuje všechny zkušenosti a návyky doposud získané v I. stupni studia

  • při interpretaci skladeb využívá speciální kytarové techniky, kvalitu tónu, dynamické a barevné možnosti nástroje

  • dokáže plynulého přechodu při hře stupnic a pentatonik v rychlém tempu

  • zajímá se a rozšiřuje svoje znalosti o historii, výrobě a typech kytar a jejích kvalitách

  • je schopen jednoduché a středně těžké improvizace na blues 12 a hry podle sluchu s využitím vlastní fantazie

  • uplatní se v souhře v kombinaci s další kytarou nebo jiným nástrojem v souborové hře

  • k utvoření vlastního názoru navštíví koncerty a aktivně poslouchá hudbu (CD, DVD, internet, televize, rozhlas)

3. a 4. ročník

Žák:

  • ovládá hru dvouoktávových a tříoktávových typových stupnic v dur i moll, intervalových stupnic a rozšířené kadence

  • hraje specifické kytarové techniky hry /arpeggio, hammering, nahvízdávané tóny, bluesové figury/ a ovládá práci s aparaturou

  • interpretuje písně a skladby různých stylů a žánrů v jemných barevných a dynamických odstínech

  • je schopen jednoduché vertikální a horizontální improvizace na jazzové standardy s využitím vlastní fantazie

  • orientuje se v akordech používaných v jazzu a v jejich značení • uplatňuje se jako samostatný hudebník při hře sól, doprovodů a jako člen souboru

  • je schopen zhodnotit svůj výkon a porovnat ho s výkony ostatních žáků

  • využívá svých získaných zkušeností k samostatnosti a ke schopnosti rozšiřovat si dále repertoár bez pomoci učitele

  • ukončí studium II. stupně absolventským koncertem