Studijní zaměření – Hra na elektrickou kytaru
Elektrická kytara je velmi oblíbeným nástrojem současných hudebníků. Nachází uplatnění zejména v hudebních stylech, jejichž vlastností využívá rock, metal, blues, jazz a řada dalších žánrů napříč celým hudebním spektrem. Byla vyvinuta z klasické akustické kytary přidáním snímačů pod struny. Z toho důvodu má širší možnosti práce se zvukem, nabízí zvuk čistý a zvuk zkreslený. Elektrická kytara spadá do kategorie drnkacích strunných nástrojů. Je potažena šesti strunami, na něž se drnká prsty nebo takzvaným trsátkem.
Učební plán
Přípravné studium
Je realizováno formou skupinové nebo individuální výuky v rozsahu nejdéle 2 let – 1 hodina týdně.
Název předmětu | I. stupeň | II. stupeň | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.r | 2.r | 3.r | 4.r | 5.r | 6.r | 7.r | I.r | II.r | III.r | IV.r | |
Hra na elektrickou kytaru | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Hudební nauka | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
*Komorní nebo souborová hra, sborový zpěv | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
Celkem | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1 – 2 hodiny
Vzhledem k fyzické vyspělosti žáků je vhodné začít s výukou hry na elektrickou kytaru od čtvrtého ročníku, po předchozím studiu hry na akustickou kytaru.
Učební osnovy vyučovacího předmětu Hra na elektrickou kytaru
Přípravné studium
Žák:
umí vyjmenovat struny, jednotlivé části nástroje a zná základy správného držení nástroje
hraje střídavý úhoz dvou prstů pravé ruky s dopadem
rozliší pojmy rychle – pomalu, silně – slabě
dokáže správně postavit levou ruku na hmatníku v V. nebo VII. poloze
hraje jednoduchá rytmická cvičení podle notového zápisu
I. STUPEŇ
1. ročník
Žák:
umí vyjmenovat označení prstů pravé a levé ruky
zná správné držení nástroje, postavení a uvolnění obou rukou při hře
využívá ke hře jednohlasých melodií střídavý úhoz prstů i, m s hrou palcem na prázdných strunách
orientuje se na hmatníku v I. poloze hraním jednoduchých melodií a národních písní
2. ročník
Žák:
zvládá hru v I. poloze ve spojení s notovým zápisem a orientuje se na melodických strunách do II. polohy
hraje střídavý a současný dvojhlas s použitím prázdných basových strun, používá kombinace prstů p, i, m, a
kontroluje rytmickou a tempovou plynulost hry
používá základní dynamiku p – f při hře jednoduchých melodií a lidových písní zpaměti
3. ročník
Žák:
zvládá správné držení nástroje s uvolněným postavením obou rukou
orientuje se v jednoduchých hudebních útvarech na hmatníku v I. a II. poloze ve spojení s notovým zápisem
podle svých individuálních schopností zahraje zpaměti jednoduchou skladbu
zahraje dvouoktávovou durovou a mollovou stupnici s kadencí bez hmatu barré
využívá při doprovodu písní základní harmonické funkce T, S, D
dovede vyjádřit náladu skladby elementárními výrazovými prostředky p – mf – f při hře jednoduchých melodií a lidových písní zpaměti
uplatňuje se podle svých schopností v souhře s dalším nástrojem
4. ročník
Žák:
umí popsat jednotlivé části nástroje a zná základy správného držení nástroje
drží správným způsobem trsátko se správným úhozem o struny
zvládá posuvné prstoklady stupnic s výměnou poloh
hraje dvojhlasé power akordy otevřené a s tlumením strun malíkovou hranou
orientuje se na hmatníku do V. polohy ve spojení s notovým zápisem
uplatňuje se podle svých schopností v souhře s dalším nástrojem
5. ročník
Žák:
zvládá synchronizaci pravé a levé ruky při hře stupnic a pentatonik vázaně, tlumeně a staccato
orientuje se na hmatníku do VII. polohy při hře jednoduchých hudebních útvarů
dokáže zahrát jednoduché sólo s využitím vibráta a vytahovaných tónů
hraje rozložené akordy trsátkovou technikou
uplatňuje se ve hře s dalším nástrojem /duo, trio/
6. ročník
Žák:
zvládá hru oktáv trsátkovou technikou
orientuje se na hmatníku do IX. polohy
hraje durové a mollové stupnice jednohlas a v intervalech: oktávy, tercie
používá jednotlivých figur při hře blues, rocku a metalu
zná základní schéma dvanáctitaktového blues
doprovodí sebe nebo jiný nástroj /duo, trio/
7. ročník
Žák:
pomocí elektronické ladičky si naladí kytaru
ovládá základní nástrojovou techniku, je schopen zahrát obtížnější sóla s využitím vibráta, legata, vytahovaných a zdvojených tónů, trylků a flažoletů
orientuje se na hmatníku do IX. polohy, ovládá hru v polohách se správnou prací levé ruky při výměně poloh
hraje všechny durové a mollové stupnice jednohlas a v intervalech: oktávy, tercie, sexty a decimy
skladby interpretuje rytmicky přesně, s tónovou kulturou a s barevným a dynamickým odstíněním
umí vytvořit kytarový akordový hmat podle značky, doprovází podle notace a akordických značek, hraje kadence a vytváří vlastní doprovod
uplatňuje se při hře s jiným nástrojem nebo v souborových uskupeních
ukončí studium 1. stupně absolventským koncertem
II. STUPEŇ
1. a 2. ročník
Žák:
orientuje se na hmatníku do XII. polohy • uplatňuje všechny zkušenosti a návyky doposud získané v I. stupni studia
při interpretaci skladeb využívá speciální kytarové techniky, kvalitu tónu, dynamické a barevné možnosti nástroje
dokáže plynulého přechodu při hře stupnic a pentatonik v rychlém tempu
zajímá se a rozšiřuje svoje znalosti o historii, výrobě a typech kytar a jejích kvalitách
je schopen jednoduché a středně těžké improvizace na blues 12 a hry podle sluchu s využitím vlastní fantazie
uplatní se v souhře v kombinaci s další kytarou nebo jiným nástrojem v souborové hře
k utvoření vlastního názoru navštíví koncerty a aktivně poslouchá hudbu (CD, DVD, internet, televize, rozhlas)
3. a 4. ročník
Žák:
ovládá hru dvouoktávových a tříoktávových typových stupnic v dur i moll, intervalových stupnic a rozšířené kadence
hraje specifické kytarové techniky hry /arpeggio, hammering, nahvízdávané tóny, bluesové figury/ a ovládá práci s aparaturou
interpretuje písně a skladby různých stylů a žánrů v jemných barevných a dynamických odstínech
je schopen jednoduché vertikální a horizontální improvizace na jazzové standardy s využitím vlastní fantazie
orientuje se v akordech používaných v jazzu a v jejich značení • uplatňuje se jako samostatný hudebník při hře sól, doprovodů a jako člen souboru
je schopen zhodnotit svůj výkon a porovnat ho s výkony ostatních žáků
využívá svých získaných zkušeností k samostatnosti a ke schopnosti rozšiřovat si dále repertoár bez pomoci učitele
ukončí studium II. stupně absolventským koncertem