Studijní zaměření – Hra na bicí nástroje

Bicí nástroje (zvané též perkuse) patří k nejstarší a také nejobsáhlejší skupině hudebních nástrojů. K vytváření zvuku dochází pomocí úderů do nástroje, třesením nástrojem či škrábáním na nástroj. Bicí nástroje mají velkou tradici jak v hudbě primitivních národů, tak i v hudbě moderní. Rytmus je pro člověka přirozený a vnímá ho velmi přátelsky. Výuka bicích nástrojů spočívá v rozvíjení individuality každého žáka. Jejím cílem je připravit umělecky samostatného hudebníka, který bude vybaven takovými technickými a hudebními znalostmi a dovednostmi, které umožňují stylově čistou interpretaci přiměřeně náročných skladeb jak sólových, tak i orchestrálních. Žáci se učí rozpoznávat hudební styly moderní hudby, která v dnešní době skýtá nepřebernou škálu výrazových možností. Každý žák inklinuje k určitému stylu a naší snahou je jednoznačná podpora, popřípadě usměrnění jeho hudebního vývoje. Dnešní svět bicích nástrojů prochází každodenně mnoha změnami, na které je třeba pohotově reagovat. Mění zároveň i pohled na bicí nástroje jako na plnohodnotný hudební nástroj využitelný v každé hudební oblasti. Neustále dochází k posouvání technických možností hry na moderní bicí nástroje. V posledních letech dochází k převratnému vývoji v oblasti konstrukce a výroby hudebních nástrojů. Častým jevem ve světě je zakládání orchestrů a skupin složených z bicích nástrojů, jež si získávají velkou oblibu u posluchačů na různých festivalech a koncertech.

Učební plán

Přípravné studium

Je realizováno formou individuální výuky podle varianty 1 nebo 2 pro přípravné studium I. stupně.

Název předmětu I. stupeň II. stupeň
1.r 2.r 3.r 4.r 5.r 6.r 7.r I.r II.r III.r IV.r
Hra na bicí nástroje 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Hudební nauka 1 1 1 1 1
*Komorní nebo souborová hra, sborový zpěv 1 1 1 1 1 1 1 1
Celkem 2 2 2 3 3 2 2 2 2 2 2

*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1–2 hodiny

Učební osnovy vyučovacího předmětu Hra na bicí nástroje

Přípravné studium

Žák:

  • adekvátně ke svému věku rozezná a popíše bicí nástroje

  • správně sedí u nástroje, uvolní paže a používá při hře střídavě obě ruce

  • rozlišuje pojmy rychle – pomalu, silně – slabě

  • orientuje se v základech notového zápisu a vytleská jednoduchá rytmická cvičení

I. STUPEŇ

1. ročník

Žák:

  • správně sedí u nástroje, drží paličky přirozeným a uvolněným způsobem

  • ovládá základní druhy not v rozsahu od celé po šestnáctinovou, rozumí jednoduchému notovému zápisu a sám napíše cvičení v 4/4, 2/4, 3/4 taktu

  • zahraje základním střídavým úhozem na malý buben jednoduchá cvičení ve 2/4, 3/4, C taktu za použití metronomu

  • zvládá jednoduchou koordinaci rukou, zná základní techniky úhozu, dle individuálních schopností ovládá základní rytmické doprovody a dynamiku nástroje

2. ročník

Žák:

  • zvládá správné sezení u nástroje a nemá problémy s držením paliček

  • zahraje na malý buben základní rytmickou stupnici obsahující čtvrťové, osminové, triolové a šestnáctinové noty

  • ovládá základní koordinaci při hře na soupravu bicích nástrojů, hraje jednoduché doprovody a breaky

  • zapojí se při hře jednoduchých duet (učitel – žák)

  • hraje s hudebními podklady (playbacky)

3. ročník

Žák:

  • dodrží naučené správné držení paliček a sezení u nástroje

  • ovládá základy hry na malý buben (nácvik víření tlakem), i na bicí soupravu se zapojením jednoduché koordinace všech čtyř končetin

  • zahraje bez problémů rytmickou stupnici 1 2 3 4 3 2 1

  • disponuje citem pro rytmus, tempo, takt, dynamiku, jednoduché fráze

  • zahraje jednoduchou čtyřtaktovou improvizaci na malý buben

  • je připraven k souhře

  • dokáže popsat různé typy nástrojů

4. ročník

Žák:

  • využívá při hře základní návyky a dovednosti (správné držení těla, držení paliček), různé techniky hry a základní typy úderů

  • orientuje se v jednoduchém notovém zápisu a v taktu 3/8, 6/8, 2/2

  • vnímá náladu skladby a tuto náladu vyjádří elementárními výrazovými prostředky

  • ovládá základní rytmické doprovody a zahraje rytmickou stupnici 1 2 3 4 5 6 5 4 3 2 1

  • orientuje se v základní technice hry na perkusní nástroje

  • rozvíjí koordinaci hry s dalšími nástroji, a souhru v souborových uskupeních

  • hraje s hudebními podklady (playbacky)

  • napodobí drobná čtyřtaktová sóla a vytváří drobné improvizace

  • aktivně používá dynamické odstíny pp, p, mf, f, ff

  • zahraje v pomalém tempu z listu jednoduchý part na úrovni látky 1. ročníku

5. ročník

Žák:

  • rozvine hudební paměť

  • nacvičí dvojúhozy (úvod do problematiky paradidlů a dvojúhozů)

  • začíná používat hru s akcenty a rim-shot

  • rozvíjí smysl pro členění hudebních frází

  • z listu zahraje v pomalém tempu part na úrovni látky 2. ročníku

  • uplatňuje se při hře s jiným nástrojem nebo v souborových uskupeních

6. ročník

Žák:

  • ovládá víření PP-LL, PLPL (tom – tomy)

  • rozvine a prohloubí své improvizační schopnosti na různé bicí nástroje

  • umí zahrát na bicí soupravu vlastní improvizovaný doprovod s breaky

  • aktivně poslouchá nahrávky různých žánrů a reflektuje je

  • zahraje z listu předložený jednoduchý part na úrovni látky 3. ročníku

7. ročník

Žák:

  • zvládne zahrát rytmickou stupnici 1 2 3 4 5 6 7 8 7 6 5 4 3 2 1

  • ovládá základní techniku hry na rytmické a perkusní nástroje, využívá ji při hře doprovodů i sólově

  • při hře na bicí soupravu zvládá rytmické doprovody v základním tvaru i v jednoduchých variacích

  • podle potřeby a svých dispozic si seřídí a naladí nástroj

  • zvládá hru přiměřeně obtížných skladeb z listu

  • samostatně vyhledává a poslouchá skladby různých žánrů, reprodukuje jejich jednoduché motivy a inspiruje se jimi při vlastní hře

  • upevní znalosti tak, aby byl popřípadě sám schopen zahrát jednoduché skladby i bez pedagogického vedení

  • vybere (s pomocí učitele) a připraví repertoár absolventského koncertu, ovládá hru předem vybraných přednesových skladeb po stránce technické, výrazové a přednesové i hudebně vyjadřovací

II. STUPEŇ

1. a 2. ročník

Žák:

  • upevní a doplní znalosti z předcházejících ročníků

  • seznámí se s jednoduchými orchestrálními party

  • nacvičí jednoduchou sólovou skladbu

  • ovládá složitější doprovody (playbacky)

  • dokáže vybrat a použít nástroje s ohledem na hudební styly (výběr vhodných instrumentů, conga, bonga, timbales, claves, zvonce apod.)

  • ovládá doprovod k tanečním skladbám (např. polka, valčík, tango, foxtrot, waltz, rumba, samba, bossa-nova, beguine, cha-cha, mambo, rock, disco, swing, blues)

  • uplatňuje se při hře s jiným nástrojem nebo v souborových uskupeních

3. a 4. ročník

Žák:

  • ovládá různé druhy techniky hry

  • orientuje se v notovém zápise, samostatně řeší problematiku nástrojové techniky

  • nastuduje náročnější hudební skladbu pro daný nástroj, má vlastní představu o její interpretaci

  • zapojuje se do souborů nejrůznějšího obsazení a žánrového zaměření, zodpovědně spolupracuje na vytváření jejich společného zvuku výrazu a způsobu interpretace skladeb

  • ovládá hru z listu, dokáže číst partituru bicích nástrojů

  • doprovodí hudební skupinu (band), tvoří vlastní improvizace a fill in (pro hru na bicí soupravu)

  • profiluje se podle svého zájmu a preferencí; využívá své zkušenosti v neprofesionální umělecké praxi

  • navštěvuje koncerty, aktivně poslouchá hudbu a utváří si tak vlastní umělecký názor

  • absolvuje II. stupeň studia v ZUŠ veřejným vystoupením