Studijní zaměření – Hra na bicí nástroje
Bicí nástroje (zvané též perkuse) patří k nejstarší a také nejobsáhlejší skupině hudebních nástrojů. K vytváření zvuku dochází pomocí úderů do nástroje, třesením nástrojem či škrábáním na nástroj. Bicí nástroje mají velkou tradici jak v hudbě primitivních národů, tak i v hudbě moderní. Rytmus je pro člověka přirozený a vnímá ho velmi přátelsky. Výuka bicích nástrojů spočívá v rozvíjení individuality každého žáka. Jejím cílem je připravit umělecky samostatného hudebníka, který bude vybaven takovými technickými a hudebními znalostmi a dovednostmi, které umožňují stylově čistou interpretaci přiměřeně náročných skladeb jak sólových, tak i orchestrálních. Žáci se učí rozpoznávat hudební styly moderní hudby, která v dnešní době skýtá nepřebernou škálu výrazových možností. Každý žák inklinuje k určitému stylu a naší snahou je jednoznačná podpora, popřípadě usměrnění jeho hudebního vývoje. Dnešní svět bicích nástrojů prochází každodenně mnoha změnami, na které je třeba pohotově reagovat. Mění zároveň i pohled na bicí nástroje jako na plnohodnotný hudební nástroj využitelný v každé hudební oblasti. Neustále dochází k posouvání technických možností hry na moderní bicí nástroje. V posledních letech dochází k převratnému vývoji v oblasti konstrukce a výroby hudebních nástrojů. Častým jevem ve světě je zakládání orchestrů a skupin složených z bicích nástrojů, jež si získávají velkou oblibu u posluchačů na různých festivalech a koncertech.
Učební plán
Přípravné studium
Je realizováno formou individuální výuky podle varianty 1 nebo 2 pro přípravné studium I. stupně.
Název předmětu | I. stupeň | II. stupeň | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.r | 2.r | 3.r | 4.r | 5.r | 6.r | 7.r | I.r | II.r | III.r | IV.r | |
Hra na bicí nástroje | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Hudební nauka | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
*Komorní nebo souborová hra, sborový zpěv | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
Celkem | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1–2 hodiny
Učební osnovy vyučovacího předmětu Hra na bicí nástroje
Přípravné studium
Žák:
adekvátně ke svému věku rozezná a popíše bicí nástroje
správně sedí u nástroje, uvolní paže a používá při hře střídavě obě ruce
rozlišuje pojmy rychle – pomalu, silně – slabě
orientuje se v základech notového zápisu a vytleská jednoduchá rytmická cvičení
I. STUPEŇ
1. ročník
Žák:
správně sedí u nástroje, drží paličky přirozeným a uvolněným způsobem
ovládá základní druhy not v rozsahu od celé po šestnáctinovou, rozumí jednoduchému notovému zápisu a sám napíše cvičení v 4/4, 2/4, 3/4 taktu
zahraje základním střídavým úhozem na malý buben jednoduchá cvičení ve 2/4, 3/4, C taktu za použití metronomu
zvládá jednoduchou koordinaci rukou, zná základní techniky úhozu, dle individuálních schopností ovládá základní rytmické doprovody a dynamiku nástroje
2. ročník
Žák:
zvládá správné sezení u nástroje a nemá problémy s držením paliček
zahraje na malý buben základní rytmickou stupnici obsahující čtvrťové, osminové, triolové a šestnáctinové noty
ovládá základní koordinaci při hře na soupravu bicích nástrojů, hraje jednoduché doprovody a breaky
zapojí se při hře jednoduchých duet (učitel – žák)
hraje s hudebními podklady (playbacky)
3. ročník
Žák:
dodrží naučené správné držení paliček a sezení u nástroje
ovládá základy hry na malý buben (nácvik víření tlakem), i na bicí soupravu se zapojením jednoduché koordinace všech čtyř končetin
zahraje bez problémů rytmickou stupnici 1 2 3 4 3 2 1
disponuje citem pro rytmus, tempo, takt, dynamiku, jednoduché fráze
zahraje jednoduchou čtyřtaktovou improvizaci na malý buben
je připraven k souhře
dokáže popsat různé typy nástrojů
4. ročník
Žák:
využívá při hře základní návyky a dovednosti (správné držení těla, držení paliček), různé techniky hry a základní typy úderů
orientuje se v jednoduchém notovém zápisu a v taktu 3/8, 6/8, 2/2
vnímá náladu skladby a tuto náladu vyjádří elementárními výrazovými prostředky
ovládá základní rytmické doprovody a zahraje rytmickou stupnici 1 2 3 4 5 6 5 4 3 2 1
orientuje se v základní technice hry na perkusní nástroje
rozvíjí koordinaci hry s dalšími nástroji, a souhru v souborových uskupeních
hraje s hudebními podklady (playbacky)
napodobí drobná čtyřtaktová sóla a vytváří drobné improvizace
aktivně používá dynamické odstíny pp, p, mf, f, ff
zahraje v pomalém tempu z listu jednoduchý part na úrovni látky 1. ročníku
5. ročník
Žák:
rozvine hudební paměť
nacvičí dvojúhozy (úvod do problematiky paradidlů a dvojúhozů)
začíná používat hru s akcenty a rim-shot
rozvíjí smysl pro členění hudebních frází
z listu zahraje v pomalém tempu part na úrovni látky 2. ročníku
uplatňuje se při hře s jiným nástrojem nebo v souborových uskupeních
6. ročník
Žák:
ovládá víření PP-LL, PLPL (tom – tomy)
rozvine a prohloubí své improvizační schopnosti na různé bicí nástroje
umí zahrát na bicí soupravu vlastní improvizovaný doprovod s breaky
aktivně poslouchá nahrávky různých žánrů a reflektuje je
zahraje z listu předložený jednoduchý part na úrovni látky 3. ročníku
7. ročník
Žák:
zvládne zahrát rytmickou stupnici 1 2 3 4 5 6 7 8 7 6 5 4 3 2 1
ovládá základní techniku hry na rytmické a perkusní nástroje, využívá ji při hře doprovodů i sólově
při hře na bicí soupravu zvládá rytmické doprovody v základním tvaru i v jednoduchých variacích
podle potřeby a svých dispozic si seřídí a naladí nástroj
zvládá hru přiměřeně obtížných skladeb z listu
samostatně vyhledává a poslouchá skladby různých žánrů, reprodukuje jejich jednoduché motivy a inspiruje se jimi při vlastní hře
upevní znalosti tak, aby byl popřípadě sám schopen zahrát jednoduché skladby i bez pedagogického vedení
vybere (s pomocí učitele) a připraví repertoár absolventského koncertu, ovládá hru předem vybraných přednesových skladeb po stránce technické, výrazové a přednesové i hudebně vyjadřovací
II. STUPEŇ
1. a 2. ročník
Žák:
upevní a doplní znalosti z předcházejících ročníků
seznámí se s jednoduchými orchestrálními party
nacvičí jednoduchou sólovou skladbu
ovládá složitější doprovody (playbacky)
dokáže vybrat a použít nástroje s ohledem na hudební styly (výběr vhodných instrumentů, conga, bonga, timbales, claves, zvonce apod.)
ovládá doprovod k tanečním skladbám (např. polka, valčík, tango, foxtrot, waltz, rumba, samba, bossa-nova, beguine, cha-cha, mambo, rock, disco, swing, blues)
uplatňuje se při hře s jiným nástrojem nebo v souborových uskupeních
3. a 4. ročník
Žák:
ovládá různé druhy techniky hry
orientuje se v notovém zápise, samostatně řeší problematiku nástrojové techniky
nastuduje náročnější hudební skladbu pro daný nástroj, má vlastní představu o její interpretaci
zapojuje se do souborů nejrůznějšího obsazení a žánrového zaměření, zodpovědně spolupracuje na vytváření jejich společného zvuku výrazu a způsobu interpretace skladeb
ovládá hru z listu, dokáže číst partituru bicích nástrojů
doprovodí hudební skupinu (band), tvoří vlastní improvizace a fill in (pro hru na bicí soupravu)
profiluje se podle svého zájmu a preferencí; využívá své zkušenosti v neprofesionální umělecké praxi
navštěvuje koncerty, aktivně poslouchá hudbu a utváří si tak vlastní umělecký názor
absolvuje II. stupeň studia v ZUŠ veřejným vystoupením