Studijní zaměření – Hra na akordeon

Proč právě akordeon?

Tento přenosný a vícehlasý hudební nástroj s tradicí přibližně 200 let může posloužit jako nástroj sólový, doprovodný nebo nachází uplatnění v různých souborech. Dokáže do jisté míry napodobit barvu některých dalších hudebních nástrojů (varhany, harmonium, hoboj…). Již v názvu tohoto nástroje je naznačena jeho přednost – díky účelné konstrukci lze hrát akordy stiskem pouze jednoho knoflíku v doprovodné části. Začátečník tedy záhy zvládne doprovodit snadnou melodii harmonickými funkcemi (T,D,S).

Učební plán

Přípravné studium

Je realizováno formou individuální výuky podle varianty 1 nebo 2 pro přípravné studium I. stupně.

Název předmětu I. stupeň II. stupeň
1.r 2.r 3.r 4.r 5.r 6.r 7.r I.r II.r III.r IV.r
Hra na akordeon 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
Hudební nauka 1 1 1 1 1
*Komorní nebo souborová hra, sborový zpěv 1 1 1 1 1 1 1 1
Celkem 2 2 2 3 3 2 2 2 2 2 2

*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1– 2 hodiny

Učební osnovy vyučovacího předmětu Hra na akordeon

Přípravné studium

Žák:

  • pojmenuje základní části nástroje • dbá na správné držení nástroje

  • předvede základní postavení pravé ruky na klávesách (rozsah c2–g2)

  • orientuje se na hmatníku levé ruky (nalezne basový knoflík C, G, D, F)

  • pozná a dodržuje měchové značky • čte a hraje noty v G klíči (c2–g2)

I. STUPEŇ

1. ročník

Žák:

  • uplatní základní návyky a dovednosti (správné sezení, držení nástroje, postavení pravé a levé ruky), které získal v přípravném ročníku, pokud ho navštěvoval

  • využije vedení měchu a dodržuje znaménka na tah a tlak

  • zná a používá noty v houslovém klíči v rozsahu c1 až c2, orientuje se a využívá znalosti základních basů s příslušnými durovými akordy (C, G, D, F) na hmatníku levé ruky

  • předvede souhru obou rukou na jednoduchých cvičeních

  • zahraje lidovou píseň nebo přednesovou skladbičku zpaměti a snadnou lidovou píseň dle sluchu

2. ročník

Žák:

  • rozliší a zahraje dle základních dynamických znamének (p, mf, f)

  • rozliší základní tempa

  • zahraje v legatu a staccatu

  • rozšíří pětiprstovou polohu posunem pravé ruky

  • zahraje durovou stupnici v rozsahu jedné oktávy (C, G, D, A, F) dohromady nebo zvlášť

  • obohatí hru o další rytmické prvky

  • zahraje podle svých individuálních schopností zpaměti jednoduchou píseň či snadnou přednesovou skladbu

3. ročník

Žák:

  • rozvine dynamiku o další stupně (crescendo, decrescendo) plynulým vedením měchu

  • zahraje tónický kvintakord durových stupnic s obraty dohromady, nebo zvlášť

  • zahraje z listu v pětiprstové poloze

  • seznámí se s hrou dvojhmatů a jednoduchého dvojhlasu v pravé ruce

  • prohloubí hru rozličných rytmických prvků (tečkovaný rytmus, synkopa, triola)

  • rozšíří polohu pravé i levé ruky pomocí skoků

  • podle svých individuálních schopností zahraje zpaměti snadnější přednesové skladby odlišného charakteru

4. ročník

Žák:

  • využívá barevných možností nástroje – základní techniku rejstříkování (znalost označení rejstříků a jejich přepínání)

  • vytvoří doprovod k jednoduchým písním za použití T, S, D

  • zapojí se do komorní nebo souborové hry podle svých individuálních schopností

  • zhodnotí výkony svoje a svých spolužáků

5. ročník

Žák:

  • zahraje stupnici harmonickou a melodickou moll v rozsahu 1 oktávy a tříhlasý mollový kvintakord s obraty zvlášť

  • zdokonalí hru ve dvojhmatech v různých intervalech (tercie, sexty)

  • rozliší a realizuje hru s melodickými ozdobami

  • zvýší úroveň měchové, technické, rytmické a dynamické stránky hry

  • uplatní a prohloubí rejstříkovou techniku pravé i levé ruky

  • rozšíří svůj repertoár o skladby vyššího populáru

6. ročník

Žák:

  • zahraje stupnice dur a moll s tříhlasým akordem a obraty dohromady

  • zdokonalí techniku hry na etudách a přednesových skladbách (dodržuje tempová a výrazová označení)

  • dbá na dodržování stylové interpretace přednesových skladeb

  • zahraje jednoduchou polyfonní skladbu

  • zahraje dle svých individuálních schopností zpaměti přednesové skladby

  • se podílí na výběru skladeb s vyučujícím

  • umí zhodnotit výkon svůj i svých spolužáků

7. ročník

Žák:

  • připraví se a zahraje (sólově nebo v rámci komorního seskupení) na absolventském vystoupení, kde uplatní dosavadní znalosti, schopnosti a dovednosti

  • zvládá prstovou techniku pravé i levé ruky v rámci svých motorických schopností

  • zahraje zpaměti přednesové skladby, na jejichž výběru se podílí s vyučujícím

  • zvládne hru přiměřeně obtížných skladeb z listu podle svých individuálních schopností a možností

  • dokáže analyzovat výkon svůj i svých spolužáků

II. STUPEŇ

1. a 2. ročník

Žák:

  • naváže na vědomosti a dovednosti získané v I. stupni studia na ZUŠ

  • vybere si literaturu ve spolupráci s vyučujícím

  • ovládá svůj nástroj po stránce technické a propojuje poznatky z hudební nauky se hrou na nástroj

  • zdokonalí práci s tónem (kultivovaný tón), prohloubí dynamické a agogické cítění

  • předvede hru zpaměti, zvládá hlavní technické a výrazové možnosti nástroje

  • samostatně nastuduje skladby dle své individuální technické a výrazové úrovně, (navrhne prstoklady, znaménka pro práci s měchem)

  • prezentuje svou systematickou a cílevědomou domácí přípravu, při níž využívá znalosti, jak nastudovat obtížnější místa

3. a 4. ročník

Žák:

  • interpretuje skladby různých stylů a žánrů (adekvátně tomu uplatní měchovou techniku, frázování)

  • při hře využívá poznatky o výrazu hrané skladby a je schopen vlastního názorového vyjádření přednesové stránky dané skladby

  • využije své znalosti a dovednosti tak, aby se byl schopen uplatnit jako sólista či hráč v komorním seskupení nebo člen souboru

  • zaměří se podle svého zájmu a rozvine na základě svých znalostí, schopností a dovedností svoji technickou a muzikální úroveň tak, aby v umělecké praxi úspěšně obstál jako dobrý a pohotový hudebník

  • připraví se a zahraje (sólově nebo v rámci komorního seskupení) na absolventském vystoupení