Studijní zaměření – Hra na akordeon
Proč právě akordeon?
Tento přenosný a vícehlasý hudební nástroj s tradicí přibližně 200 let může posloužit jako nástroj sólový, doprovodný nebo nachází uplatnění v různých souborech. Dokáže do jisté míry napodobit barvu některých dalších hudebních nástrojů (varhany, harmonium, hoboj…). Již v názvu tohoto nástroje je naznačena jeho přednost – díky účelné konstrukci lze hrát akordy stiskem pouze jednoho knoflíku v doprovodné části. Začátečník tedy záhy zvládne doprovodit snadnou melodii harmonickými funkcemi (T,D,S).
Učební plán
Přípravné studium
Je realizováno formou individuální výuky podle varianty 1 nebo 2 pro přípravné studium I. stupně.
Název předmětu | I. stupeň | II. stupeň | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.r | 2.r | 3.r | 4.r | 5.r | 6.r | 7.r | I.r | II.r | III.r | IV.r | |
Hra na akordeon | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Hudební nauka | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
*Komorní nebo souborová hra, sborový zpěv | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||
Celkem | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
*poznámka: povinný volitelný předmět, v případě sborového zpěvu 1– 2 hodiny
Učební osnovy vyučovacího předmětu Hra na akordeon
Přípravné studium
Žák:
pojmenuje základní části nástroje • dbá na správné držení nástroje
předvede základní postavení pravé ruky na klávesách (rozsah c2–g2)
orientuje se na hmatníku levé ruky (nalezne basový knoflík C, G, D, F)
pozná a dodržuje měchové značky • čte a hraje noty v G klíči (c2–g2)
I. STUPEŇ
1. ročník
Žák:
uplatní základní návyky a dovednosti (správné sezení, držení nástroje, postavení pravé a levé ruky), které získal v přípravném ročníku, pokud ho navštěvoval
využije vedení měchu a dodržuje znaménka na tah a tlak
zná a používá noty v houslovém klíči v rozsahu c1 až c2, orientuje se a využívá znalosti základních basů s příslušnými durovými akordy (C, G, D, F) na hmatníku levé ruky
předvede souhru obou rukou na jednoduchých cvičeních
zahraje lidovou píseň nebo přednesovou skladbičku zpaměti a snadnou lidovou píseň dle sluchu
2. ročník
Žák:
rozliší a zahraje dle základních dynamických znamének (p, mf, f)
rozliší základní tempa
zahraje v legatu a staccatu
rozšíří pětiprstovou polohu posunem pravé ruky
zahraje durovou stupnici v rozsahu jedné oktávy (C, G, D, A, F) dohromady nebo zvlášť
obohatí hru o další rytmické prvky
zahraje podle svých individuálních schopností zpaměti jednoduchou píseň či snadnou přednesovou skladbu
3. ročník
Žák:
rozvine dynamiku o další stupně (crescendo, decrescendo) plynulým vedením měchu
zahraje tónický kvintakord durových stupnic s obraty dohromady, nebo zvlášť
zahraje z listu v pětiprstové poloze
seznámí se s hrou dvojhmatů a jednoduchého dvojhlasu v pravé ruce
prohloubí hru rozličných rytmických prvků (tečkovaný rytmus, synkopa, triola)
rozšíří polohu pravé i levé ruky pomocí skoků
podle svých individuálních schopností zahraje zpaměti snadnější přednesové skladby odlišného charakteru
4. ročník
Žák:
využívá barevných možností nástroje – základní techniku rejstříkování (znalost označení rejstříků a jejich přepínání)
vytvoří doprovod k jednoduchým písním za použití T, S, D
zapojí se do komorní nebo souborové hry podle svých individuálních schopností
zhodnotí výkony svoje a svých spolužáků
5. ročník
Žák:
zahraje stupnici harmonickou a melodickou moll v rozsahu 1 oktávy a tříhlasý mollový kvintakord s obraty zvlášť
zdokonalí hru ve dvojhmatech v různých intervalech (tercie, sexty)
rozliší a realizuje hru s melodickými ozdobami
zvýší úroveň měchové, technické, rytmické a dynamické stránky hry
uplatní a prohloubí rejstříkovou techniku pravé i levé ruky
rozšíří svůj repertoár o skladby vyššího populáru
6. ročník
Žák:
zahraje stupnice dur a moll s tříhlasým akordem a obraty dohromady
zdokonalí techniku hry na etudách a přednesových skladbách (dodržuje tempová a výrazová označení)
dbá na dodržování stylové interpretace přednesových skladeb
zahraje jednoduchou polyfonní skladbu
zahraje dle svých individuálních schopností zpaměti přednesové skladby
se podílí na výběru skladeb s vyučujícím
umí zhodnotit výkon svůj i svých spolužáků
7. ročník
Žák:
připraví se a zahraje (sólově nebo v rámci komorního seskupení) na absolventském vystoupení, kde uplatní dosavadní znalosti, schopnosti a dovednosti
zvládá prstovou techniku pravé i levé ruky v rámci svých motorických schopností
zahraje zpaměti přednesové skladby, na jejichž výběru se podílí s vyučujícím
zvládne hru přiměřeně obtížných skladeb z listu podle svých individuálních schopností a možností
dokáže analyzovat výkon svůj i svých spolužáků
II. STUPEŇ
1. a 2. ročník
Žák:
naváže na vědomosti a dovednosti získané v I. stupni studia na ZUŠ
vybere si literaturu ve spolupráci s vyučujícím
ovládá svůj nástroj po stránce technické a propojuje poznatky z hudební nauky se hrou na nástroj
zdokonalí práci s tónem (kultivovaný tón), prohloubí dynamické a agogické cítění
předvede hru zpaměti, zvládá hlavní technické a výrazové možnosti nástroje
samostatně nastuduje skladby dle své individuální technické a výrazové úrovně, (navrhne prstoklady, znaménka pro práci s měchem)
prezentuje svou systematickou a cílevědomou domácí přípravu, při níž využívá znalosti, jak nastudovat obtížnější místa
3. a 4. ročník
Žák:
interpretuje skladby různých stylů a žánrů (adekvátně tomu uplatní měchovou techniku, frázování)
při hře využívá poznatky o výrazu hrané skladby a je schopen vlastního názorového vyjádření přednesové stránky dané skladby
využije své znalosti a dovednosti tak, aby se byl schopen uplatnit jako sólista či hráč v komorním seskupení nebo člen souboru
zaměří se podle svého zájmu a rozvine na základě svých znalostí, schopností a dovedností svoji technickou a muzikální úroveň tak, aby v umělecké praxi úspěšně obstál jako dobrý a pohotový hudebník
připraví se a zahraje (sólově nebo v rámci komorního seskupení) na absolventském vystoupení