Předmět Hudební nauka

Učební plán vyučovacího předmětu Hudební nauka – viz učební plány jednotlivých studijních zaměření hudebního oboru.

Učební osnovy vyučovacího předmětu Hudební nauka

1. ročník

Žák:

  • orientuje se v pojmu notová osnova (popis a funkce)

  • procvičí rytmus ve 2/4, 3/4, 4/4 taktu, sám vytvoří dle své fantazie jednoduché melodické a rytmické útvary, reaguje na dirigentská gesta

  • orientuje se ve stupnici C, G, D, A, F dur • seznámí se a rozliší užití T, D v doprovodu

  • pojmenuje hudební nástroje a zná jejich základní rozdělení, ovládá skupinovou souhru s využitím Orffových nástrojů

  • zazpívá kromě jednohlasých písní i jednoduchý kánon

  • aktivně poslouchá kratší skladby (písničky) a umí na ně vyjádřit a zdůvodnit svůj názor

2. ročník

Žák:

  • zdokonalí čtení a zápis not v houslovém klíči

  • vyjmenuje pořadí křížků a bé

  • orientuje se ve stupnicích a tóninách dur do 4 křížků a bé, vytvoří základní kvintakordy T, S, D

  • vysvětlí a používá základní hudební pojmy, označení a názvosloví, jejichž výčet postupně a nadále rozvíjí

  • rozliší sluchem tónorod dur a moll

  • vyjmenuje základní intervaly

3. ročník

Žák:

  • se orientuje v notovém zápisu, dokáže pojmenovat noty v houslovém a basovém klíči s křížky a bé

  • zná rozdělení mollových stupnic, je schopen rozepsat 3 základní varianty mollových stupnic do notové osnovy (sluchovou analýzou pozná, o kterou ze stupnic se jedná)

  • vysvětlí pojem enharmonická záměna a v praxi nahradí dané tóny

  • definuje intervaly, jejich rozdělení a je schopen tvořit malou a velkou sekundu a tercii v notovém zápisu. (rozpoznává výškové rozdíly mezi velkou a malou sekundou a tercií, čistou primou, kvartou, kvintou a oktávou sluchem).

  • orientuje se v délkových hodnotách not, zná pojem triola, synkopa – dokáže je zatleskat a zazpívat, zaznamenat jednoduchou hudební myšlenku

  • vyjmenuje časovou posloupnost hudebních slohů od renesance po hudbu 20. století

  • vyjmenuje hudební žánry, které předcházely vzniku populární hudby

4. ročník

Žák:

  • naváže na znalosti a poznatky z předchozích ročníků

  • zná pojem akord – kvintakord a jeho stavbu, je schopen vytvořit sextakord a kvartsextakord v notovém zápisu, vysvětlí princip tvoření septakordů

  • zapíše všechny stupnice dur a moll dle zadání do notové osnovy, rozumí jejich stavbě

  • určí rozdíl v základních tempových označeních a je schopen vysvětlit termíny nejpoužívanějšího italského hudebního názvosloví

  • definuje intervaly, dle zadání je schopen zapsat interval do notové osnovy a transponovat jej

  • zúčastní se projektu zaměřeného na zápis jednohlasé skladby či písně a tvorbu snadného doprovodu do not a její transpozici do jiné tóniny

  • orientuje se v různých hudebních uskupeních a v principu rozdělení lidských hlasů

  • zná časovou osu vývoje hudebních slohů, má vědomí o charakteristických znacích hudebního vyjadřování v epochách renesance, baroka, klasicismu, romantismu a hudby 20. století.

  • definuje rozdíl mezi třemi základními pilíři populární hudby (rock and roll, rock, pop) a zná jejich průkopníky, rozliší rozdíl mezi rockovým a popovým složením kapely

5. ročník

Žák:

  • popíše složení komorního a symfonického orchestru, chápe princip rozdělení hudebních nástrojů do skupin a identifikuje je

  • obohatí svoje znalosti o další pojmy hudebního názvosloví, definuje a vysvětlí základní hudební útvary jednoduchých hudebních forem – koncert, sonata, variace, rondo, malá písňová forma

  • utřídí si znalosti o životě významných skladatelů ve vývoji v rámci hudebních. slohů, zná stěžejní symfonická díla a opery poslechem ukázek

  • na základě poslechu rozezná a zařadí skladby populární hudby do jednotlivých žánrů (rock and roll, rock, pop, metal, hip-hop atd.)

  • propojuje teoretické vědomosti s praktickými dovednostmi, chápe význam tohoto spojení (práce s PC s hudebně-teoretickými programy)