Předmět Hudební nauka
Učební plán vyučovacího předmětu Hudební nauka – viz učební plány jednotlivých studijních zaměření hudebního oboru.
Učební osnovy vyučovacího předmětu Hudební nauka
1. ročník
Žák:
orientuje se v pojmu notová osnova (popis a funkce)
procvičí rytmus ve 2/4, 3/4, 4/4 taktu, sám vytvoří dle své fantazie jednoduché melodické a rytmické útvary, reaguje na dirigentská gesta
orientuje se ve stupnici C, G, D, A, F dur • seznámí se a rozliší užití T, D v doprovodu
pojmenuje hudební nástroje a zná jejich základní rozdělení, ovládá skupinovou souhru s využitím Orffových nástrojů
zazpívá kromě jednohlasých písní i jednoduchý kánon
aktivně poslouchá kratší skladby (písničky) a umí na ně vyjádřit a zdůvodnit svůj názor
2. ročník
Žák:
zdokonalí čtení a zápis not v houslovém klíči
vyjmenuje pořadí křížků a bé
orientuje se ve stupnicích a tóninách dur do 4 křížků a bé, vytvoří základní kvintakordy T, S, D
vysvětlí a používá základní hudební pojmy, označení a názvosloví, jejichž výčet postupně a nadále rozvíjí
rozliší sluchem tónorod dur a moll
vyjmenuje základní intervaly
3. ročník
Žák:
se orientuje v notovém zápisu, dokáže pojmenovat noty v houslovém a basovém klíči s křížky a bé
zná rozdělení mollových stupnic, je schopen rozepsat 3 základní varianty mollových stupnic do notové osnovy (sluchovou analýzou pozná, o kterou ze stupnic se jedná)
vysvětlí pojem enharmonická záměna a v praxi nahradí dané tóny
definuje intervaly, jejich rozdělení a je schopen tvořit malou a velkou sekundu a tercii v notovém zápisu. (rozpoznává výškové rozdíly mezi velkou a malou sekundou a tercií, čistou primou, kvartou, kvintou a oktávou sluchem).
orientuje se v délkových hodnotách not, zná pojem triola, synkopa – dokáže je zatleskat a zazpívat, zaznamenat jednoduchou hudební myšlenku
vyjmenuje časovou posloupnost hudebních slohů od renesance po hudbu 20. století
vyjmenuje hudební žánry, které předcházely vzniku populární hudby
4. ročník
Žák:
naváže na znalosti a poznatky z předchozích ročníků
zná pojem akord – kvintakord a jeho stavbu, je schopen vytvořit sextakord a kvartsextakord v notovém zápisu, vysvětlí princip tvoření septakordů
zapíše všechny stupnice dur a moll dle zadání do notové osnovy, rozumí jejich stavbě
určí rozdíl v základních tempových označeních a je schopen vysvětlit termíny nejpoužívanějšího italského hudebního názvosloví
definuje intervaly, dle zadání je schopen zapsat interval do notové osnovy a transponovat jej
zúčastní se projektu zaměřeného na zápis jednohlasé skladby či písně a tvorbu snadného doprovodu do not a její transpozici do jiné tóniny
orientuje se v různých hudebních uskupeních a v principu rozdělení lidských hlasů
zná časovou osu vývoje hudebních slohů, má vědomí o charakteristických znacích hudebního vyjadřování v epochách renesance, baroka, klasicismu, romantismu a hudby 20. století.
definuje rozdíl mezi třemi základními pilíři populární hudby (rock and roll, rock, pop) a zná jejich průkopníky, rozliší rozdíl mezi rockovým a popovým složením kapely
5. ročník
Žák:
popíše složení komorního a symfonického orchestru, chápe princip rozdělení hudebních nástrojů do skupin a identifikuje je
obohatí svoje znalosti o další pojmy hudebního názvosloví, definuje a vysvětlí základní hudební útvary jednoduchých hudebních forem – koncert, sonata, variace, rondo, malá písňová forma
utřídí si znalosti o životě významných skladatelů ve vývoji v rámci hudebních. slohů, zná stěžejní symfonická díla a opery poslechem ukázek
na základě poslechu rozezná a zařadí skladby populární hudby do jednotlivých žánrů (rock and roll, rock, pop, metal, hip-hop atd.)
propojuje teoretické vědomosti s praktickými dovednostmi, chápe význam tohoto spojení (práce s PC s hudebně-teoretickými programy)