Hodnocení žáků a vlastní hodnocení školy
Zásady hodnocení žáků
Účelem a cílem hodnocení je poskytnutí informací o průběhu a výsledcích výchovy a vzdělávání žákům a jejich zákonným zástupcům. Hodnotící kritéria jsou v provázanosti s motivačními prvky a poskytují žákům pozitivní zpětnou vazbu jako podnět ke sebezdokonalování.
Do hodnocení zahrnujeme komplexní posouzení všech výstupů, kterých se nám od žáků dostává. Žáci dostávají prostor i k sebehodnocení. Jde o úroveň vlastního rozvoje a utváření klíčových kompetencí v rámci nastavených požadovaných znalostí a dovedností v jednotlivých ročnících všech oborů a studijních zaměření vzhledem k osobnímu maximu žáka. Dále v souladu s cíli ZUV hodnotíme chování, postoje, aktivitu a přístup žáka k uměleckému vzdělávání, míru snahy o spolupráci s ostatními. Vedeme žáky ke schopnosti posoudit a zhodnotit výkon svůj i ostatních se snahou o pozitivní přístup. Žáci jsou předem seznamováni s kritérii hodnocení. Stupeň hodnocení klasifikačním stupněm u postupových komisionálních zkoušek je hodnocením za momentální výkon při zkoušce a nemusí být shodný se stupněm hodnocení na vysvědčení, který hodnotí průběh a dosahování očekávaných výstupů v průběhu příslušného školního roku.
*Postupová zkouška v hudebním oboru může mít i formu koncertů studijních zaměření v kombinaci se zkouškou komisionální. V období distanční výuky postupuje žák do vyššího ročníku na základě splnění očekávaných výstupů pro příslušný ročník studia. Pro průběžné hodnocení žáků zejména přípravného studia, mohou učitelé využívat i další motivační možnosti hodnocení (slovní hodnocení, nálepky, razítka, obrázky).
*poznámka: konání postupových zkoušek vyhlašuje ředitel školy s dvouměsíčním předstihem
Způsob hodnocení žáků
Žáci jsou hodnoceni v pololetí a na konci školního roku stupněm prospěchu a celkovou klasifikací. V pololetí školního roku obdrží výpis z vysvědčení, na konci školního roku vysvědčení a závěrečné vysvědčení po absolvování I. nebo II. stupně studia v ZUŠ. V případě stanovení očekávaných výstupů v delších časových úsecích než jeden rok (např. ve II. stupni všech oborů, ve sborovém zpěvu a v komorní a souborové hře) klasifikujeme pokroky žáka směrem k míře splnění platných učebních osnov.
Jednotlivé předměty se hodnotí klasifikačními stupni dle Vyhlášky č. 71/2005 Sb., o základním uměleckém vzdělávání v rozsahu čtyřstupňové klasifikační stupnice. Žáci v přípravném studiu I. stupně obdrží na konci školního roku Potvrzení o docházce do přípravného ročníku. Žáci v přípravném studiu II. stupně obdrží na konci školního roku vysvědčení. Žáci hudebního a výtvarného oboru jsou převážně pravidelně klasifikováni v jednotlivých hodinách do žákovských knížek, v tanečním a literárně-dramatickém oboru v kontinuálně navazujících intervalech hodnocení v návaznosti na dosažení určité znalosti či dovednosti.
Na konci I. a III. čtvrtletí školního roku jsou žáci všech oborů hodnoceni slovně v žákovských knížkách. Toto hodnocení odpovídá nastaveným kritériím hodnocení. Klasifikace předmětu Hudební nauka je zaznamenávána do žákovské knížky. Hodnocení v kolektivní výuce je zaznamenáváno do třídních knih pro kolektivní výuku v pololetní a závěrečné klasifikaci. Za mimořádné výsledky ve studiu a vzornou reprezentaci školy mohou žáci obdržet na návrh učitele předmětu pochvalu ředitele školy.
Klasifikační stupně prospěchu žáků
výborný
chvalitebný
uspokojivý
neuspokojivý
Celkové hodnocení má na vysvědčení tři stupně:
prospěl (-a) s vyznamenáním
prospěl (-a)
neprospěl (-a)
Kritéria klasifikačních stupňů
Výborný
Splnění očekávaných výstupů vzdělávacího obsahu předmětu v jednotlivém ročníku. Odpovídající úroveň domácí přípravy, aktivní přístup a samostatnost, účast na vystoupeních a výstavách, případně na soutěžích. Dodržování norem chování v souladu se školním řádem.
Chvalitebný
Splnění očekávaných výstupů vzdělávacího obsahu předmětu v jednotlivém ročníku s drobnými nedostatky. Domácí příprava v míře dostačující k dosahování a rozvoji celkových dílčích dovedností. Aktivní přístup a převažující míra samostatnosti, účast na vystoupeních a výstavách, případně na soutěžích. Dodržování norem chování v souladu se školním řádem.
Uspokojivý
Splnění očekávaných výstupů vzdělávacího obsahu předmětu v jednotlivém ročníku s většími nedostatky. Domácí příprava nepravidelná, pasivnější přístup, nižší míra samostatnosti a účasti na vystoupeních a výstavách. Dodržování norem chování v souladu se školním řádem vyžaduje zvýšenou míru pedagogického dohledu.
Neuspokojivý
Nesplnění očekávaných výstupů vzdělávacího obsahu předmětu v jednotlivém ročníku. Nedodržování norem chování v souladu se školním řádem
Hodnocení klasifikačním stupněm neuspokojivý v hlavním předmětu neumožňuje opakování ročníku a znamená vyloučení žáka ze studia v ZUŠ.
Oblasti vlastního hodnocení školy
Hlavní oblasti vlastního hodnocení činnosti školy jsou:
podmínky ke vzdělávání
obsah a průběh vzdělávání
podpora školy žákům, spolupráce a komunikace s rodiči, vliv a působení vzájemných vztahů školy, žáků, rodičů a dalších osob na vzdělávání
výsledky vzdělávání žáků
řízení školy, kvalita personální práce, kvalita dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
míra dosažených výsledků činnosti v rozhodujících oblastech školy vzhledem k ekonomickým vstupům a podmínkám pro vzdělávání