Hodnocení žáků a vlastní hodnocení školy

Zásady hodnocení žáků

Účelem a cílem hodnocení je poskytnutí informací o průběhu a výsledcích výchovy a vzdělávání žákům a jejich zákonným zástupcům. Hodnotící kritéria jsou v provázanosti s motivačními prvky a poskytují žákům pozitivní zpětnou vazbu jako podnět ke sebezdokonalování.

Do hodnocení zahrnujeme komplexní posouzení všech výstupů, kterých se nám od žáků dostává. Žáci dostávají prostor i k sebehodnocení. Jde o úroveň vlastního rozvoje a utváření klíčových kompetencí v rámci nastavených požadovaných znalostí a dovedností v jednotlivých ročnících všech oborů a studijních zaměření vzhledem k osobnímu maximu žáka. Dále v souladu s cíli ZUV hodnotíme chování, postoje, aktivitu a přístup žáka k uměleckému vzdělávání, míru snahy o spolupráci s ostatními. Vedeme žáky ke schopnosti posoudit a zhodnotit výkon svůj i ostatních se snahou o pozitivní přístup. Žáci jsou předem seznamováni s kritérii hodnocení. Stupeň hodnocení klasifikačním stupněm u postupových komisionálních zkoušek je hodnocením  za momentální výkon při zkoušce a nemusí být shodný se stupněm hodnocení na vysvědčení, který hodnotí průběh a dosahování očekávaných výstupů v průběhu příslušného školního roku.

*Postupová zkouška v hudebním oboru může mít i formu koncertů studijních zaměření v kombinaci se zkouškou komisionální. V období distanční výuky postupuje žák do vyššího ročníku na základě splnění očekávaných výstupů pro příslušný ročník studia. Pro průběžné hodnocení žáků zejména přípravného studia, mohou učitelé využívat i další motivační možnosti hodnocení (slovní hodnocení, nálepky, razítka, obrázky).

*poznámka: konání postupových zkoušek vyhlašuje ředitel školy s dvouměsíčním předstihem

Způsob hodnocení žáků

Žáci jsou hodnoceni v pololetí a na konci školního roku stupněm prospěchu a celkovou klasifikací. V pololetí školního roku obdrží výpis z vysvědčení, na konci školního roku vysvědčení a závěrečné vysvědčení po absolvování I. nebo II. stupně studia v ZUŠ. V případě stanovení očekávaných výstupů v delších časových úsecích než jeden rok (např. ve II. stupni všech oborů, ve sborovém zpěvu a v komorní a souborové hře) klasifikujeme pokroky žáka směrem k míře splnění platných učebních osnov.

Jednotlivé předměty se hodnotí klasifikačními stupni dle Vyhlášky č. 71/2005 Sb., o základním uměleckém vzdělávání v rozsahu čtyřstupňové klasifikační stupnice. Žáci v přípravném studiu I. stupně obdrží na konci školního roku Potvrzení o docházce do přípravného ročníku. Žáci v přípravném studiu II. stupně obdrží na konci školního roku vysvědčení. Žáci hudebního a výtvarného oboru jsou převážně pravidelně klasifikováni v jednotlivých hodinách do žákovských knížek, v tanečním a literárně-dramatickém oboru v kontinuálně navazujících intervalech hodnocení v návaznosti na dosažení určité znalosti či dovednosti.

Na konci I. a III. čtvrtletí školního roku jsou žáci všech oborů hodnoceni slovně v žákovských knížkách. Toto hodnocení odpovídá nastaveným kritériím hodnocení. Klasifikace předmětu Hudební nauka je zaznamenávána do žákovské knížky. Hodnocení v kolektivní výuce je zaznamenáváno do třídních knih pro kolektivní výuku v pololetní a závěrečné klasifikaci. Za mimořádné výsledky ve studiu a vzornou reprezentaci školy mohou žáci obdržet na návrh učitele předmětu pochvalu ředitele školy.

Klasifikační stupně prospěchu žáků

  1. výborný

  2. chvalitebný

  3. uspokojivý

  4. neuspokojivý

Celkové hodnocení má na vysvědčení tři stupně:

  • prospěl (-a) s vyznamenáním

  • prospěl (-a)

  • neprospěl (-a)

Kritéria klasifikačních stupňů

  1. Výborný

    Splnění očekávaných výstupů vzdělávacího obsahu předmětu v jednotlivém ročníku. Odpovídající úroveň domácí přípravy, aktivní přístup a samostatnost, účast na vystoupeních a výstavách, případně na soutěžích. Dodržování norem chování v souladu se školním řádem.

  2. Chvalitebný

    Splnění očekávaných výstupů vzdělávacího obsahu předmětu v jednotlivém ročníku s drobnými nedostatky. Domácí příprava v míře dostačující k dosahování a rozvoji celkových dílčích dovedností. Aktivní přístup a převažující míra samostatnosti, účast na vystoupeních a výstavách, případně na soutěžích. Dodržování norem chování v souladu se školním řádem.

  3. Uspokojivý

    Splnění očekávaných výstupů vzdělávacího obsahu předmětu v jednotlivém ročníku s většími nedostatky. Domácí příprava nepravidelná, pasivnější přístup, nižší míra samostatnosti a účasti na vystoupeních a výstavách. Dodržování norem chování v souladu se školním řádem vyžaduje zvýšenou míru pedagogického dohledu.

  4. Neuspokojivý

    Nesplnění očekávaných výstupů vzdělávacího obsahu předmětu v jednotlivém ročníku. Nedodržování norem chování v souladu se školním řádem

    Hodnocení klasifikačním stupněm neuspokojivý v hlavním předmětu neumožňuje opakování ročníku a znamená vyloučení žáka ze studia v ZUŠ.

Oblasti vlastního hodnocení školy

Hlavní oblasti vlastního hodnocení činnosti školy jsou:

  1. podmínky ke vzdělávání

  2. obsah a průběh vzdělávání

  3. podpora školy žákům, spolupráce a komunikace s rodiči, vliv a působení vzájemných vztahů školy, žáků, rodičů a dalších osob na vzdělávání

  4. výsledky vzdělávání žáků

  5. řízení školy, kvalita personální práce, kvalita dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků

  6. míra dosažených výsledků činnosti v rozhodujících oblastech školy vzhledem k ekonomickým vstupům a podmínkám pro vzdělávání