1996 - 2012 (rozvoj školy)

Posláním všech uměleckých oborů školy (hudebního, tanečního, literárně dramatického a výtvarného) je umožnit žákům projít estetickou kultivací, poskytnout základy odborného vzdělání tak, aby ve svém životě jako amatéři nebo profesionálové své dovednosti uplatnili, vychovat žáky s určitým měřítkem hodnot, kteří by přistupovali k umění s vědomím, že tyto hodnoty jsou výsledkem cílevědomé a ukázněné práce, byli vnímavými a kulturními lidmi. Kvalita výuky, úroveň výsledků práce včetně rozvoje osobnosti žáků a utváření všeobecné kulturnosti se daří. Vztahy mezi učiteli a žáky jsou nejen ve vyučování pozitivní, citelná je spolupráce a nadšení při přípravě a účasti na koncertech, akcích i soutěžích, apod. Jsou respektovány potřeby žáků a jejich zákonných zástupců. Udržuje se a stále se zvyšuje kvalita výuky. Pozornost je věnována talentovaným žákům, ti mohou reprezentovat školu a připravovat se na studium na středních uměleckých školách, jsou připravováni k talentovým zkouškám.

V hudebním oboru je preferována výuka komorní, souborové a orchestrální hry. Stále se rozvíjí spolupráce mezi jednotlivými obory na společných projektech.

Personální zabezpečení školy je velmi dobré, tvoří jej stabilní pedagogický sbor, který splňuje odbornou a pedagogickou způsobilost. Každoročně se dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků účastní většina pedagogů. Ve škole je vytvořeno přátelské a kulturní prostředí, dobré vztahy mezi učiteli, žáky a rodiči, které je založené na vzájemné a důvěře, úctě a respektu. Materiálně technické zabezpečení výuky - škola za svou dobu existence právního subjektu, od roku 1996, (pozn. byla jednou z posledních ZUŠ, která byla převedena na právní subjektivitu příspěvkové organizace. Byla ve finanční nevýhodě, bez finančních dotací, na pokraji kolapsu, protože školy v okrese Brno – město a Brno – venkov přecházely na právní subjektivitu již od roku 1991). Škola prošla postupnou modernizací, má kvalitní učební pomůcky, hudební nástroje, notový materiál, je vybavena počítačovou technikou, má k dispozici jak v Modřicích tak v Ořechově koncertní sály pro své prezentace, pěkné taneční sály, vlastní zázemí pro literárně dramatický a výtvarný obor. Je zakoupeno přenosné nahrávací zařízení, videokamery, fotoaparáty nejen pro výuku, ale i pro účely prezentace, archivace. Byl zakoupen nový nábytek, včetně veškerého vybavení do všech učeben a prostor v budovách školy v Modřicích a v Ořechově. Pro Hudební nauku a výtvarný obor bylo zakoupeno nové vybavení potřebné pro řádnou výuku. Je vytvořeno estetické prostředí v budovách všech tří škol, příjemné pracovní prostředí pro pedagogy a ostatní zaměstnance školy, pořízeny nové počítače, včetně veškerého moderního příslušenství, vytvořeno zázemí pro odpočinek, zřízeno připojení k Internetu, ve všech třech budovách školy. Všechny tyto výše popsané investice byly uskutečněny především z vlastních finančních zdrojů, to znamená ze školného a z dotací města Modřice.

Celková kultura školy je jeden z klíčových faktorů fungování školy, zahrnuje mezilidské vztahy, komunikaci mezi všemi lidmi ve škole, kolegiální spolupráci mezi učiteli a ředitelkou, učiteli navzájem, společnou účastí na tvorbě a rozvoji školy, spolupráci s vnějším okolím školy, fyzické prostředí školy, reprezentací školy a její pověstí u odborné a rodičovské veřejnosti. Naše škola plní svou úlohu, je kulturní institucí, která se zapsala do povědomí veřejnosti a stala se nedílnou součástí kulturního života. Základní umělecká škola v Ořechově děkuje za stálou a upřímnou spolupráci Městskému úřadu v Modřicích a Obecnímu úřadu v Ořechově. Poděkování patří panu starostovi Ing. Josefu Brabencovi v Ořechově, panu starostovi Ing. Josefu Šiškovi a paní místostarostce Ing. Haně Chybíkové v Modřicích za obrovskou podporu naší školy.

Slovo ředitelky Základní umělecké školy Ořechov - Modřice k 60. výročí založení školy v roce 2011/2012

"S upřímnou radostí a zároveň nostalgií píši tyto řádky. 60 let života naší školy, 60 let lidského života, takové výročí vyvolává sváteční pocity. Ohlédnutí se zpět, úspěchy, prohry, skromná každodenní práce zůstává neoslavována, je čas vyslovit přání a poděkovat. Je mi ctí pracovat s lidmi na naší škole, chci svým kolegům poděkovat, věřím, že je tento dotek vědomí pohladí, inspiruje a povzbudí do další práce. Poznala jsem díky práci ředitelky dobré lidi, kteří mají společnou radost i vzpomínky. Mnohokrát jsem cítila, jak křehká může být myšlenka, slovo, jak pevná umí být naše tvrdošíjnost, kolik lidí - tolik pohledů. Přitom sami nejlépe víme, že jsme součástí tvořivé síly, sledovala jsem, jak společným úsilím, potlačením malicherností a vlastní důležitosti, soustředěním se na společný cíl, že něco umím, si každý z nás našel své místo v týmu na naší škole. My pedagogové máme obrovskou zodpovědnost, ale také velké štěstí pracovat s dětmi, každé z nich je jedinečné, originál, svoje. Nám byl dopřán čas sdílet s nimi jejich svět a pohlížet na svět jejich očima. Ony prožívají skutečnost přímo, první dojem je v jejich věku rozhodující. Máme velkou příležitost formovat jejich osobnost, naučit je milovat hudbu, umění, přispívat k jejich pohledu na svět, vychovat lidi vnímavé, s otevřeným srdcem chránící krásu, lásku, svůj domov. Přeji nám, aby dál byla pro nás naše zodpovědná práce potěšením, dávejme dál kus sebe, lidé laskaví, spolehliví, nápomocní jsou těmi nejšťastnějšími. Důvěřujme proto svým schopnostem a lidem s jasnýma očima, kteří neustávají v práci, dál pracujme jen vlastní houževnatostí, pílí a sounáležitostí, důvěrou sami v sebe a jeden ve druhého a s pokorou v srdci. Přeji nám, aby různorodost našeho úsilí doznala naší zásluhou změny k lepšímu a získala na energii, kvalitě, už jen tím, že jsme tady byli. Jak je napsáno ve sborníku naší školy k 20. výročí: Každý, kdo prochází životem, nechává za sebou stopu. Stopa vyryta umělcem, básníkem v dějiny národa je věčná. Nesmyjí ji deště, nezavějí sněhy a nespálí mráz. Je živá a svěží dnes, zítra, stále. Její dotek zůstává světlem na všem, čím bude pokračovat. V životě vesnice tomu není jinak. Do její historie se zapisují ti a ty společenské organizace, které jakkoliv obohatily, zkrášlily a zušlechtily život spoluobčanů, obce a příštích generací.

Přeji naší umělecké škole, ať už se bude jakkoliv v budoucnu jmenovat nebo jakých se dočká změn, obrovskou sílu. Z vlastního rozhodnutí jsem se již nepřihlásila v jarních měsících do konkurzu vyhlášeného Jihomoravským krajem na místo ředitele ZUŠ Ořechov a v této funkci proto končím 31. 7. 2012. Končím s dobrým pocitem, pedagogové mají vybudované podmínky ke své práci, estetické prostředí, pracují a učí v kolektivu dobrých a slušných lidí. Novému panu řediteli Mgr. Petru Křivánkovi přeji pevné zdraví, mnoho úspěchů, radosti a dobré lidi kolem. L

oučím se s muzikantským pozdravem Fis cis Barbora Křemenáková"